Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-08, 21:39
  #1
Medlem
Jag har i tankarna på att eventuellt författa och publicera ett dokument som jag vill inte skall kunna kopplas till mig personligen.

Hur skall jag gå tillväga för att förhindra att PDF-filen innehåller metadata som kan avslöja min identitet? Jag känner till att skrivare använder sig av hemlig identifikationskod, så det bör rimligtvis finnas något liknande för digitala dokument.

Vad jag eventuellt kommer att författa och publicera är inte olagligt. Det är inte myndigheter jag aktar mig för, jag aktar mig för nyfikna privatpersoner.

Tips mottages tacksamt!
Citera
2018-11-08, 21:47
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Varför måste det vara en PDF?
Skriv något, vanlig text, ta en skärmdump, så har du en bild på texten, helt omöjligt att koppla till någon!
Citera
2018-11-08, 21:55
  #3
Medlem
Bilder behöver rensas från metadata också
__________________
Senast redigerad av Melane 2018-11-08 kl. 22:03.
Citera
2018-11-08, 22:32
  #4
Medlem
Manstrueras avatar
Beror väl på hur långt du vill gå för att dölja din identitet.

Men att köra nån variant av Linux i VirtualBox utan nätverk och skriva ditt dokument i typ LibreOffice är nog en bit på vägen.

Vet dock inte vad för typ av metadata som vanligtvis lagras i en PDF. Kan tänka mig att det har att göra med vilken ordprocessor man använder och vilka användarkonton den är kopplad till. (därav den isolerade Linuxmiljön).
Citera
2018-11-08, 22:32
  #5
Medlem
köp billigaste bärbara datorn på blocket. skapa ditt dokument och ladda upp det via ett öppet wifi och kasta datorn sedan
Citera
2018-11-08, 22:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
köp billigaste bärbara datorn på blocket. skapa ditt dokument och ladda upp det via ett öppet wifi och kasta datorn sedan


Det här låter som bästa planen helt enkelt. Tänk bara på att bära handskar när du skriver så du inte lämnar fingeravtryck. Så än bättre är att elda upp den kanske?

Må Herren Gud välsigna er alla! I Jesu Kristi Namn! Amen!
Citera
2018-11-08, 23:33
  #7
Medlem
Skriv ut dokumentet. Gå till biblioteket och skanna den till mail du gjort enbart för detta ändamål.
Citera
2018-11-09, 14:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Varför måste det vara en PDF?
Skriv något, vanlig text, ta en skärmdump, så har du en bild på texten, helt omöjligt att koppla till någon!
Dokumentet kommer att innehålla länkar, så det måste vara ett textdokument. Det behöver inte nödvändigtvis vara PDF, men PDF:er är praktiska och går superenkelt att stilisera med rätt verktyg. Dokumentet skall vara presentabelt också, vilket är varför jag inte använder exempelvis notepad och skapar en simpel .txt-fil.

Citat:
Ursprungligen postat av Manstruera
Beror väl på hur långt du vill gå för att dölja din identitet.

Men att köra nån variant av Linux i VirtualBox utan nätverk och skriva ditt dokument i typ LibreOffice är nog en bit på vägen.

Vet dock inte vad för typ av metadata som vanligtvis lagras i en PDF. Kan tänka mig att det har att göra med vilken ordprocessor man använder och vilka användarkonton den är kopplad till. (därav den isolerade Linuxmiljön).
Bra tips faktiskt, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av getz
köp billigaste bärbara datorn på blocket. skapa ditt dokument och ladda upp det via ett öppet wifi och kasta datorn sedan
Verkar invecklat. Jag vill ju inte riskera att dokumentets metadata leder till datorns tidigare ägare heller. Dokumentets metadata skall inte gå att spåra till någon person överhuvudtaget.
Citera
2018-11-18, 14:55
  #9
Medlem
Även en skärmdump kannju innehålla länkar. Bara det att den som vill se den måste skriva in hela url manuellt.

Alternatuvt kan du ju konvertera dem till qr koder så är det bara flr den som vill se dom att scanna med mobilen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback