Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-11-20, 13:05
  #49
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Men för fan , en som kör i sextio är väl inget problem att köra förbi?

Jo! För vi som har körkort och lever IRL, vi vet att det blir en djävla kö bakom en 60-åkare.
Den kön består av töntar som inte vågar köra om.
Gärna en eller två lastbilar osv också.
Men Vafan, kör du bara bil på Valhallavägen eller?
Citera
2018-11-20, 13:22
  #50
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Det är varken hastighet eller trafikrytmen som är primärproblemet.

Jag skulle säga att det största problemet är stressade bilister som lägger sig fem meter bakom den som kör långsamt men inte vågar köra om. När jag kommer ikapp dessa två måste jag köra om båda två på en gång, för luckan är för liten för att ta en i taget. En enstaka bil är mycket sällan ett problem att köra om.

En annan sak som hade gjort saker smidiga är om de som kör långsamt bara håller till höger litegrann. Oftast behövs det inte för att göra en säker omkörning, men väldigt många vågar inte köra om om de inte kan ha två bilbredder mellan sig och bilen man kör om.

Så nej, att köra långsammare än trafikrytmen är inte ett stort problem i sig. Det största problemet är idioter som inte håller avstånd.

Precis så är det. Hade alla bara hållit avståndet hade man ju kunnat köra om på normalt sett och inte ringlat fram bakom någon idiot som kör i 70 på en 90 väg.

Däremot så är hela det här resonemanget ganska meningslöst eftersom det alltid kommer finnas folk som bryter trafikflödet, uppåt och nedåt. Men jag kan hålla med om att det snarare är det som är problemet än hastigheten på vägarna.
Citera
2018-11-20, 14:24
  #51
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Jo! För vi som har körkort och lever IRL, vi vet att det blir en djävla kö bakom en 60-åkare.
Den kön består av töntar som inte vågar köra om.
Gärna en eller två lastbilar osv också.
Men Vafan, kör du bara bil på Valhallavägen eller?
Jag undviker storstan efter bästa förmåga.
Oftast är det traktorer som hamnar i min väg. Många gör 50 nuförtiden.
Citera
2018-11-20, 14:26
  #52
Medlem
Med övergången till självkörande bilar löses problematiken.
Citera
2021-11-01, 10:47
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Eftersom ot-diskussionen började pga en tjafsskalle som ville anmärka på ett av mina inlägg så kopierar jag in en del av ett av inläggen:

Föreställ dig följande scenario; trefiligt, rusningstrafik, 70-väg, alla håller 95-100 km/h men där ligger du och surar i 70 km/h.

Diskussionen då var om hastighet i förhållande till trafikrytm där jag antydde att en fortkörning kan man ibland ursäkta med att man följer trafikrytmen, dvs tempot. Alla som har körkort, vilket inte tjafsskallen har, vet att man ska anpassa sin körning efter övrig trafik, man ska inte leka polis om det innebär ökad olycksrisk.

Jag körde en hel del i rusningstrafik runt stockholm på 80-talet, då var det inte helt ovanligt med mc-poliser som körde upp bredvid bilar och visade att dom skulle gasa när dom körde för sakta gentemot övrig trafik.
Nämn en enda bilkörskola eller någon trafikteori som säger samma sak som det du säger.
Citera
2021-11-01, 15:50
  #54
Medlem
Båda två är farliga.
Både fortköraren och snigeln har körkort som bör kasseras i en soptunna.
Jag avskyr båda förartyperna enormt. Ni stället alltid till problem, varesig det är "Kärring agda som rullar fram i 50 på 90 väg" och "BMW snubben som kompenserar för nånting smått genom att veva ut och in i trafiken, kör om på högerfilen på motorväg i 150 km/h"
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback