Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-08, 20:58
  #1
Avstängd
kattemakss avatar
Vi slänger en tredjedel av all mat som produceras. Detta program med Anne Lundberg och kock Paul Svensson är bra, matnyttigt och riktigt lärorikt. Mycket av den mat som slängs kan tas tillvara på.

https://www.svt.se/matraddarna
Citera
2018-11-08, 21:02
  #2
Medlem
Blir du inte irriterad att båda är från Skåne, men försöker hålla sig till någon form av Stockholmsdialekt, där dom avslöjar sig själva hela tiden genom att gå tillbaka till ursprungsdialekten?
Citera
2018-11-08, 21:12
  #3
Medlem
Såg första avsnittet, och tyckte det var rätt bra. Inte minst då Paul skulle göra morotsblastpesto.
Har inte sett det senaste avsnittet, än.
Citera
2018-11-08, 21:16
  #4
Medlem
freeriderXIIs avatar
De kanske skulle ha en serie som heter klimaträddarna som handlar om några miljöpartister som propagerar för folket att ändra sina vanor samtidigt som de själva åker flyg över jorden och stadsjeep till hemmet.

Dock för en klimatförändring som kanske inte ens finns och som i varje fall inte är människopåverkad.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2018-11-08 kl. 21:43.
Citera
2018-11-08, 21:24
  #5
Avstängd
kattemakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Såg första avsnittet, och tyckte det var rätt bra. Inte minst då Paul skulle göra morotsblastpesto.
Har inte sett det senaste avsnittet, än.

Paul gjorde hamburgare av hönskött idag. Alla tuppar slaktas direkt efter äggkläckningen och föds inte upp till slakt p.g.a. för liten köttansättning. Värphönsen slaktas efter 2 års värpning och köttet går till minkfoder i Danmark.
Citera
2018-11-08, 21:39
  #6
Medlem
Bra program men det är svårt att titta på med två hyperindignerade programledare.

Morotspeston i första programmet var ju lite... Långsökt. Hur ska man få lönsamhet i det när 10% är morotsblast och resten är svindyra råvaror som parmesan och fin olivolja?

Höns däremot hade jag gärna köpt i butik. Långkok är ju värsta grejen numera så...
Citera
2018-11-08, 22:07
  #7
Avstängd
kattemakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Höns däremot hade jag gärna köpt i butik. Långkok är ju värsta grejen numera så...

Höna är inte fy skam! Borde säljas mer.
Citera
2018-11-08, 23:07
  #8
Medlem
Svampspors avatar
En inte helt ointressant serie som faktiskt får mig att tänka i lite andra banor; åtminstone under den tiden som TV-programmet pågår. Den danska hönsslaktarmaskinen var dock riktigt motbjudande. Vad säger att de stackars hönsen helt hunnit förlora medvetandet när de levande mals ner till hönsfärs åt minkar? Självklart är långa transporter till slakthus inte heller något bra alternativ, men att en sådan automatiserad helvetesmaskin existerade i verkligheten hade jag aldrig kunnat föreställa mig.
Citera
2018-11-09, 08:34
  #9
Medlem
Pastellfisks avatar
Bara sett ett program (det igår med bl.a. hönsburgare) och har inget emot själv grundtanken. Naturligtvis bör man försöka använda så mycket som möjligt av de livsmedel som står till buds istället för att dynga dem. Intressant med kycklingindustrin och lite bakgrundsfakta kring bananlogistiken.

När det gäller bananer så har jag dock aldrig stött på någon, varken barn eller vuxen, som föredrar de gulgröna framför lätt brunfläckiga. Men jag kanske umgås i banankännarkretsar..att man inte köper bruna beror väl snarast på att dom ska hålla sig några dagar hemma då man sällan drar i sig ett kilo samma dag som de köps.

Jag har däremot tre invändningar;

1. När Pål ska "rädda" mat så tycks det gå åt en jävla massa andra ingredienser. När han gjorde fritters igår så räddades två (!) bananer smatidigt som han slängde i ett otal andra ingredienser som i sin tur riskerar bli svinn, bland annat långvägsimporterad ingefära och kokosmjölk.

För att göra 5 äppelskruttar så behövdes en hel radda ingredienser även där, rom, 2 hekto smör och 1 hekto choklad. Nog för att det gör skiten ätbar men å andra sidan kan du äta kattskit också bara du har tillräckligt med ingredienser att dölja smaken med.

2. För det andra så är det konsumentmakt det talas om. Visst nämner man industrin lite pliktskyldigt men det är fortfarande konsumenten som spendera heldagar i köket för att fritera potatisskal och mortla gurkändspesto med skogaholmssnaggar.

3. Måste det verkligen bli så jävla duktigt? Visst, ta vara på de lite sämre äpplena men varför ska man äta äppelskruttar och så vidare? Det vore intressantare om man inte fokuserade så hårt på redigheten.
__________________
Senast redigerad av Pastellfisk 2018-11-09 kl. 08:40.
Citera
2018-11-09, 23:52
  #10
Medlem
Dr.MadSciences avatar
Ganska vettigt program ändå, om man bortser från delarna som handlar som att "sälja konceptet". Som påpekats ovan ang morotsblast-peston. In med superkocken, diverse lyxingredienser och minimera mängden av den egentliga råvaran - då lyckas han nog med att få koskit smaka bra.

Men fasen hönsgryta är ju najs. Nostalgi från 80-talet. Koka nån timme, söndra, ned med köttet i svenne-curry-sås. Servera med ris, soya, worchestersås och lingonsylt.

Citat:
Ursprungligen postat av Svampspor
men att en sådan automatiserad helvetesmaskin existerade i verkligheten hade jag aldrig kunnat föreställa mig.
Hahahah, precis min tanke. Komiskt makabert. Skulle varit roligt va med i produktutvecklingen där. Hur gå snacket på fikarasten? Tankarna går direkt till ingenjörerna som fixade gas- och brännugns-faciliteterna i Nazityskland.
Citera
2018-11-10, 08:30
  #11
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.MadScience
Hahahah, precis min tanke. Komiskt makabert. Skulle varit roligt va med i produktutvecklingen där. Hur gå snacket på fikarasten? Tankarna går direkt till ingenjörerna som fixade gas- och brännugns-faciliteterna i Nazityskland.

Jo, mina tankar gick i samma spår också. Jag fick även en flashback från Tintin-albumet Tintin i Amerika där de hade något liknade system där en ko ställdes på ett löpande band och i slutet kommer ut som hamburgare. Jag antar att det inte heller vore speciellt svårt att bygga en uppskalad hönsslaktsmaskin som kunde användas på större djur och människor också...
Citera
2018-11-16, 00:05
  #12
Avstängd
kattemakss avatar
Vad var det för vit sörja han gjode och spritsade på kaffesumpen ikväll? Missade det...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback