Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-08, 19:44
  #1
Medlem
Finns det billigare larm man kan sätta på tältet ifall nån skulle få för sig smyga in på en i vildmarken???
Citera
2018-11-08, 20:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Finns det billigare larm man kan sätta på tältet ifall nån skulle få för sig smyga in på en i vildmarken???

Låna en hund vettja.
Citera
2018-11-08, 20:03
  #3
Medlem
Ett snöre och en tomburk med något som skramlar i den..
Citera
2018-11-08, 20:26
  #4
Medlem
tror clasolson eller biltema eller liknande har trådlösa rörelsedetektorer med en enhet du kan ha i tältet som antingen alarmerar eller lyser eller både och.

jag gissar att du kan köpa två eller flera för att säkra upp i alla riktningar, antagligen behöver du inte släpa med alla inomhusenheter, utan rörelsedetektorerna skickar säkert samma signal.

drivs med batteri..
Citera
2018-11-08, 23:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Ett snöre och en tomburk med något som skramlar i den..
Brilljant! Kopplar till en plinga/bjällror
Citera
2018-11-09, 08:29
  #6
Medlem
448s avatar
Bjällra är nått en Säpoanställd har runt halsen.

Finns överfallslarm med sprint man drar ut så tjuter den satan.Köp murarsnöre från Biltema och dra runt tältet så är fixat.
Tänk på att om området är stort dvs snöret långt kan du behöva dela upp det i två sektioner.

I Usa finns det fiffiga mojängernoch köpa som man kan sätta en hagelpatron i.Man skär bort kulorna naturligtvis...eller använder flashbang eller bang hagelpatroner som finns och köpa.
Där har du dock björnar.
Citera
2018-11-10, 13:39
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Finns det billigare larm man kan sätta på tältet ifall nån skulle få för sig smyga in på en i vildmarken???
Billigt vet jag faktiskt inte, men för tält-fantaster som envisas med att tälta på Spetsbergen och Grönland finns det effektiva larmanordningar för tältet att köpa.

Larmet fungerar som så att just som isbjörnen är på väg att dra upp tältets dragkedja för att sluka den sovande turisten, så börjar en tuta att tuta, och en lampa att blinka i alla möjliga färger.
Då blir isbjörnen så överraskad att han finner för gott att skena därifrån.


Men det är bara ett experimentellt larm, som förvisso fungerat vid praktiska tester (utan levande bete), men trots det så har isbjörnen lyckats dra ut flera sovande barn ur larmade tält och slukat dem med hull och hår.


Dvs det "dumma" med dessa larm är ju att de inte utlöses så fort de registrerat inkräktaren.
Utan en viss fördröjning är inställd, så att isbjörnen ska kunna bli riktigt överraskad av det plötsliga trumpetandet och blinkandet mitt i tysta, mörka natten.
Så har man otur så hinner den sluka en redan innan larmet sätter igång.


Det allra bästa, och säkraste, är nog att kombinera larmet med taggtrådshinder.


---

Men, om jag får lov att föreslå en god lösning, så hade jag rekommenderat Drönare.

Tänk en IR-försedd larmanordning, som registrerar allt som rör sig krong tältet, på flera stegs avstånd.
Och så fort datorn upptäcker en IR-profil som närmar sig på ett lömskt sätt, så startar Drönaren och går till attack.
Drönaren är försedd med en stor tuta och kraftigt blinkande strålkastarljus, och flyger rakt mot den, för att valla bort isbjörnen Från tältet och ut i vildmarken.

Det finns iaf forskning som bevisat att Grizzlybjörnen blir mycket skrämd om den får syn på en blinkande Drönare som flyger förbi.
Citera
2018-11-10, 22:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Bjällra är nått en Säpoanställd har runt halsen.

Finns överfallslarm med sprint man drar ut så tjuter den satan.Köp murarsnöre från Biltema och dra runt tältet så är fixat.
Tänk på att om området är stort dvs snöret långt kan du behöva dela upp det i två sektioner.

I Usa finns det fiffiga mojängernoch köpa som man kan sätta en hagelpatron i.Man skär bort kulorna naturligtvis...eller använder flashbang eller bang hagelpatroner som finns och köpa.
Där har du dock björnar.
Asså du e ju helt ute å snurrar!
Citera
2018-11-10, 22:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Billigt vet jag faktiskt inte, men för tält-fantaster som envisas med att tälta på Spetsbergen och Grönland finns det effektiva larmanordningar för tältet att köpa.

Larmet fungerar som så att just som isbjörnen är på väg att dra upp tältets dragkedja för att sluka den sovande turisten, så börjar en tuta att tuta, och en lampa att blinka i alla möjliga färger.
Då blir isbjörnen så överraskad att han finner för gott att skena därifrån.


Men det är bara ett experimentellt larm, som förvisso fungerat vid praktiska tester (utan levande bete), men trots det så har isbjörnen lyckats dra ut flera sovande barn ur larmade tält och slukat dem med hull och hår.


Dvs det "dumma" med dessa larm är ju att de inte utlöses så fort de registrerat inkräktaren.
Utan en viss fördröjning är inställd, så att isbjörnen ska kunna bli riktigt överraskad av det plötsliga trumpetandet och blinkandet mitt i tysta, mörka natten.
Så har man otur så hinner den sluka en redan innan larmet sätter igång.


Det allra bästa, och säkraste, är nog att kombinera larmet med taggtrådshinder.


---

Men, om jag får lov att föreslå en god lösning, så hade jag rekommenderat Drönare.

Tänk en IR-försedd larmanordning, som registrerar allt som rör sig krong tältet, på flera stegs avstånd.
Och så fort datorn upptäcker en IR-profil som närmar sig på ett lömskt sätt, så startar Drönaren och går till attack.
Drönaren är försedd med en stor tuta och kraftigt blinkande strålkastarljus, och flyger rakt mot den, för att valla bort isbjörnen Från tältet och ut i vildmarken.

Det finns iaf forskning som bevisat att Grizzlybjörnen blir mycket skrämd om den får syn på en blinkande Drönare som flyger förbi.
Tänkte mer på hotet från människor, troligtvis det största hotet i stockholm!
Citera
2018-11-11, 07:23
  #10
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Asså du e ju helt ute å snurrar!

Nä vad då , tror du inte ett 130db överfallslarm som får sprinten utdragen låter eller?
Liten mer än en mongolbjällra med ett liten plingeplongljud
Citera
2018-11-11, 11:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Nä vad då , tror du inte ett 130db överfallslarm som får sprinten utdragen låter eller?
Liten mer än en mongolbjällra med ett liten plingeplongljud
Förlåt trodde du menade hot från människor! Detta skulle givetvis funka för en björn, folk runt om skulle definitivt skita i det!
Citera
2018-11-12, 06:36
  #12
Medlem
448s avatar
Vette fan om det är så vanligt förekommande att det springer omkring folk i skogen letandes efter nån som tältar.....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback