Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-08, 19:23
  #1
Medlem
burberrys avatar
Jag har köpt en en kokbok på franska och enligt receptet så skall det vara oignin doux. Kör man Google translate så blir översättningen söt lök. Bildgooglar man på oignin doux; så dyker det upp gul lök, silverlök och lökar som inte finns hos den lokala ICAhandlaren. Vilken lök skall man använda sig av?
Citera
2018-11-08, 19:34
  #2
Medlem
Valfri lök, men en som är mild ( doux = mild ) i smaken. Alltså inte färsk grön/vit på knippe som säljs i buntar på våren och sommaren. Kör charlottenlök eller vanlig gul lök. Rödlök är också mild i smaken.
Citera
2018-11-08, 19:34
  #3
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Jag har köpt en en kokbok på franska och enligt receptet så skall det vara oignin doux. Kör man Google translate så blir översättningen söt lök. Bildgooglar man på oignin doux; så dyker det upp gul lök, silverlök och lökar som inte finns hos den lokala ICAhandlaren. Vilken lök skall man använda sig av?
google translate säger söt lök.

så prova silverlök.
Citera
2018-11-08, 19:45
  #4
Medlem
Oignon doux är det korrekta namnet. Det är en specifik sorts lök med skyddad ursprungsbeteckning som odlas inom ett visst område i södra Frankrike. Gul lök lär fungera fint till receptet
Citera
2018-11-08, 19:46
  #5
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Jag har köpt en en kokbok på franska och enligt receptet så skall det vara oignin doux. Kör man Google translate så blir översättningen söt lök. Bildgooglar man på oignin doux; så dyker det upp gul lök, silverlök och lökar som inte finns hos den lokala ICAhandlaren. Vilken lök skall man använda sig av?

Det som avses är antagligen oignon doux des Cévennes som är en variant av matlök, dit gul lök räknas, som är vanlig i Frankrike (ursprungsskyddad). Den är mild och söt i smaken, nog ganska svår att få tag i i Sverige. Silverlöken ligger nog närmast med tanke på sötman.
Citera
2018-11-12, 17:32
  #6
Medlem
burberrys avatar
Tackar för hjälpen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback