Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-08, 18:09
  #1
Medlem
Hej!

Min kusin doktorerar i Stockholm och ska nu äntligen disputera om någon månad efter många års hårt slit. Det vore ju dagen till ära roligt ifall man kunde fira detta efteråt (givet att det hela går vägen under disputationsakten dvs.) Dock är vi ganska villrådiga när det gäller lämliga ställen där man man tänkas hålla till efteråt. Tänkte det skulle vara trevligt med någon restaurang eller så. Oklart hur många som kommer bjudas in än så länge men räknar med minst några dussintals. Eftersom ekonomin är begränsad så kommer gästerna få stå för sin egen nota. Därför är det angeläget att kostnaderna hålls nere, vi tänker att någonstans i spannet mellan 150-400kr kan vara rimligt (tar man mer än så finns risken att folk börjar avstå pga. kostnadsskäl).

Nu är både jag och min kusin rätt kassa på att hitta lämliga ställen för denna typ av aktiviter. Jag hittade ett företag som kallas "Clustret" (www.clustet.se) där man kan boka lokaler på olika ställen runt om i stan för olika sorters tillställningar, men enligt offerten som de skickade så var det hiskerligt dyra. Över 1000 spänn per person, och det priset gällde bara om det var MINST 100 pers närvarande, annars skulle det kostna ännu mer. Givetvis långt utöver vår prisbild, men nog måste det väl finnas mer "humana" lösningar? Vore tacksam för tänkbara förslag och bonus om ni har ungefärlig prisuppgift också!

Tack på förhand!
Citera
2018-11-08, 18:12
  #2
Medlem
Grim.Fandangos avatar
150 - 400 per kuvert?
Blir räkcoktail, planka samt 2 stor stark på närmaste sunkhak.

Räkna 700:- plus dryck.
Citera
2018-11-08, 18:25
  #3
Medlem
Andersdamaans avatar
Hör efter med Uplands Nation. Dessa brukar kunna fixa till fester för en hyfsat billig penning.
https://www.uplandsnation.se/hyr-nationen
Citera
2018-11-08, 18:26
  #4
Medlem
Du borde ange veckodag och vilken tid som är aktuell (em, kväll?).
Citera
2018-11-08, 18:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Hör efter med Uplands Nation. Dessa brukar kunna fixa till fester för en hyfsat billig penning.
https://www.uplandsnation.se/hyr-nationen
Fast det där gäller väl bara i Uppsala? Min kusin och alla dennes gäster finns i Stockholm (och nej, jag tror inte benägenheten för alla att åka till Uppsala efter disputationen är särskilt stor! )
Citera
2018-11-08, 18:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanakhte
Du borde ange veckodag och vilken tid som är aktuell (em, kväll?).
Gissar på att det blir tidig kväll, om det startar någonstans mellan 17:00-18:30, men är ganska flexibelt från vår sida.

Veckodag, disputationen är mitt i veckan, minns inte om det var på en onsdag eller torsdag, så då passar det att ta festen samma dag efteråt (dvs. typ "lill-lördag"). Har det stor betydelse?
Citera
2018-11-08, 19:42
  #7
Medlem
Om budgeten är tajt så är ju en lösning att bara hyra själva lokalen, men själv ordna mat och dryck, och kanske även servering och städ. Kall buffé då förstås.

Kan ju finnas restaurang/festlokal på lärosätet där hen disputerar? Är kanske humanare hyra där.

Om det drar iväg i pris och gästerna ska betala själva skulle jag nog överväga att skita i restaurang och ordna bjudning hemma. Vin, drinkar, musik, snacks och plockmat. Jag betalar allt, gästerna 0 kr. Blir några tusenlappar. Hemmafest kanske inte riktigt möter stilnivån på en disputationsfest. Men jag skulle aldrig kunna ta betalt av gästerna.

Måste fråga, vad har du för roll i det hela? Är du utsedd festfixare? Ska du betala? Förstår om du vill hjälpa till, men du kan ju inte trolla...
Citera
2018-11-08, 20:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Om budgeten är tajt så är ju en lösning att bara hyra själva lokalen, men själv ordna mat och dryck, och kanske även servering och städ. Kall buffé då förstås.

Kan ju finnas restaurang/festlokal på lärosätet där hen disputerar? Är kanske humanare hyra där.

Om det drar iväg i pris och gästerna ska betala själva skulle jag nog överväga att skita i restaurang och ordna bjudning hemma. Vin, drinkar, musik, snacks och plockmat. Jag betalar allt, gästerna 0 kr. Blir några tusenlappar. Hemmafest kanske inte riktigt möter stilnivån på en disputationsfest. Men jag skulle aldrig kunna ta betalt av gästerna.

Måste fråga, vad har du för roll i det hela? Är du utsedd festfixare? Ska du betala? Förstår om du vill hjälpa till, men du kan ju inte trolla...
Nja, informell sådan kanske. Nej, familjen betalar inget. Hemmafest för alla vänner, bekanta, handledare, opponenter, kollegor mm. är nog inte helt optimalt för min kusins lilla lya långt ute i kanten av stadskärnan.

Lokaler vet jag att det funnits vid andra institutioner, men där min kusin disputerar finns ingen vad jag vet, oklart om man får "hyra in sig" vid andra institutioner. Annars hade det varit ett tänkbart alternativ, men då kvarstår ju i och för sig catering osv...
Citera
2018-11-08, 22:09
  #9
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Om budgeten är tajt så är ju en lösning att bara hyra själva lokalen, men själv ordna mat och dryck, och kanske även servering och städ. Kall buffé då förstås.

Kan ju finnas restaurang/festlokal på lärosätet där hen disputerar? Är kanske humanare hyra där.

Om det drar iväg i pris och gästerna ska betala själva skulle jag nog överväga att skita i restaurang och ordna bjudning hemma. Vin, drinkar, musik, snacks och plockmat. Jag betalar allt, gästerna 0 kr. Blir några tusenlappar. Hemmafest kanske inte riktigt möter stilnivån på en disputationsfest. Men jag skulle aldrig kunna ta betalt av gästerna.

Måste fråga, vad har du för roll i det hela? Är du utsedd festfixare? Ska du betala? Förstår om du vill hjälpa till, men du kan ju inte trolla...

De disputationsfester jag har varit på har varit i lärosätets lokaler. Det känns som att de har viss vana att fixa sånt, vem som har betalat vet jag inte, men inte har det varit jag som gäst i alla fall.
Citera
2018-11-08, 22:13
  #10
Medlem
är porrklubb för pikant? finns nämligen fina salonger att använda
Citera
2018-11-08, 22:23
  #11
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Fast det där gäller väl bara i Uppsala? Min kusin och alla dennes gäster finns i Stockholm (och nej, jag tror inte benägenheten för alla att åka till Uppsala efter disputationen är särskilt stor! )
Rädd för Norden? Ok. Isof så är det Sörmlands-Nerikes nation som gäller, och även dem kan anordna disputationsfester för en hygglig penning:
http://snerikes.se/
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-11-08 kl. 22:35.
Citera
2018-11-08, 22:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Rädd för Norden? Ok. Isof så är det Sörmlands-Nerikes nation som gäller, och även dem kan anordna disputationsfester för en hygglig penning:
http://snerikes.se/
Nej, inom Stockholms tullar är det som gäller!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback