Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-08, 17:55
  #1
Medlem
Finns det någon korrekt globalfond/ETF? Dvs. en fond som är korrekt viktad mot olika börsers procentuella storlek samt följer deras index?

Som exempel har t ex Avanzas globalfond 65,5% i Nordamerika, vilket är cirka 23% för mycket.
Citera
2018-11-08, 18:01
  #2
Medlem
Följer

Tror det bästa är att grunda med en globalfond och komplettera med andra indexfonder
Då kan du ta hänsyn till eget aktieinnehav
Citera
2018-11-08, 18:32
  #3
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Finns det någon korrekt globalfond/ETF? Dvs. en fond som är korrekt viktad mot olika börsers procentuella storlek samt följer deras index?

Som exempel har t ex Avanzas globalfond 65,5% i Nordamerika, vilket är cirka 23% för mycket.
Inte vad jag vet, eftersom Kina inte tillåter internationella investerare för större delen av deras börser.

Så man får vikta mot Asien själv, på annat sätt.
Citera
2018-11-08, 18:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Finns det någon korrekt globalfond/ETF? Dvs. en fond som är korrekt viktad mot olika börsers procentuella storlek samt följer deras index?

Som exempel har t ex Avanzas globalfond 65,5% i Nordamerika, vilket är cirka 23% för mycket.
Det beror på hur man räknar. Credit Suisse (som i sin tur hänvisar till FTSE Analytics FTSE All-World Index Series) uppskattar USA:s andel till 51,3%. Men det är med tillväxtmarknader inräknat. Avanza Global följer indexet MSCI World som exkluderar tillväxtmarknader. Att USA numera är 65,5% har att göra med att amerikanska börsen stigit mycket på senare år.

https://www.credit-suisse.com/media/...mmary-2018.pdf
Citera
2018-11-08, 18:47
  #5
Medlem
Svaret på din fråga är alltså att Avanza Global är rätt viktad.
Citera
2018-11-08, 19:13
  #6
Medlem
MSCI World inkluderar inte tillväxtmarknader. Om du vill följa MSCI:s uppdelning så är det istället MSCI All-Countries World du ska följa, till exempel genom SPP Aktiefond Global eller genom att slå ihop 88% Avanza Global med 12% DNB Emerging Markets Indeks A (eller med Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära). Vill du dessutom ha in mindre bolag så får du vikta in en småbolagsfond, till exempel Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri.

MSCI ombalanserar sina index nästa vecka så du kan ju hålla koll på vad som händer med innehaven efter det om du vill.
__________________
Senast redigerad av lajm 2018-11-08 kl. 19:16.
Citera
2018-11-08, 20:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
MSCI ombalanserar sina index nästa vecka så du kan ju hålla koll på vad som händer med innehaven efter det om du vill.
Någon har koll
Citera
2018-11-09, 06:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Någon har koll

😎 Jag råkade se att de ombalanserar i maj och juni någon gång i förbifarten. Googlade upp datumen nu eftersom trådskaparen verkade ha så starka åsikter om viktningen. Egentligen spelar det ju ingen roll för oss småsparare, fonderna sköter det åt oss.
Citera
2018-11-09, 16:56
  #9
Medlem
Tack för svaren

Lite tidig sammanfattning då jag än så länge bara haft tid att titta på MSCI:s olika index. Min tolkning är i alla fall att man behöver kombinera två av deras index för att uppnå en komplett global täckning.

MSCI ACWI ALL CAP som täcker large-/mid-/small-/micro-cap för DM och large-/mid-/small-cap för EM
och
MSCI Frontier Markets Indexe för large-/mid-/small-cap för FM

En sådan fond verkar inte finnas så min ursprungliga fråga kvarstår egentligen. Men med utgångspunkt från "lajms" inlägg så har jag kollar runt lite om man kan uppnå detta genom att kombinera olika med svenska fonder. Tyvärr gick jag bet på det. Spenderade dock bara en halvtimme på det, så rätta mig gärna om jag har fel.


Däremot att uppnå den täckningen med ETF:er var betydligt lättare (har iofs inte kollat hur det fungerar i dagsläget, efter Mifid2)

iShares Core MSCI World All Cap ETF
och
iShares MSCI Frontier 100 ETF


Sammanfattningsvis så var det massa saker angående världsindex och globalfonder jag inte var medveten om (och är med stor säkerhet fortfarande så). Så, kommentera gärna om jag tänker fel någonstans.


Citat:
Ursprungligen postat av lajm
😎 Jag råkade se att de ombalanserar i maj och juni någon gång i förbifarten. Googlade upp datumen nu eftersom trådskaparen verkade ha så starka åsikter om viktningen. Egentligen spelar det ju ingen roll för oss småsparare, fonderna sköter det åt oss.
Förklara gärna hur du menar här. Hur kan viktning vara oviktig för en småsparare när ordet globalfond kan betyda allt från bara large-/mid-cap på Developed market till large-/mid-/small-/micro-cap på både DM och EM?



Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
MSCI World inkluderar inte tillväxtmarknader. Om du vill följa MSCI:s uppdelning så är det istället MSCI All-Countries World du ska följa, till exempel genom SPP Aktiefond Global eller genom att slå ihop 88% Avanza Global med 12% DNB Emerging Markets Indeks A (eller med Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära). Vill du dessutom ha in mindre bolag så får du vikta in en småbolagsfond, till exempel Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri.

MSCI ombalanserar sina index nästa vecka så du kan ju hålla koll på vad som händer med innehaven efter det om du vill.
Vart har du hitta dessa procentsatser? När jag först försökte bygga ihop en egen globalfond så kollade jag på MSCI:s faktablad, men de har klumpat ihop massa länder så några procentsater går inte att räkna fram mellan:

"MSCI World Index" och "MSCI World Small Cap" och "MSCI Emerging Markets Index" och "MSCI Frontier Markets Index"?
__________________
Senast redigerad av Anvandarnamn2 2018-11-09 kl. 17:05.
Citera
2018-11-09, 21:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Tack för svaren

Lite tidig sammanfattning då jag än så länge bara haft tid att titta på MSCI:s olika index. Min tolkning är i alla fall att man behöver kombinera två av deras index för att uppnå en komplett global täckning.

MSCI ACWI ALL CAP som täcker large-/mid-/small-/micro-cap för DM och large-/mid-/small-cap för EM
och
MSCI Frontier Markets Indexe för large-/mid-/small-cap för FM

En sådan fond verkar inte finnas så min ursprungliga fråga kvarstår egentligen. Men med utgångspunkt från "lajms" inlägg så har jag kollar runt lite om man kan uppnå detta genom att kombinera olika med svenska fonder. Tyvärr gick jag bet på det. Spenderade dock bara en halvtimme på det, så rätta mig gärna om jag har fel.


Frontier markets är ju en så extremt liten del av världsekonomin. Likaså small caps som dessutom i stort sett samvarierar med de större bolagen. Vet inte riktigt om dett ger så mycket intäkter, särskilt inte om du vill ha dem viktade efter börsvärde.

Ett annar problem är att dessa marknadssegment har låg likviditet. Om en stor fond köoer in sig i småbolagsindex riskerar de att bli majoritetsägare i bolagen. Och det är inte direkt en sits som man vill sitta i som passivt förvaltad fond. Ett annat problem med låg likviditet är att fonden påverkas kraftigt av större uttag ur fonden.

Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2


Däremot att uppnå den täckningen med ETF:er var betydligt lättare (har iofs inte kollat hur det fungerar i dagsläget, efter Mifid2)

iShares Core MSCI World All Cap ETF
och
iShares MSCI Frontier 100 ETF


Sammanfattningsvis så var det massa saker angående världsindex och globalfonder jag inte var medveten om (och är med stor säkerhet fortfarande så). Så, kommentera gärna om jag tänker fel någonstans.


Du tänker väl inte helt fel. Det är mest att det large cap i de välutvecklade ekonomierna brukar ge bra och stabil avkastning. Men det är fritt fram att sätta samman din egen portfölj! Du får antagligen högre risk och högre avgift, men om det blir finare riskjusterad avkastning eller om du av andra anledningar tycker att det blir bättre så kanske du är beredd att betala priset och lägga ner jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2

Förklara gärna hur du menar här. Hur kan viktning vara oviktig för en småsparare när ordet globalfond kan betyda allt från bara large-/mid-cap på Developed market till large-/mid-/small-/micro-cap på både DM och EM?


Jag menar att ombalanseringen sköts automatiskt och att det är överkurs att bry sig om vilka datum som MSCI räknar om indexen. Inte att viktning är oviktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2

Edit:
Vart har du hitta dessa procentsatser? När jag först försökte bygga ihop en egen globalfond så kollade jag på MSCI:s faktablad, men de har klumpat ihop massa länder så några procentsater går inte att räkna fram mellan:

"MSCI World Index" och "MSCI World Small Cap" och "MSCI Emerging Markets Index" och "MSCI Frontier Markets Index"?

Det är från sammansättningen av MSCI All-Countries World Index (ACWI) som är MSCI World + MSCI Emerging Markets. Har för mig att jag hämtade det från MSCI:s hemsida eller PDF-blad om MSCI World. Varken Small Cap eller Frontier Markets ingår i det indexet. Men det fina med MSCI:s index är att de flesta inte överlappar varandra så du kan ju sätta dig och börja räkna.
__________________
Senast redigerad av lajm 2018-11-09 kl. 21:18.
Citera
2018-11-09, 23:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
😎 Jag råkade se att de ombalanserar i maj och juni någon gång i förbifarten. Googlade upp datumen nu eftersom trådskaparen verkade ha så starka åsikter om viktningen. Egentligen spelar det ju ingen roll för oss småsparare, fonderna sköter det åt oss.
Har du själv Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri? Funderar på 20% tillsammans med Avanza Global, men 0,66% avgift är ganska mycket. Den är såvitt jag vet den enda globala indexfond för small cap.
Citera
2018-11-09, 23:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Vart har du hitta dessa procentsatser? När jag först försökte bygga ihop en egen globalfond så kollade jag på MSCI:s faktablad, men de har klumpat ihop massa länder så några procentsater går inte att räkna fram mellan:

"MSCI World Index" och "MSCI World Small Cap" och "MSCI Emerging Markets Index" och "MSCI Frontier Markets Index"?
Som lajm skrev är MSCI ACWI = MSCI World + MSCI Emerging Markets. Vill du ha exponering mot ALLT är det nog MSCI ACWI IMI som gäller. Vi har dock inga sådana fonder i Sverige och inte heller ser jag någon uppenbar fördel med det.

Själv tänker jag nog sälja mina tillväxtmarknader och ha 100% Avanza Global (MSCI World). Kanske lägga till småbolag istället. Anledningen är att MSCI World redan är indirekt exponerat mot tillväxtmarknader eftersom många företag får sina inkomster från utlandet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback