Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-08, 14:42
  #1
Medlem
Hej!

Köpte en begagnad strata american standard 2008-20012 ifrån 4sound för ett halv år sedan.
Strängarna skorrade redan då på första 3-4 banden, speciellt tjocka E strängen. Var för nöjd för att lämna tillbaka den och läste lite om att strator brukar skorra vilket jag nu inte tror på.

Läst lite om back/forward-bows som inte gjort mig mycket klokare. Men om jag tar ett capo på första bandet och håller ned det sista bandet så ligger strängarna på bandet 9. Är det som jag befarar att jag har en så kallad backbow?

Jag kan inte se med blotta ögat om halsen är sned. Har inga verktyg jag kan mäta halsen med heller.

Känner mig lite blåst på affären nu så där efterhand. Just darför jag ville köpa en ny men alla rekommenderade att köpa en begagnad istället, t.om säljaren på 4sound. Gitarren var knappast i nyskick, snubben innan var inte speciellt försiktig om gitarren. 2 små runda jack i greppbrädan på sidan som man knappt ser och en litet jack på huvudet. Dings, repor på onaturliga ställen. Banden är något sletna också.. Vid enstaka tillfällen så har den förlorat kontakten också så ljudet inte kommer. Men det är väl lätt fixat tror jag.

Pröjsade 9.000 och nu ser jag på gitarr sidor att folk säljer sina american standards nyskick för samma pris.

Med det sagt så bryr jag mig inte direkt om dingsen osv så länge den spelar bra. Jag behandlar den som att den är helt ny. Är bara lite orolig att snubben innan lämnade in den för att den inte var något att ha längre.

Jag bytte strängar ganska fort efter jag köpte den till en liten tjockare variant. Kör med Elixir 10-46.

Mvh
__________________
Senast redigerad av Oldmagic 2018-11-08 kl. 15:08.
Citera
2018-11-08, 16:37
  #2
Medlem
Skarvsladdens avatar
Justera dragstången kan man behöva göra två gånger per år pga klimatet så känn dig inte lurad på affären bara för att den är lite dåligt justerad.
De flesta gitarrer kräver en viss "forward bow" för att spela bra. Vissa säger att du bör kunna få in ett kreditkort ungefär mellan strängen och banden mitt på om du håller på första och sista bandet. Enligt mig är detta onödigt mycket, men prova dig fram hur mycket som krävs. (släpp skruven = relief, mer forward bow) Kom ihåg att det tar ett tag för gitarren att "sätta sig" så vrid bara lite åt gången och prova. Börja med hög stränghöjd och justera sedan ned tills innan de börjar skorra igen (med lite marginal) eller tills där du är nöjd.

Sedan kommer du behöva intonera (12e bandet skall vara exakt en oktav över, kolla med stämapparat och justera med skruvarna nere vid stallet), och ska det vara värt jobbet skulle jag även byta strängar innan (om dom är mer än en månad gamla), för annars finns de risk att den kommer intonera dåligt igen när det är dags för nya strängar.
Citera
2018-11-08, 16:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvsladden
Justera dragstången kan man behöva göra två gånger per år pga klimatet så känn dig inte lurad på affären bara för att den är lite dåligt justerad.
De flesta gitarrer kräver en viss "forward bow" för att spela bra. Vissa säger att du bör kunna få in ett kreditkort ungefär mellan strängen och banden mitt på om du håller på första och sista bandet. Enligt mig är detta onödigt mycket, men prova dig fram hur mycket som krävs. (släpp skruven = relief, mer forward bow) Kom ihåg att det tar ett tag för gitarren att "sätta sig" så vrid bara lite åt gången och prova. Börja med hög stränghöjd och justera sedan ned tills innan de börjar skorra igen (med lite marginal) eller tills där du är nöjd.

Sedan kommer du behöva intonera (12e bandet skall vara exakt en oktav över, kolla med stämapparat och justera med skruvarna nere vid stallet), och ska det vara värt jobbet skulle jag även byta strängar innan (om dom är mer än en månad gamla), för annars finns de risk att den kommer intonera dåligt igen när det är dags för nya strängar.

Hej tack för svaret. Igår så skruvade jag åt vänster för ge mer relief två gånger. 1/4 turn under loppet av tre timmar men ingenting hände. Är dock inte helt säker på att insektsnyckeln jag använde passade så vet inte om det faktist skruvades. Fick inte med en nyckel att skruva med.. Är det lugnt att vrida lite mer?

E: Skiter it tills jag har köpt en nyckel som passar.
__________________
Senast redigerad av CB1 2018-11-08 kl. 16:59.
Citera
2018-11-08, 17:05
  #4
Medlem
Skarvsladdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Hej tack för svaret. Igår så skruvade jag åt vänster för ge mer relief två gånger. 1/4 turn under loppet av tre timmar men ingenting hände. Är dock inte helt säker på att insektsnyckeln jag använde passade så vet inte om det faktist skruvades. Fick inte med en nyckel att skruva med.. Är det lugnt att vrida lite mer?

E: Skiter it tills jag har köpt en nyckel som passar.


Du ska känna ett ganska kraftigt motstånd när du vrider dragstången, annars har du nått max relief redan. Ett kvarts varv är ganska mycket och bör ge synligt resultat på halsen. Håll gitarren som ett gevär och kika med ett öga efter halsen så ser du böjningen.

Det vanligaste på strata är 3/16 tum insex.
Citera
2018-11-08, 17:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvsladden
Du ska känna ett ganska kraftigt motstånd när du vrider dragstången, annars har du nått max relief redan. Ett kvarts varv är ganska mycket och bör ge synligt resultat på halsen. Håll gitarren som ett gevär och kika med ett öga efter halsen så ser du böjningen.

Det vanligaste på strata är 3/16 tum insex.

Tror inte den passade, förmodligen darför. Men låt oss säga att den har nått max relief, vad innebär det då för gitarren?
Citera
2018-11-08, 17:21
  #6
Medlem
Skarvsladdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Tror inte den passade, förmodligen darför. Men låt oss säga att den har nått max relief, vad innebär det då för gitarren?

Har du brukat gitarren med dragstången helt släppt kan du mycket väl förstört halsen, kan vara svårt att spänna upp den utan att den blir skev och konstig. (tänk hur en vanlig bräda blir när den fått ligga ojämnt ett tag, vrider sig som en propeller) Om du har skorr trots max relief så är förmodligen stränghöjden åt hlvt för låg
Citera
2018-11-08, 17:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvsladden
Har du brukat gitarren med dragstången helt släppt kan du mycket väl förstört halsen, kan vara svårt att spänna upp den utan att den blir skev och konstig. (tänk hur en vanlig bräda blir när den fått ligga ojämnt ett tag, vrider sig som en propeller) Om du har skorr trots max relief så är förmodligen stränghöjden åt hlvt för låg

Ok, som sagt jag har knappt rört dragstången och har inte känt något motstånd så är ganska säker på att den inte passade. Plus att den inte stämde om sig efter jag drog är väl endå en stark indikation på att ingenting hände. Köper en ny insektsnyckel ifrån fender istället. Men tack då vet jag iaf när jag väl gör detta!

Kanske lämnar in den till en butik för dragstång/intonering/stränghöjd då jag är ny inom detta endå.
__________________
Senast redigerad av CB1 2018-11-08 kl. 17:29.
Citera
2018-11-08, 17:47
  #8
Medlem
Min strata skorrar inte ett dugg och är superlättspelad. Jag brukar justera den själv emellanåt. Finns bra info om du söker.. Du behöver bladmått samt två insex, en vid stallet och en större för dragstången (du borde fått med dem)
Citera
2018-11-08, 18:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Min strata skorrar inte ett dugg och är superlättspelad. Jag brukar justera den själv emellanåt. Finns bra info om du söker.. Du behöver bladmått samt två insex, en vid stallet och en större för dragstången (du borde fått med dem)

Bestämt mig för att lära mig göra det mesta själv iaf, fick desvärre inte med några insexnycklar. Lätt och beställa dock! Hoppas min strata blir lika grym! Mitt fretboard (rosewood) ser väldigt torrt och ljust ut, har ni något att rekommendera för att återfukta och möjligen ge tillbaka en liten mörkare färg?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback