Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-08, 13:11
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Jag har aldrig badad i ett vattenfall, någonsin, men det hade verkligen varit en kul sak att göra.

Det borde finnas en hel del små svenska vattenfall av modell mindre, som lämpat sig för ett trevligt bad.
Men vilka, och vart någonstans finns dessa?

Det bästa är om de är lite undangömda och inte så allmänt välkända.
Dvs för att undvika tjuvtittande turister.

Var sitter Näcken någonstans och spelar, nu i våra dagar?
Citera
2018-11-08, 13:13
  #2
Medlem
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stalpet

Bilder finns på Google maps.
__________________
Senast redigerad av Insertnickname 2018-11-08 kl. 13:15.
Citera
2018-11-08, 13:28
  #3
Medlem
kodsnickrarns avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Njupesk%C3%A4r

kanske mer dusch än bad dock
Citera
2018-11-08, 13:43
  #4
Medlem
2560ps avatar
I min ungdom vill jag minnas att jag badade i ett vattenfall under Hultsfredsfestivalen, det bör med andra ord legat i anslutning till Hulan eller vad sjön nu heter.

Med reservation för att jag kan minnas fel, jag var alltid svinfull när jag var där.
Citera
2018-11-08, 14:03
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Ett äkta vattenfall ska ju egentligen ha en sån där hemlig, dold grotta gömd bakom vattenfallets ridå av vatten.
Ungefär som i filmen "Den siste Mohikanen", där indianerna tassar mjuk på tå i sina mockasiner bakom vattenfallet med facklorna i sina händer.

Det ser mysigt ut tycker jag, och jag önskar att jag också hade kunnat gå bakom ett vattenfall på det sättet.
Finns det några sådana vattenfall i Sverige, med hemliga grottor gömda bakom fallet?
Kan man gå med facklor av eld där, utan att vattnet ska släcka elden?
Citera
2018-11-09, 21:53
  #6
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag har aldrig badad i ett vattenfall, någonsin, men det hade verkligen varit en kul sak att göra.

Det borde finnas en hel del små svenska vattenfall av modell mindre, som lämpat sig för ett trevligt bad.
Men vilka, och vart någonstans finns dessa?

Det bästa är om de är lite undangömda och inte så allmänt välkända.
Dvs för att undvika tjuvtittande turister.

Var sitter Näcken någonstans och spelar, nu i våra dagar?

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ett äkta vattenfall ska ju egentligen ha en sån där hemlig, dold grotta gömd bakom vattenfallets ridå av vatten.
Ungefär som i filmen "Den siste Mohikanen", där indianerna tassar mjuk på tå i sina mockasiner bakom vattenfallet med facklorna i sina händer.

Det ser mysigt ut tycker jag, och jag önskar att jag också hade kunnat gå bakom ett vattenfall på det sättet.
Finns det några sådana vattenfall i Sverige, med hemliga grottor gömda bakom fallet?
Kan man gå med facklor av eld där, utan att vattnet ska släcka elden?

Jag tror att Digerfallet i norra Värmland är det du söker. Ett mindre vattenfall, lämpligt för bad och en liten mysig grotta du kan krypa in bakom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback