Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-09, 10:20
  #73
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Nej, Sverige anser sig ha jurisdiktion i hela världen gällande t.ex barnvåldtäkt från det datum lagen trädde kraft, personen behöver inte heller ha anknytning till Sverige annat att personen i fråga sätter sin fot här. Sverige hämtar normalt inte in personer från andra länder men i teorin skulle vi kunna göra det. I detta fall gjordes en bedömning i det enskilda fallet och mannen hade inte åtalats och dömts för detta brott tidigare.

Detsamma gäller tex brott mot mänskligheten/krigsbrott, Sverige anser sig ha jurisdiktion över hela världen, vi kan hämta en person från var som helst och åtala men i praktiken så griper vi bara en person om denne sätter sin fot på svensk mark. Vi kan även åtala och döma/fria personer som tidigare blivit dömda i HAAG om vi så behagar.

Det måhända att vi kan döma personer vid viss typ av brottslighet även om personen inte har anknytning och även om det inte var olagligt i det andra landet MEN det är fullständigt orimligt eftersom svenska medborgare förväntar sig att inte bli dömda när de reser till andra länder för vad de gjort i Sverige.

Om Sverige inte vill att svenska medborgare ska bli dömda för saker de begått i Sverige och som är lagligt här så kan vi självklart heller inte dömma utländska medborgare för saker som är lagligt där de begick det.

Detta synsätt försätter svenska medborgare i FARA när de befinner sig utomlands.

I övrigt så kan Sverige inte alls hämta personer från andra länder för saker som är lagligt i det landet.

Skulle Sverige skicka t.ex polis till Turkiet för att hämta en person i Turkiet så skulle självklart det vara ett brott enligt turkisk lag eftersom i Turkiet gäller turkisk lag och inte svensk lag. Det skulle självfallet vara en kidnappning ett olaga frihetsberövande enligt turkisk lag om Sverige skickade agenter för att hämta personer i Turkiet för saker som är lagligt där med olagligt i Sverige ...

Vill Sverige ha någon utlämnad till Sverige misstänkt för brott så måste Sverige begära personen utlämnad och sedan få det godkänt man kan inte bara åka och hämta personer i andra länder det är INTE vilda västern...

Hur skulle det se ut ? Ska ryska agenter hämta massa bögar i Sverige då också och ta med och sätta i ryskt fängelse enligt din logik ???

Och om nu Sverige skulle begära en person utlämnad för ett brott mot svensk lag som skett i det andra landet där det är lagligt så hade de bara skrattat åt Sverige Och undrat om de är helt dumma i huvudet inget land hade lämnat ut någon till Sverige för något som är lagligt i deras land...
Citera
2018-11-09, 10:26
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Det måhända att vi kan döma personer vid viss typ av brottslighet även om personen inte har anknytning och även om det inte var olagligt i det andra landet MEN det är fullständigt orimligt eftersom svenska medborgare förväntar sig att inte bli dömda när de reser till andra länder för vad de gjort i Sverige.

Om Sverige inte vill att svenska medborgare ska bli dömda för saker de begått i Sverige och som är lagligt här så kan vi självklart heller inte dömma utländska medborgare för saker som är lagligt där de begick det.

Detta synsätt försätter svenska medborgare i FARA när de befinner sig utomlands.

I övrigt så kan Sverige inte alls hämta personer från andra länder för saker som är lagligt i det landet.

Skulle Sverige skicka t.ex polis till Turkiet för att hämta en person i Turkiet så skulle självklart det vara ett brott enligt turkisk lag eftersom i Turkiet gäller turkisk lag och inte svensk lag. Det skulle självfallet vara en kidnappning ett olaga frihetsberövande enligt turkisk lag om Sverige skickade agenter för att hämta personer i Turkiet för saker som är lagligt där med olagligt i Sverige ...

Vill Sverige ha någon utlämnad till Sverige misstänkt för brott så måste Sverige begära personen utlämnad och sedan få det godkänt man kan inte bara åka och hämta personer i andra länder det är INTE vilda västern...

Hur skulle det se ut ? Ska ryska agenter hämta massa bögar i Sverige då också och ta med och sätta i ryskt fängelse enligt din logik ???

Och om nu Sverige skulle begära en person utlämnad för ett brott mot svensk lag som skett i det andra landet där det är lagligt så hade de bara skrattat åt Sverige Och undrat om de är helt dumma i huvudet inget land hade lämnat ut någon till Sverige för något som är lagligt i deras land...

Handlar bara om brott som t.ex barnvåldtäkt. Jag sade också att detta är teoretiskt, vi hämtar såklart inte folk från andra länder, eftersom vi i praktiken inte kan. Men om personen skulle lämna landet och sedan t.ex. hamna på internationellt vatten så kan vi absolut ta personen.

Och ja, utför jag terrorbrott, brott mot mänskligheten eller barnvåldtäkt i Sverige så kan jag säkerligen gripas i många länder och åtalas. Troligtvis lämnas jag ut till Sverige igen om vi begär det.

Och för att sätta saker i perspektiv, det finns bara några länder i Afrika som tillåter sex med minderåriga 13 och nedåt, värst är Angola som har gränsen 8 år.
__________________
Senast redigerad av sampanl 2018-11-09 kl. 10:31.
Citera
2018-11-09, 10:33
  #75
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Det jag undrar över är hur man i Sverige kan dömas för ett brott som ej är begånget inom rikets gränser.

Alla här som rökt marujana utomland där det varit lagligt - maila Polisen.se och ange er.

Rökte 1 joint i Usa i somras

Med lite tur åker NOA personal till en valfri cannabis shop i USA och uppvisar sina polisleg.
Sen sätter dom handbojor...och griper alla i butiken...och försöker smuggla ut han ur Usa.

För att ställa han för rätta...fast istället blir det 75 års fängelse för Polisnarrarna...

Haha
Citera
2018-11-09, 10:49
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Handlar bara om brott som t.ex barnvåldtäkt. Jag sade också att detta är teoretiskt, vi hämtar såklart inte folk från andra länder, eftersom vi i praktiken inte kan. Men om personen skulle lämna landet och sedan t.ex. hamna på internationellt vatten så kan vi absolut ta personen.

Och ja, utför jag terrorbrott, brott mot mänskligheten eller barnvåldtäkt i Sverige så kan jag säkerligen gripas i många länder och åtalas. Troligtvis lämnas jag ut till Sverige igen om vi begär det.

Och för att sätta saker i perspektiv, det finns bara några länder i Afrika som tillåter sex med minderåriga 13 och nedåt, värst är Angola som har gränsen 8 år.

I Sverige så handlar det bara om det, eftersom vi tycker tex sex med minderåriga är extra allvarliga.

En del andra länder(idiotländer kan jag då tycka men...) tycker homosexualitet är extra allvarligt, och vill kanske på samma sätt bestraffa folk för det trots att det är lagligt och helt ok här. Då är det svårt för oss att klaga för att de länderna gör samma sak vid homosexualitet som vi gör vid sex med 13-14: åringar.
Citera
2018-11-09, 10:50
  #77
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Handlar bara om brott som t.ex barnvåldtäkt. Jag sade också att detta är teoretiskt, vi hämtar såklart inte folk från andra länder, eftersom vi i praktiken inte kan. Men om personen skulle lämna landet och sedan t.ex. hamna på internationellt vatten så kan vi absolut ta personen.

Och ja, utför jag terrorbrott, brott mot mänskligheten eller barnvåldtäkt i Sverige så kan jag säkerligen gripas i många länder och åtalas. Troligtvis lämnas jag ut till Sverige igen om vi begär det.

Och för att sätta saker i perspektiv, det finns bara några länder i Afrika som tillåter sex med minderåriga 13 och nedåt, värst är Angola som har gränsen 8 år.


Fast flertalet länder i EU har åldersgränsen 14 år och vet inte riktigt om jag tycker det är så stor skillnad på 13 och 14 ... sedan finns det flertalet länder som har åldersgränsen 18 år.

Det finns egentligen inget som säger att just 15 är en perfekt gräns.

Om man ska göra på detta vis att man dömmer personer uran koppling till Sverige för brott mot svensk lag för något som skett utanför Sveriges gräns så bör man komma överens om en internationell åldersgräns och inte ha olicka världen över.

Hade man haft en gemensam internationell sexuell myndighetsålder så hade iallafall alla haft chansen att känna till lagen och kunnat rätta sig efter den...

I Sverige handlar det bara om ett fåtal brott men i andra länder kan det handla om alla brottsliga handlingar mot deras lag om inte Sverige accepterar deras lagar i deras land varför ska då de acceptera svensk lag i Sverige.

De kan ju börja gripa turister för saker de gjort i Sverige som var fult lagliga men olagligt enligt deras lag.
__________________
Senast redigerad av bergwall94 2018-11-09 kl. 10:52.
Citera
2018-11-09, 10:57
  #78
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Man kan inte yrka på "okunnighet", men det kan i vissa fall mildra straffet och det gjordes det väl i detta fall?

För övrigt är åldern när man blir byxmyndig i Syrien 15 år. Du gör bara antaganden. Förresten så får man inte var under 18 år och ha sex i Turkiet! Så denna snubbe bröt inte bara syrisk lag utan även turkisk och svensk lag.

Visst men problemet är att dessa oftast har bott tidvis i flyktingläger i t.ex. Libanon (som tillåter barnäktenskap och sex inom äktenskapet utan åldersgräns). Utbildningen i dessa flyktingläger har sina brister och det är troligt att man aldrig informerat dem vilka åldergränser som gäller i andra länder. I muslimska länder (inkl Turkiet från 2016) är det i regel tillåtet att ha sex inom äktenskapet oavsett ålder.

Flyktingar som kommer till Sverige informeras ju om detta, men det är lite sent om äktenskapet fullbordats innan dess.
Citera
2018-11-09, 13:20
  #79
Medlem
cqs avatar
Skitsnack, det här måste han överklaga.
Svensk lag står inte över andras kulturer.
Jag tror han kan vinna ett saftigt skadestånd.

Det mest uppenbara fal av islamofobi som jag beskådat.
Citera
2018-11-09, 15:48
  #80
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Man kan inte yrka på "okunnighet", men det kan i vissa fall mildra straffet och det gjordes det väl i detta fall?

För övrigt är åldern när man blir byxmyndig i Syrien 15 år. Du gör bara antaganden. Förresten så får man inte var under 18 år och ha sex i Turkiet! Så denna snubbe bröt inte bara syrisk lag utan även turkisk och svensk lag.

Då är ju frågan om äktenskapet verkligen är giltigt?
Citera
2018-11-09, 16:03
  #81
Medlem
Hur kan han straffas enligt svensk lag för något som hände innan han befann sig i Sverige?
Citera
2018-11-09, 16:08
  #82
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Straff är rätt så ointressant. Det kostar bara pengar.

Viktigare att ett sådant asocialt leverne blir ett tvingande hinder för uppehållstillstånd och att omedelbar returresa följer, utan att passera Bert Karlssons imperium.
Citera
2018-11-09, 17:19
  #83
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Man kan inte yrka på "okunnighet", men det kan i vissa fall mildra straffet och det gjordes det väl i detta fall?

För övrigt är åldern när man blir byxmyndig i Syrien 15 år. Du gör bara antaganden. Förresten så får man inte var under 18 år och ha sex i Turkiet! Så denna snubbe bröt inte bara syrisk lag utan även turkisk och svensk lag.


även om man är gift? brukar vara lite andra lagar då.
Citera
2018-11-09, 17:28
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
även om man är gift? brukar vara lite andra lagar då.

Spelar ingen roll om man är gift eller inte, samma lagar gäller. Sedan erkänner inte Sverige äktenskap där en eller båda parterna är under 18 år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback