Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-08, 10:58
  #1
Medlem
Taklampsfots avatar
Hejsan flashback. Tänkte be er om köpråd då senast jag var insatt i datorer och kände att jag visste vad som var bra var när DC++ och NERO var heta på marknaden. Pentium 4 var riktigt sjysst och flashigt, 512 i ram var bra men 1024 var super!

Grabben är smart, han är tekniskt lagd och behöver en dator som han kan leka med. Jag tänker att han kommer bli en IT-kille.

Det skall gå att spela på datorn utan en massa lagg, ladda ner massa spel utan att hårddisken ber om rensning för att fortsätta

Jag tänker att han även skall plugga bokstäver och enkel matematik innan han börjar skolan. Så en allround dator men som ändå har det där som gör att den klarar av pillande och att den inte sackar ihop om han tycker det är en bra idé att köra 7 spel samtidigt som han håller in alla tangenterna.

Jag är osäker om han skall ha en stationär eller bärbar dator. Den kommer endast vara till honom och frugan har satt en budget på 10K.

Någon som har någon idé?
__________________
Senast redigerad av Taklampsfot 2018-11-08 kl. 11:03.
Citera
2018-11-08, 11:05
  #2
Medlem
flaskborstes avatar
Att sitta och spela andras program är knappast en grund för att bli en "IT Kille". Börja med dagliga matte lektioner med grabben. Låt honom plocka isär saker och skruva ihop dem igen. Att bara kasta en dator i knät på en 4 åring leder bara till fetma, dålig fysik och utanförskap. Chansen är större att du uppfostrar en enstöring som får det svårt att ta kontakt med tjejer och skaffa vänner.

Han skall ut bland folk och lära sig sociala koder, dansa, lära sig lyssna på andra. Konsekvenstänk och mycket annat som många föräldrar verkar ha missat helt. Vi ser redan nu hur svenska killar blir enstöringar och cucks och är livrädda för det motsatta könet.

Lär grabben vettigare saker. Köp en elektronikbyggsats då han kan läsa och skriva, En multimeter och böcker om elektronik, programmering och fysik. Varva detta med sociala uteaktiviteter som sport eller annan hobby. Gärna där det finns tjejer med i spelet så han kan lära sig ett vettigt samspel med medmänniskorna.
Citera
2018-11-08, 11:17
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Att sitta och spela andras program är knappast en grund för att bli en "IT Kille". Börja med dagliga matte lektioner med grabben. Låt honom plocka isär saker och skruva ihop dem igen. Att bara kasta en dator i knät på en 4 åring leder bara till fetma, dålig fysik och utanförskap. Chansen är större att du uppfostrar en enstöring som får det svårt att ta kontakt med tjejer och skaffa vänner.

Han skall ut bland folk och lära sig sociala koder, dansa, lära sig lyssna på andra. Konsekvenstänk och mycket annat som många föräldrar verkar ha missat helt. Vi ser redan nu hur svenska killar blir enstöringar och cucks och är livrädda för det motsatta könet.

Lär grabben vettigare saker. Köp en elektronikbyggsats då han kan läsa och skriva, En multimeter och böcker om elektronik, programmering och fysik. Varva detta med sociala uteaktiviteter som sport eller annan hobby. Gärna där det finns tjejer med i spelet så han kan lära sig ett vettigt samspel med medmänniskorna.

Killen är 4 år. Wtf!

Han kanske också har bra med fritidsaktiviteter. Klart grabben skall ha en dator som inte är en byggsats med kretsar, multimetrar och lödkolv. Han kan gott börja med en dator för 4-5 tusen och en platta till det. Sen ser man vart det barkar om några år och utgår ifrån det när man sätter upp en ny budget för en dator.

När han är 8-9 år så kan man börja lära honom om komponenter och så bygger man en dator tillsammans, far å son.
Citera
2018-11-08, 11:22
  #4
Medlem
Taklampsfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Att sitta och spela andras program är knappast en grund för att bli en "IT Kille". Börja med dagliga matte lektioner med grabben. Låt honom plocka isär saker och skruva ihop dem igen. Att bara kasta en dator i knät på en 4 åring leder bara till fetma, dålig fysik och utanförskap. Chansen är större att du uppfostrar en enstöring som får det svårt att ta kontakt med tjejer och skaffa vänner.

Han skall ut bland folk och lära sig sociala koder, dansa, lära sig lyssna på andra. Konsekvenstänk och mycket annat som många föräldrar verkar ha missat helt. Vi ser redan nu hur svenska killar blir enstöringar och cucks och är livrädda för det motsatta könet.

Lär grabben vettigare saker. Köp en elektronikbyggsats då han kan läsa och skriva, En multimeter och böcker om elektronik, programmering och fysik. Varva detta med sociala uteaktiviteter som sport eller annan hobby. Gärna där det finns tjejer med i spelet så han kan lära sig ett vettigt samspel med medmänniskorna.

Det där svaret var oväntat, men jag förstår exakt vad du säger och vad du menar. Ditt inlägg är sant. Ja, en enstöring vill man ju inte uppfostra, man vill ju att ens barn ska lyckas och bli framgångsrik både socialt och ekonomiskt. Jag tar ditt inlägg i beaktande och diskuterar med min partner.

När du säger plocka ihop saker tänker jag mig någon form av byggsats a'la oldschool, precis som jag och förmodligen du lekte med. Ja, då lär man sig hur saker fungerar från grunden.

Tjejer pratar vi om, igår sa han att han skulle ha 2 flickvänner och att han ville att jag skulle hänga med honom och ragga. Jag förklarade att jag var "gammal" och att han kunde gå med sina kompisar när han blev 13-14. Jag frågade vem som skulle betala för dejter, såsom mat och dylikt. Tydligen så skall jag betala för det
Citera
2018-11-08, 11:27
  #5
Medlem
Taklampsfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Killen är 4 år. Wtf!

Han kanske också har bra med fritidsaktiviteter. Klart grabben skall ha en dator som inte är en byggsats med kretsar, multimetrar och lödkolv. Han kan gott börja med en dator för 4-5 tusen och en platta till det. Sen ser man vart det barkar om några år och utgår ifrån det när man sätter upp en ny budget för en dator.

När han är 8-9 år så kan man börja lära honom om komponenter och så bygger man en dator tillsammans, far å son.

Datorerna för 4-5 papp, fungerar dom utan att lagga? Jag köper inte en dator som laggar, det känns så 2005, att vänta på timglaset skall sluta snurra är fan det värsta som finns. Han är grym och spela på sin padda, bätte än mig och jag är ändå över medel på spel.
Jag vill bara att grabben skall bli bra på det jag ser han tycker om, utan att på något sätt förstöra hans liv.
Citera
2018-11-08, 11:32
  #6
Medlem
Om du vill att han ska lära sig saker så är ingen vidare ide att köpa honom en dator som någon sa. Han är för liten för något vettigt där så det kommer bara bli spel.

Fokusera mer på saker han kan bygga med i några. T ex Lego eller andra byggsatser, eller så kan ni tillsammans sätta ihop en radiostyrd bil.
Citera
2018-11-08, 11:32
  #7
Medlem
Blaobars avatar
https://www.inet.se/produkt/5300568/...0g-3-9-ghz-6mb
tror det är nyttigt om du bygger ihop datorn tillsammans, kanske kan han bygga ihop den själv?
Citera
2018-11-08, 11:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taklampsfot
Datorerna för 4-5 papp, fungerar dom utan att lagga?


Hur långt är ett snöre?
Beror på mycket, vad för spel han skall spela, hur länge ni tänker behålla datorn innan ni skall köpa ny etc. Kreativa spel är alltid bra för utvecklingen tror jag.
Testa köp Minecraft till paddan, terraria är också ett kreativt spel. Tror både sonen och du kan få ut något av det.
Citera
2018-11-08, 11:48
  #9
Medlem
Taklampsfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landqvist00
Hur långt är ett snöre?
Beror på mycket, vad för spel han skall spela, hur länge ni tänker behålla datorn innan ni skall köpa ny etc. Kreativa spel är alltid bra för utvecklingen tror jag.
Testa köp Minecraft till paddan, terraria är också ett kreativt spel. Tror både sonen och du kan få ut något av det.

Han spelar minecraft (gratisversionerna), det är dom han tycker om mest. Skall googla terraria.
Datorer är ju förbrukningsvaror och brukar slöa ner sig med tiden IMO. Men säg 2-3 år aktivt användande för att sedan bli förlegad och byte till ny dator.

Återigen, jag vill bara att grabben skall ha det lika bra som dom andra barnen och få en bättre uppväxt än vad jag hade. Mina föräldrar var alkisar och hade aldrig pengar, således var saker som risifrutti något jag såg som lyx och vi aldrig hade hemma i kylskåpet. Har aldrig fått en mobiltelefon av mina föräldrar.
Kläder fick man ärva. Adidas blev istället abibas
Citera
2018-11-08, 11:56
  #10
Medlem
Fint att du förstår att han ska utvecklas också allsidigt. Små barn kan leka fint med sådant som sätter deras fantasi i rörelse. Det är det som är själva leken!
Det vi tror är enkelt - är i själva verket mycket bra, för det stimulerar den egna fantasin.
Ju mer färdig lek - desto mindre fantasi.
Dom frågade en gång Einstein vad som utvecklar ett barn - han svarade: LÄS SAGOR.
Barn tycker om att leka. Även tekniska grejor är roliga. En skrotbil är fantastisk leksak. En gammal telefon med lur och fingerskiva. En gammal mobil funkar säkert också. Att leka med. Och en dator kan nog vara roligt den med. Roligt att upptäcka vad som händer när man stoppar i en skiva i "mugghållaren" upptäcka tangetbordet musen ljudporten VGA-porten USB-portarna nätverksporten osv
Jag fick en dator av en granne - stationär - funkar perfekt. Sånt som folk slänger - ändå över tre gigaherts i klockfrekvens och två kärnor. Sån får du för mindre än femhundra.
Citera
2018-11-08, 11:57
  #11
Medlem
Taklampsfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaobar
https://www.inet.se/produkt/5300568/...0g-3-9-ghz-6mb
tror det är nyttigt om du bygger ihop datorn tillsammans, kanske kan han bygga ihop den själv?

Bygga ihop en dator? Sån bra dator behöver han inte, eller jag menar att bygger man ihop sin dator så är det för att det skall vara specifikt och man har koll på allt, jag är även rädd för att "göra fel", dessutom ingår det väl ingen garanti om man plockar delar själv.

Jag tänkte mer en ready-to-go-dator utan att man blir blåst.
Citera
2018-11-09, 00:37
  #12
Medlem
Blaobars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taklampsfot
Bygga ihop en dator? Sån bra dator behöver han inte, eller jag menar att bygger man ihop sin dator så är det för att det skall vara specifikt och man har koll på allt, jag är även rädd för att "göra fel", dessutom ingår det väl ingen garanti om man plockar delar själv.

Jag tänkte mer en ready-to-go-dator utan att man blir blåst.
En NUC då kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback