2018-11-08, 17:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Jag tror att de tar uppgifterna från amerikanska medier som i sin tur tar sina uppgifter ifrån polisens presstalesman. Det är därför uppgifter alltid diffar. I början ska man ta det mesta med en stor nypa salt. Det brukar utvecklas till någonting helt annat.

Går du in på amerikanska medier är de oftast snabbare på att gå ut med "obekräftade" uppgifter, dvs som de fått genom egna poliskällor. De har fått veta att det t.ex är minst 10 döda på plats. Något som svenska medier numera inte gör är att förmedla sådana obekräftade siffror utan väntar tills det är ett officiellt uttalande. Ett resultat av de senaste årens fake news debatt. Det ska vara så riktiga uppgifter som möjligt även om i just detta har medier på plats med bra källor inom polis oftast rätt.
Citera
2018-11-08, 17:55
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jag tror Pajasslusken menar att han vill ha en länk till en källa.
Jag har tyvärr inte tillgång till Mr Longs läkarjournaler så jag kan inte övertyga honom om att Mr Long hade PTSD. Allt jag kan referera till är de medier som tar upp diagnosen. Och det finns att finna om Pajasslusken väljer att läsa sig till det. Ett tips är att börja med första sidan i tråden, där det i min länk går att läsa följande:
Citat:
Sheriff Geoff Dean, who is set to retire on Friday, said Long may have suffered from post-traumatic stress disorder and was known to law enforcement officials due to several unspecified "contacts" stretching back multiple years. Long served in the Marine Corps from August 2008 to March 2013, with a deployment in Afghanistan between November 2010 and June 2011, military records show.
Citera
2018-11-08, 18:01
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Går du in på amerikanska medier är de oftast snabbare på att gå ut med "obekräftade" uppgifter, dvs som de fått genom egna poliskällor. De har fått veta att det t.ex är minst 10 döda på plats. Något som svenska medier numera inte gör är att förmedla sådana obekräftade siffror utan väntar tills det är ett officiellt uttalande. Ett resultat av de senaste årens fake news debatt. Det ska vara så riktiga uppgifter som möjligt även om i just detta har medier på plats med bra källor inom polis oftast rätt.
Uppgifterna kom från vittnen som varit på plats, och som sedan förmedlade dessa uppgifter och vittnesmål till nyhetsmedierna. Det är lite svårt för medierna att redigera uttalanden och annat när det sker i direktsändning. Det är just därför man bör vänta ett par timmar innan man bestämmer sig.
Citera
2018-11-08, 18:11
Medlem
Har Trump gått ut med sitt sedvanliga uttalande att de borde ha varit beväpnade?
Citera
2018-11-08, 18:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Uppgifterna kom från vittnen som varit på plats, och som sedan förmedlade dessa uppgifter och vittnesmål till nyhetsmedierna. Det är lite svårt för medierna att redigera uttalanden och annat när det sker i direktsändning. Det är just därför man bör vänta ett par timmar innan man bestämmer sig.

Vittnen kan ju dock inte avgöra om personen faktiskt var död. I fall som detta kommer vittnen snabbt lämna och de kan ha fel i just detta. Fastän en person som de sett blivit skjuten flera gånger och ligger livlös. Som det här:
Citat:
“I was at the front door and I was talking to my stepdad. I just started hearing these big pops,” John Hedge told KABC. “Pop, pop, pop. There was probably three or four, I hit the ground. I look up – the security guard is dead. Well, I don’t want to say he was dead, but he was shot. He was down. The gunman was throwing smoke grenades all over the place. I saw him point to the back of the cash register…and he just kept firing. I ran out the front door.”
https://heavy.com/news/2018/11/ian-long/

Ett vittne som är i chock och ser allt detta kan tänka det var hundratals döda! Sådant går inte ens amerikansk media ut med. Det är ju först sedan polis och räddningstjänst som ser vilka som inte ens tas till sjukhus utan får en filt över över sig för de är redan döda som man redan innan en officiell rapport kan gå ut med "obekräftade" uppgifter. Sådant som svenska medier numera är väldigt tveksamma till att ens gå ut med.
Citera
2018-11-08, 18:12
Medlem
Pinsamt att första uppgifterna sade att det handlade om en man från Mellanöstern med skägg.
Citera
2018-11-08, 18:18
Medlem
KlasseArbogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Pinsamt att första uppgifterna sade att det handlade om en man från Mellanöstern med skägg.

Tror det är ren desperation från folk som vill att vita män ska sluta utföra dessa vansinnesdåd, varit flera stycken nu på mycket kort tid
Citera
2018-11-08, 18:19
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vittnen kan ju dock inte avgöra om personen faktiskt var död. I fall som detta kommer vittnen snabbt lämna och de kan ha fel i just detta. Fastän en person som de sett blivit skjuten flera gånger och ligger livlös. Som det här:

Ett vittne som är i chock och ser allt detta kan tänka det var hundratals döda! Sådant går inte ens amerikansk media ut med. Det är ju först sedan polis och räddningstjänst som ser vilka som inte ens tas till sjukhus utan får en filt över över sig för de är redan döda som man redan innan en officiell rapport kan gå ut med "obekräftade" uppgifter. Sådant som svenska medier numera är väldigt tveksamma till att ens gå ut med.
Amerikansk media gick inte heller ut med "hundratals döda". De var väldigt sparsmakade i början och sa "several casualties", och tillade att de inte visste om det betydde om det var enbart skadade eller både skadade och dödade som menades. Nu följde jag bara en nyhets-stream så jag vet inte vad resten av medierna sa, men den jag följde är den jag har uppdaterat tråden ifrån.
Citera
2018-11-08, 18:20
Medlem
Aftonbladet är verkligen efterblivna.

Citat:
Patrullen som besvarade larmsamtalet befarade att han kunde lida av poststraumatiskt stresssyndrom. Men experterna på mental hälsa friskförklarade honom samma dag, säger Geoff Dean på presskonferensen.

Nej, han sa att personen inte uppfyllde kraven för att tvångsomhändertas.
Citera
2018-11-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Tänker du SSRI ?
Tror inte serotonin triggar skjutningar, tvärtom är den snarare "må bra, nöjd men inga känslor" medicin. Däremot andra som vi inte känner till..Vem vet kanske begås experiment med dessa "mördarmediciner" - skulle inte förvåna mig.
Citera
2018-11-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Speciellt vad man ska leta efter är sk. amfetaminbaserade droger. Det finns även andra som inte är amfetaminbaserade men ger liknande effekt (typ metylfenidat). Detta finns ofta i antidepressiva mediciner som t.ex. Ritalin och hela skaran av dem. "ISIS pills" som är ett begrepp idag och är också amfetaminbaserade som ska göra dem till effektivare soldater.

Lustingt hur antidepressiva mediciner och rena militära piller har samma grundkomponenter, eller?

Finns även fler möjligheter och Flashback borde vara det perfekta forumet för att diskutera detta ämne.
Börja med att kolla i Fass!
Citera
2018-11-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Har Trump gått ut med sitt sedvanliga uttalande att de borde ha varit beväpnade?

Han har i sina budgetar gjort satsningar på psykisk ohälsa hos veteraner. Välbehövligt med tanke på att över 6000 veteraner årligen begår självmord. Denna gång tyvärr ett rejält utvidgat självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in