Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-08, 01:41
  #1
Medlem
Jag har i princip alla gamla tvspels-konsollerna, från Atari 2600 upp t o m Dreamcast, men funderar på att göra mig av med dom i o m platsen allting tar upp samt pengarna man binder upp när man att har ett mindre rum fyllt som ett förråd upp till taket, med gamla retrospel/konsoller som är värda massa pengar.

Så frågan är: vilka konsoller bör jag i så fall göra mig av med?

Frågan är väl snarare: vilka konsoller (jag är bara intresserad av konsoller upp t o m Dreamcast) går att emulera tillfredsställande numera på en stark dator? Och framför allt vilka går INTE att emulera tillfredsställande numera på en stark dator?

Jag antar att själva kontrollerna kan jag inte göra mig av med, för dom måste man väl ha kvar för att använda när man spelar (med adaptrar för att koppla in i datorn, adaptrar man får köpa i webbutiker)?

Vad för hårdvaru-utrustning behöver jag spara på? Och INTE spara på (minneskort t ex behövs väl inte sparas på antar jag?)?

Finns det viss hårdvaru-utrustning som inte går att använda när man emulerar? Jag tänker t ex på ljuspistoler, som exempel. Dvs där man bara av en sådan anledning INTE då alltså ska göra sig av med någon viss konsoll, även om konsollen i övrigt emuleras perfekt på en stark dator.

Tack för all hjälp/info/tips/rekommendationer jag kan få.

Mvh
__________________
Senast redigerad av Against-modernity 2018-11-08 kl. 01:43.
Citera
2018-11-08, 01:44
  #2
Medlem
Blaobars avatar
Det beror på hur stark dator du har, och vilken emulator du använder.
Tumregel är väl att ju mer korrekt emulering du implementerar, ju starkare dator behöver du ha.
Sedan finns det emulatorer som inte emulerar allt 100% riktigt men är i gengäld mindre resurskrävande.

Du får kolla upp olika emulatorer och avväga helt enkelt.
Citera
2018-11-08, 01:59
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
N64 verkar vara notoriskt svår att emulera men annars så tycker jag att det mesta fungerar.
Citera
2018-11-08, 02:02
  #4
Medlem
Jag har inget emot att köpa en urstark dator för 20 000 kr, men frågan är som sagt fortfarande vilka retrokonsoller som ännu INTE emuleras tillfredsställande,även med urstark dator?
Citera
2018-11-08, 02:20
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Jag har inget emot att köpa en urstark dator för 20 000 kr, men frågan är som sagt fortfarande vilka retrokonsoller som ännu INTE emuleras tillfredsställande,även med urstark dator?
Med tanke på att man inte behöver nån monsterdator för att emulera PS2 eller Dreamcast så behöver du inte lägga 20 000 på en emuleringsdator.
Citera
2018-11-08, 02:50
  #6
Medlem
Jag kom på att min Vectrex och min Nintendo Virtualboy går ju inte att emulera hårdvarumässigt adekvat, eftersom de har speciella typ skärmar och utseende / ergonomisk utformning osv.


Mina bärbara konsoller ska jag nog behålla i o m charmen med att de är portabla.





De jag har är följande


Atari 2600

Fairchild Channel F

Bally Astrocade

Magnavox Odyssey 2

Intellivision

Colecovision

Atari 5200

Atari 7800

Videopac+ G7400

Nintendo NES / Famicom (+ Disc System)

Sega Master System

Amstrad GX4000

Atari XEGS

PC Engine / Turbografx 16 (samt CD-versionen samt arkadutbyggnadsversionen)

Sega Megadrive (+ 32X + Mega CD)

Neo Geo AES

Super Nintendo

Commodore CDTV

Philips CD-I (med videokort)

FM Towns Marty

Amiga CD32 (med videokort)

3DO

Atari Jaguar (+ CD-tillägget)

Sega Saturn

PlayStation

Nintendo 64

Dreamcast

Commodore 64 (egentligen en dator, men, men...)

En bunt med Atari-datorer, Amiga-datorer, PC-datorer, mac-datorer

Sharp X68000 (egentligen en dator, men, men...)

FM Towns Marty

FM Towns (egentligen en dator, men, men...)

Alla olika MSX-datorerna som kom



Som sagt, är det någon av ovanstående konsoller som INTE kan emuleras korrekt ännu?



En sak jag kom på är: är det så att vissa av spelen till någon av ovanstående konsoll, INTE är "dumpade" (dvs att någon har kopierat ned spelet från det fysiska spelmediet, och lagt ut det på nätet) ännu? I så fall kanske man ska vänta med att göra sig av med den konsollen och de spelen i så fall?
Citera
2018-11-08, 07:21
  #7
Medlem
Mycket imponerande samling!

Sega Saturn var svår att emulera, i alla fall när jag höll på med det här. Var för ganska många år sedan så det kan ha ändrats. CDi var väl så pass ovanlig att det kan vara svårt där också.
Citera
2018-11-08, 11:54
  #8
Medlem
BigFatCones avatar
Om dom emuleras korrekt vet jag inte, palla bry sig om konsoler som mest har sämre versioner av andra spel. Men det är ju inga monsterdatorer som behövs för att emulera det här. Hur många av dessa konsoler sysslar med hårdvarurendering liksom?
Citera
2018-11-08, 11:59
  #9
Avstängd
wazzobazzos avatar
Saturn är den första (och enda faktiskt) som ploppar upp i mitt huvud förutom mindre märken som helt enkelt kanske inte finns att hitta. På ämnet Saturn:

https://www.youtube.com/watch?v=jOyfZex7B3E

Hade gjort mig av med tidigare saker upp till Saturn minus AES där jag hade behållit konsol men kört på ett multicart (då jag inte vet om det finns USB-versioner av stickorna?) och eventuella märken som är svåra att hitta på nätet (får du kolla själv jag vet inte utan att söka) och behållit resten ett tag till. Kanske behållit Megadrive också (för det finns multicarts och kontroller har du ju).

DC emulerar ganska bra trots att den kom senare så vitt jag vet.

VMU till DC kan dock vara nyttigt att spara på om du sparar maskinen. Finns t.ex. extragrejer du kan lägga in där. Har extrasånger till Samba de Amigo på något minne som, så vitt jag vet, inte finns att ladda ner längre. Samma med Saturn. Spara ett minneskort iaf om du inte känner att det är OK att förlora allt när du bytar batteri.

^På det ämnet, menar INTE att kapa tråden nu, undrar jag om någon vet hur man gör för att säkra/dela VMU-filer på nätet? Ett tag sedan jag köpte dem och batterierna varar nog ett tag till men vore väldigt synd om tidens tand gjorde att de försvann för evigt.
__________________
Senast redigerad av wazzobazzo 2018-11-08 kl. 12:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback