Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-08, 00:42
  #1
Medlem
Skunken666s avatar
Hmm...
Egentligen borde denna tråd ligga i en blandning av miljö/kemi/politik/ekonomi, men i brist på ett perfekt ämne postar jag tråden här.

Antingen är jag helt ute och cyklar, eller så är våra politiker helt dumma i huvudet (vilket dom är i vilket fall) eller så blåser dom oss helt enkelt.
Någon som är en överdängare på kemi får gärna komma in och rätta mig i tråden, men enligt mina basala kemikunskaper ligger det till såhär.

Våra politiker ojar sig över koldioxidutsläppen från våra transporter, då de spär på den så omskrivna växthuseffekten. Vilken i sig, sägs komma att leda till jordens undergång.
Vad gör man då, jo man höjder (beskattar) dieselpriset så att det per idag kostar 1kr mer per liter än vad bensinen kostar. Detta kan ej ha med marknadskrafter att göra då diesel är en enklare/billigare produkt än bensin.

Hur bildas koldioxid?

http://www.smf.nu/facts/co2.html

Generellt sett är dieselmotorer effektivare än bensinmotorer och gör av med mindre bränsle per utvecklad kW. Detta gör att det behövs mindre bränsle för att transportera samma massa en viss sträcka om transporten sker med en dieselmotor. Mindre bränsle mindre CO2 utsläpp.

Redan här förstår man att det måste vara något fel med bränslepriset.
Som om det inte vore nog, så är våra miljöpolitiker så miljötänkande att de skall blanda i miljöbränsle i dieseln. Vilket gör att verkningsgraden på dieseln sjunker! Detta medför att det går åt fler liter/kg dieselbränsle per körd sträcka vilket ökar utsläppet av CO2.
Låt mig ta ett exempel.

Jag har en XC70 D4, den har en 70liters tank. När jag tankar den fullt och kör lite blandat men mest landsväg i svenska hastigheter, så brukar jag komma ungefär 85mil innan det är dags att tanka.
Då har jag ungefär 10liter kvar i tanken, dvs jag fyller på ungefär 60liter.

I somras var jag i Tyskland, jag tankade som vanligt (ca 60L), men till betydligt billigare pris, och begav mig ut på de tyska motorvägarna där tempot är betydligt högre. Njöt av att lagligt kunna ligga konstant runt 180km/h och betydligt minska min restid.
När så lampan för låg bränslenivå började lysa svängde jag in och fyllde på, som vanligt ca 60L.
Det märkliga var bara att jag hade då kört lite drygt 100mil.

Jag hade hållit ett betydligt högre tempo, vilket borde göra av med betydligt mer bränsle per körd sträcka, men ändå kommit längre. Den enda slutsats jag kan dra av detta är att vi blir dubbelt blåsta i "miljövänliga" Sverige.
Vi betalar mer per liter, får en sämre produkt som gör att vi betalar ännu mer (eftersom den har ett lägre energiinnehåll) per transporterad sträcka, samtidigt som vi släpper ut mer koldioxid då vi förbränner mer per körd sträcka.

Är politikerna helt blåsta, eller vill de bara blåsa oss på mer pengar och hänvisar till miljön i hopp om att ingen skall förstå?

Frågan är egentligen:

Hur kan våra politiker motivera ett högre pris på diesel än på bensin och påstå att det har med koldioxidutsläppen och växthuseffekten att göra?

Eller är det jag som är helt ute och cyklar?
__________________
Senast redigerad av Skunken666 2018-11-08 kl. 00:44.
Citera
2018-11-08, 00:51
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Det är en kombination av signalpolitik och en bluff, för det är intäkterna till statskassan som lockar dom flesta partierna. MP är galna idealister som förstör precis det dom slåss för, dom är en egen kategori.
Citera
2018-11-08, 11:02
  #3
Medlem
2560ps avatar
I dieselns fall är det väl kväveoxider och partiklar man ojar sig om i första hand, för några år sedan var ju dieselbilar "miljöbilar" i och med de låga koldioxidutsläppen.

Det handlar om pengar in till staten, som staten sedan kan spendera på massa idioti. Inget är nytt under solen!
Citera
2018-11-08, 17:23
  #4
Medlem
Goulburns avatar
Dieselbilar orsakar normalt mindre CO utsläpp än bensinbilar men en bensinbil som drar 7 deciliter per mil orsakar mindre CO2 utsläpp än en dieselbil som drar 9 deciliter per mil. Så om du byter till en mindre bil med mindre motor så blir det mindre CO2.

Dieselbilar orsakar ju även utsläpp av kväveoxider som utgör hälsorisk och fräter på gamla stenhus i tätbebyggda områden.

De flesta partierna i Sverige ser ju som mål att atmosfären inte längre ska tillföras mer CO2. Om de menar vad de säger ska ingen i framtiden köra med varken bensin eller dieselbilar dvs dessa bränslen ska vara så dyra att ingen vettig människa önskar köpa dessa.
Citera
2018-11-15, 19:31
  #5
Medlem
Västkustskts avatar
Man kör ju det man måste köra så man drar ner på andra saker istället. Tror det är handeln som förlorar mest på de höga drivmedelspriserna.
Citera
2018-11-25, 07:49
  #6
Medlem
pantywankers avatar
Det miljötomtarna inte fattar är att Diesel även används som så-kallad villaolja
Jag betalar en förmögenhet om jag köper oljan lagligt trots att den inte driver bilar eller sliter på vägar
Citera
2018-11-25, 19:34
  #7
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Det miljötomtarna inte fattar är att Diesel även används som så-kallad villaolja
Jag betalar en förmögenhet om jag köper oljan lagligt trots att den inte driver bilar eller sliter på vägar

Jag är miljömupp och installerade bergvärme för 10 år sedan, kostnad 120000 kr. Om man slår ut kostnaden på 10 år blir det 1000 kr/månad. Elförbrukning per år cirka 8000 kWh. Priset har Vattenfall lyckats dela upp på 7 olika poster för att det ska bli svårare att se hur mycket det kostar men vad jag kan få fram kostar det cirka 3,5 kr per kWh vilket gör att elkostnad blir cirka 2400 kr per månad. Totalt blir det cirka 3400 kr per månad för värme och övrig el.

Det framgår inte av ditt inlägg om dieseloljan ska användas till uppvärmning av villa men om detta antas och vidare att det krävs 3 kubikmeter per år och oljan kostar 15000 kr per kubikmeter om man betalar den skatt det är tänkt man ska betala så kostar det 45000 per år. Eller 3750 kr per månad.

Det är inte mycket mer än el och värme jag behöver betala för. Min kostnad för boendet är högst 5000 kr per månad så jag tycker inte synd om mig. Hade jag bott i hyreslägenhet här i stockholmstrakten skulle det väl kostat minst 7 – 8 tusen per månad. Tycker inte synd om den som fortfarande värmer upp huset med olja heller även om byte till bergvärme är att rekommendera. Dessutom har väl mitt hus ökat cirka 1 miljon i värde under de 10 sista åren så ska några vara sura är det väl de som bor i hyreslägenhet.
Citera
2018-12-08, 07:42
  #8
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Jag är miljömupp och installerade bergvärme för 10 år sedan, kostnad 120000 kr. Om man slår ut kostnaden på 10 år blir det 1000 kr/månad. Elförbrukning per år cirka 8000 kWh. Priset har Vattenfall lyckats dela upp på 7 olika poster för att det ska bli svårare att se hur mycket det kostar men vad jag kan få fram kostar det cirka 3,5 kr per kWh vilket gör att elkostnad blir cirka 2400 kr per månad. Totalt blir det cirka 3400 kr per månad för värme och övrig el.

Det framgår inte av ditt inlägg om dieseloljan ska användas till uppvärmning av villa men om detta antas och vidare att det krävs 3 kubikmeter per år och oljan kostar 15000 kr per kubikmeter om man betalar den skatt det är tänkt man ska betala så kostar det 45000 per år. Eller 3750 kr per månad.

Det är inte mycket mer än el och värme jag behöver betala för. Min kostnad för boendet är högst 5000 kr per månad så jag tycker inte synd om mig. Hade jag bott i hyreslägenhet här i stockholmstrakten skulle det väl kostat minst 7 – 8 tusen per månad. Tycker inte synd om den som fortfarande värmer upp huset med olja heller även om byte till bergvärme är att rekommendera. Dessutom har väl mitt hus ökat cirka 1 miljon i värde under de 10 sista åren så ska några vara sura är det väl de som bor i hyreslägenhet.
Om jag ägt stället skulle jag fixat annan värme. Detta är en verkstadslokal.
Min poäng är att priset på diesel även inkluderar slitage på vägar mm.
Orättvist när soppan används till uppvärmning.
Citera
2018-12-09, 20:14
  #9
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Om jag ägt stället skulle jag fixat annan värme. Detta är en verkstadslokal.
Min poäng är att priset på diesel även inkluderar slitage på vägar mm.
Orättvist när soppan används till uppvärmning.

Tidigare fanns det ju diesel och eldningsolja 1 vilket i stort sett var samma olja men som hade fått olika färger för att de skulle kunna skiljas åt. Det krävdes då att polisen studerade färgen på bränslet i bilars tankar för att kolla att dieselbilar inte kördes på den billigare eldningsoljan vilket polisen väl inte gjorde.

Alternativet att återinföra kilometerskatten som dieseldrivna lastbilar och bussar hade förut skulle väl bli mycket komplicerat nu när många vanliga personbilar körs på diesel.

Personligen tycker jag att koldioxidskatten på bensin och diesel skulle höjas med 1 eller helst 2 kr/kg. Då skulle de fossila bränslena bli så dyra att de skulle bli utkonkurrerade av de förnyelsebara alternativen.

Men för staten skulle det ju bli som Ebberöds bank eftersom man sedan inte skulle få in någon koldioxidskatt alls från fordon.

Rättelse:

Det är som sagt inte enkelt att räkna fram kostnaden för el.

Det blev fel på det elpris jag tidigare angivit. Betalade 2017 totalt cirka 2:40 kr/kWh inkl. alla avgifter och skatter vilket blev 1600 kr/månad. Pris per månad blir då med kostnaden för installation av bergvärme 2600 kr.

Krav borde finnas på att det på minst 1 faktura per år skulle anges hur stor kostnaden totalt blivit per levererad kWh.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback