Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-14, 10:13
  #13
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Runt 40 gram kanske.


Vore kul att ha ett substitut till vanliga gröten som kolhydratskälla till frukost så får kanske raida brödavdelningen.
Citera
2018-11-14, 10:37
  #14
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Ja, det går. Det säljs ju proteinbröd, dyrt dock. Du kan prova att blanda fullkornsvetemjöl med sojamjöl eller sojaproteinisolat, i de mängder du vill ha kolhydrater och protein i brödet.

Se till att alltid köra fullkorn, det är bra skit.


Min släkt kommer från norra delarna av landet och bakar än idag "Ärtmjöls bröd" betydligt billigare än genmanipulerad soya och med gamla svenska traditioner. Ärtor innehåller som bekant protein i ganska hög grad tillsammans med en massa andra nyttigheter och att använda ärtmjöl till bakning är ingen dum idé som håller än idag. Ärtmjölet gör dessutom degen lite tåligare mot överbearbetning.

De flesta degar kan man ge ett tillskott av ärtmjöl utan att egenskaperna blir lidande. Redan 1-d dl i en vete/rågdeg höjer proteinvärdet en del. Det bröd min släkt bakade var ett tunnbröd på mjölk, salt, vetemjöl(ca 50% ärtmjöl 50% 40/60 funkar också) margarinklick och jäst.

Går att grädda i stekpanna eller på en pizzasten i ugnen. Kan smaksättas med olika brödkryddor allt efter smak. Gott med ost eller "Getmese" (just detta bröd är från Jämtland).
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2018-11-14 kl. 10:43.
Citera
2018-11-14, 10:44
  #15
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Min släkt kommer från norra delarna av landet och bakar än idag "Ärtmjöls bröd" betydligt billigare än genmanipulerad soya och med gamla svenska traditioner. Ärtor innehåller som bekant protein i ganska hög grad och att använda ärtmjöl till bakning är ingen dum idé som håller än idag.
Ärtor innehåller inte de mycket hälsosamma SERMs-liknande antioxodanterna, soja-fytoöstrogener, vilket gör ärtor underlägsna soja. Ärtprotein är ganska lika sojaprotein (båda är leguminer). Ärtor innehåller inte mycket fett heller, än mindre någon omega-3, medan soja visserligen inte innehåller den optimala 3:1 ratio som hampafrön innehåller, men soja har ändå en del omega-3. Soja innehåller också fytosteroler, vilket precis som fytoöstrogener är bra skit. Vad gäller GMO-soja så odlas det och matas nästan uteslutande till kossor, och äts indirekt av alla korkade köttätare och mjölkkonsumenter. Vi som kör veganskt äter med andra ord ingen GMO-soja. Så din iGnorans lyser igenom. Du är en oförståndig mainstreamtänkare.

Slutsatsen är att det rent tekniskt sett är bättre att använda sojaprotein än ärtprotein om man har tänkt baka proteinbröd.
Citera
2018-11-14, 11:04
  #16
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Vi som kör veganskt äter med andra ord ingen GMO-soja. Så din iGnorans lyser igenom. Du är en oförståndig mainstreamtänkare.

Slutsatsen är att det rent tekniskt sett är bättre att använda sojaprotein än ärtprotein om man har tänkt baka proteinbröd.

Tyvärr så ändrar GMO märkningen si vartefter en vara byte leverantör i leden till konsumenten och märkningen "försvinner" på vägen. Tomatpasta som importeras från USA ingår i många produkter som ex. Ketchup. I Europa så odlas det ex. Soya, raps och majs som genmodifierats och används till färdigmat och som inblandning i olika produkter. Så tyvärr så blir vi i många fall "lurade" av livsmedelsindustrin här i EU då mycket av det som kommer in utifrån har genmodifierade produkter i sig.

Att soya innehåller mer nyttigheter än ärtor har jag aldrig förnekat. Ärtor är billigt och odlas runt om i Sverige och är en viktig produkt på många sätt. Att använda ärtmjöl i bakning är naturligtvis sunt då det är en billig produkt som är relativt nyttig och borde tas tillvara mer än vad det gör.

Man kan blanda i lite av varje i en deg allt ifrån kikärtsmjöl till ärt och soya mjöl. Det jag ville visa med mitt exempel var att vi i Sverige använt (och använder) just ärtmjöl som vete substitut/tillskott sedan lånt tillbaka och att det fortfarande bakas i norr. Tyvärr så verkar det ha glömts bort med åren.
Citera
2018-11-14, 11:10
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
En vanlig skivad limpa då tex, vad brukar varje skiva väga om du vet?

Det står nog på påsen vad bröden väger totalt i påsen. Ta och räkna hur många skivor det är så delar du den totala vikten med antal skivor.
Citera
2018-11-24, 15:52
  #18
Medlem
Degade = deffade (autocorrect men var ju ganska passande:p)

Har ett recept jag körde med ganska mycket då jag degade senast. Fungerade utmärkt som hamburgerbröd med även matbröd/frulle. Ska nog göras snart igen för gott och saftigt som fan!

Jag använde mig dock ej utav några kryddor vill jag minnas.

Recept:


5 små hamburgerbröd (10 halvor)
3 ägg
1,5 dl lättkvarg
1,5 dl pofiber
1 tsk örtsalt
1 tsk brödkrydda
sesamfrön

Separera vitor och gulor. Vispa vitorna till hårt skum. Vispa ihop kvarg och gulor, rör sedan ned salt och kryddor. Allra sist pofiber. Vänd försiktigt ned vitorna (om Pofibret gör att det blir för geggigt, blanda i lite vätska).

Värm ugnen till 175 grader, klicka ut på bakplåtspapper på en plåt. Grädda 15-20 minuter.

Funkar utmärkt att äta som mackor också, riktigt mättande!

Hela satsen = 470 kcal, 1 bröd = 94 kcal. Protein: 41%, kolhydrater 9%, fett 50%

Skall inte göra en Axon här utan all credd går till Elbe som driver bloggen ”smaljeansen”, länk -
http://smaljeansen.blogspot.com/2011...post_3880.html
Citera
2018-11-24, 16:43
  #19
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Tyvärr så ändrar GMO märkningen si vartefter en vara byte leverantör i leden till konsumenten och märkningen "försvinner" på vägen. Tomatpasta som importeras från USA ingår i många produkter som ex. Ketchup. I Europa så odlas det ex. Soya, raps och majs som genmodifierats och används till färdigmat och som inblandning i olika produkter. Så tyvärr så blir vi i många fall "lurade" av livsmedelsindustrin här i EU då mycket av det som kommer in utifrån har genmodifierade produkter i sig.
EU-lagarna kring GMO är generellt sett ganska bra, och man kan inte bara manipulera GMO-märkningen lite hur som helst genom leverantörbyte (ange gärna källa förresten). Soja är inte synonymt med GMO och inte den enda GMO-grödan. Hur som helst:

Citat:
Soybeans are one of several major food staples now dominated by genetic modification. Currently, 81% of the global soybean crop is genetically modified, and approximately 85% of all GMO soybeans end up in farmed animal feed. The GMO soy consumed by farmed animals is utilized as a source of protein by them, and does not just magically evaporate in the slaughterhouse or the milk processing plant. It ends up on your plate.
https://freefromharm.org/health-nutr...isinformation/

Så de största konsumenterna av GMO-soja är inte veganer, utan paradoxalt nog, faktiskt ni köttätare (särskilt ni som dricker komjölk).

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Att soya innehåller mer nyttigheter än ärtor har jag aldrig förnekat. Ärtor är billigt och odlas runt om i Sverige och är en viktig produkt på många sätt. Att använda ärtmjöl i bakning är naturligtvis sunt då det är en billig produkt som är relativt nyttig och borde tas tillvara mer än vad det gör.
Jaja, soja är fortfarande bättre än ärtor på alla sätt och vis. Du kanske borde tjata lite på svenska bönder så att de börjar odla soja?

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Man kan blanda i lite av varje i en deg allt ifrån kikärtsmjöl till ärt och soya mjöl. Det jag ville visa med mitt exempel var att vi i Sverige använt (och använder) just ärtmjöl som vete substitut/tillskott sedan lånt tillbaka och att det fortfarande bakas i norr. Tyvärr så verkar det ha glömts bort med åren.
Jag testade kikärtschips från Lidl igår, det var helt okej. Väldigt proteinrikt (typ 18-19 g protein per 100 g). Snack Day var märket. OLW eller Estrella, säljer också kikärtschips, men har för mig att det är utblandat eftersom det inte är lika mycket protein.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback