Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-08, 00:31
  #13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loggo
Dom har ensamrätt (monopol) att distribuera el inom ett visst område genom en statligt tilldelad koncession.

https://www.ei.se/sv/for-energiforet...tkoncessioner/
https://www.natomraden.se/

Mjo iofs, man får inte bygga ett konkurrerande nät bredvid hur som helst, det är sant.
Citera
2018-11-08, 09:32
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mephomannen
tror ni jag vinner något på att byta el leverantör från vattenfall till något annat bolag?

Mindre än vad du tror på att byta.
Det du kan göra är att se över din elkostnader. Kanske du har någon hushållsmaskin eller något annat som är gammalt och drar en massa el. Då kan du tjäna en del på att byta ut denna produkt
Citera
2018-11-08, 10:23
  #15
Medlem
2560ps avatar
Betalar du bara 500 spänn i månaden tjänar du nog mer på att jobba den timmen eller så det tar att byta elleverantör.

Och nej, elnät kan du inte byta. Det bästa du kan göra är att flytta till en kommun där inte Vattenfall äger elnätet.
Citera
2018-11-08, 17:20
  #16
Medlem
Tacka sossarna i din kommun som sålt ut det lokala elbolaget.
Nu får du betala mycket mer.
Citera
2018-11-08, 19:07
  #17
Medlem
sucuks avatar
https://www.ei.se/elpriskollen/ är troligen den minst dåliga jämförelse siten.

Bor själv i lägenhet och med låg förbrukning, då inverkar ev årsavgift från elleverantören menligt på priset, 300 kr om året i fast avgift om man har 2000 Kwh förbrukning motsvarar 15 öre per kwh bara det.

Min elleverantör sedan nästan 10 år är sala-heby energi, de är inte billigast varje månad men över längre period har de varit bland de billigaste för mig. Eventuellt kan kundkraft vara något också, tror inte de kör med årsavgift heller.

Totalt är det max några hundralappar man kan spara in på en normalförbrukning i lägenhet och se upp för erbjudanden för nya kunder som försvinner efter ett år eller 6 månader - de flesta orkar inte bry sig om att leta vidare och får därmed betala dyrt efter att erbjudandet löpt ut.
Citera
2018-11-08, 19:52
  #18
Moderator
Diablo1118s avatar
Ekonomi: övrigt --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2022-06-08, 19:23
  #19
Medlem
Där jag bor finns det 2 nät bolag, det går inte välja så antar att de singlar slant vilket bolag man ska pröjsa till. Det var vad som stod på nätområden.se.
__________________
Senast redigerad av klotos 2022-06-08 kl. 19:33.
Citera
2022-06-08, 23:16
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klotos
Där jag bor finns det 2 nät bolag, det går inte välja så antar att de singlar slant vilket bolag man ska pröjsa till. Det var vad som stod på nätområden.se.

Du pröjsar till det nätbolag som din servis är anslutet till och som som äger din elmätare.
Citera
2022-06-09, 10:11
  #21
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klotos
Där jag bor finns det 2 nät bolag, det går inte välja så antar att de singlar slant vilket bolag man ska pröjsa till. Det var vad som stod på nätområden.se.

Det tror inte jag. De lär ha en ganska väldefinierad gräns mellan sina områden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback