Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-07, 20:21
  #1
Medlem
Hej
Jag undrar om någon vet hur man får bort el gör det ogästvänligt för bisam att bygga bo? Har problem med detta då mer och mer av trädgården undermineras av deras bon. Äger inte jakträtt för tomten. Finns det ev nåt medel att hälla vid boöppningen så dom tvingas å flytta nån annanstans?
Citera
2018-11-07, 20:32
  #2
Medlem
SoCos avatar
Du behöver inte jakträtt för att göra dig av med ohyra för fan
Citera
2018-11-07, 20:33
  #3
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyng-as
Hej
Jag undrar om någon vet hur man får bort el gör det ogästvänligt för bisam att bygga bo? Har problem med detta då mer och mer av trädgården undermineras av deras bon. Äger inte jakträtt för tomten. Finns det ev nåt medel att hälla vid boöppningen så dom tvingas å flytta nån annanstans?
Pilla i bitar av vitlök i var enda hål du kan hitta.
Citera
2018-11-07, 20:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Du behöver inte jakträtt för att göra dig av med ohyra för fan

Mitt hus står på arrendetomt och dom som äger det säger att det inte är skadedjur. Är ganska många hus här så att skjuta med vapen skulle nog anmälas? Huset ligger vid en älv.
Citera
2018-11-08, 02:03
  #5
Medlem
ruttenfimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyng-as
Mitt hus står på arrendetomt och dom som äger det säger att det inte är skadedjur. Är ganska många hus här så att skjuta med vapen skulle nog anmälas? Huset ligger vid en älv.

Det är en invasiv art. Vad jag fattat det som ska bisamråttan utrotas så gott det går i hela Sverige.

Osäker på om du får sätta fällor och skit utan license dock.
Citera
2018-11-08, 15:33
  #6
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Pilla i bitar av vitlök i var enda hål du kan hitta.
Är det nått inlägg som du tyckte va lite lustigt bara eller vad grundar du det på?
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Det är en invasiv art. Vad jag fattat det som ska bisamråttan utrotas så gott det går i hela Sverige.

Osäker på om du får sätta fällor och skit utan license dock.
Fällor får man sätta ut utan någon form av vapenlicens ellee jägarexamen.
Däremot skulle jag nog inte vilja hävda att man får jaga djuren utan jakträtt, bara för att det är en invasiv art.
Så handlar det bara om att bli av med dom från trädgården får han nog försöka skrämma dom eller på annat sätt få dom att inte trivas.
En trasa dränkt i diesel ska ju få grävlingar att fly trädgårdar, kanske kan vara något att försöka? Vild gissning dock
Citera
2018-11-08, 16:02
  #7
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Är det nått inlägg som du tyckte va lite lustigt bara eller vad grundar du det på?

Fällor får man sätta ut utan någon form av vapenlicens ellee jägarexamen.
Däremot skulle jag nog inte vilja hävda att man får jaga djuren utan jakträtt, bara för att det är en invasiv art.
Så handlar det bara om att bli av med dom från trädgården får han nog försöka skrämma dom eller på annat sätt få dom att inte trivas.
En trasa dränkt i diesel ska ju få grävlingar att fly trädgårdar, kanske kan vara något att försöka? Vild gissning dock
Ser inget lustigt i det. Ts ville ju bli av med skadedjur eller hur?
Citera
2018-11-08, 16:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Däremot skulle jag nog inte vilja hävda att man får jaga djuren utan jakträtt, bara för att det är en invasiv art.
Vadå nvv har ju beslutat att länsstyrelsen får gå in med egna jägare o skjuta bisam. Så ett alternativ är att kontakta länsstyrelsen som ska då göra det åt dig för nvv har ju beslutat att dom ska utrotas.
Citera
2018-11-09, 03:57
  #9
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ser inget lustigt i det. Ts ville ju bli av med skadedjur eller hur?
Ja, jag frågade vad du grundar det på. Gillar inte bisak eller andra djur vitlök?
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Vadå nvv har ju beslutat att länsstyrelsen får gå in med egna jägare o skjuta bisam. Så ett alternativ är att kontakta länsstyrelsen som ska då göra det åt dig för nvv har ju beslutat att dom ska utrotas.
Så kanske det är, jag vet inte. Det betyder dom inte att ts själv får jaga dom, right?
Citera
2018-11-09, 05:23
  #10
Medlem
Knoppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode-N
Är det nått inlägg som du tyckte va lite lustigt bara eller vad grundar du det på?

Fällor får man sätta ut utan någon form av vapenlicens ellee jägarexamen.
Däremot skulle jag nog inte vilja hävda att man får jaga djuren utan jakträtt, bara för att det är en invasiv art.
Så handlar det bara om att bli av med dom från trädgården får han nog försöka skrämma dom eller på annat sätt få dom att inte trivas.
En trasa dränkt i diesel ska ju få grävlingar att fly trädgårdar, kanske kan vara något att försöka? Vild gissning dock

Jo, men det är lite andra kriterier som måste uppfyllas:
Endast godkända fällor
Jakträtt
Jaktkort
Fällorna märkta med typ och ägarens namn och adress
Om fällor för levande fångst används skall de vittjas morgon och kväll.

Mitt tips är att du vänder dig till länsstyrelsen eller kommunen och ber dom ta över. Är bisam en invasiv art så tror jag inte det spelar roll vad markägaren tycker.
Citera
2018-11-09, 05:25
  #11
Medlem
GastonLeMans avatar
Gasa!
Dra slang från bil eller gräsklippare, ner i hålet och låt stå.
Citera
2018-11-09, 09:12
  #12
Medlem
Ode-Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knoppy
Jo, men det är lite andra kriterier som måste uppfyllas:
Endast godkända fällor
Jakträtt
Jaktkort
Fällorna märkta med typ och ägarens namn och adress
Om fällor för levande fångst används skall de vittjas morgon och kväll.

Mitt tips är att du vänder dig till länsstyrelsen eller kommunen och ber dom ta över. Är bisam en invasiv art så tror jag inte det spelar roll vad markägaren tycker.
Självklart ska dessa kritierer uppfyllas, mitt inlägg var ett svar på frågan om man fick sätta upp fällor utan licens (som jag antog syftade på jägarexamen alt vapenlicens)
Och som jag tidigigare sa får ts inte sätta upp fällor då han saknar jakträtten på arrendertomten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback