Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-07, 17:17
  #1
Medlem
Hej har en fråga ang skadestånd från danmark. Vad händer om man skulle ignorera skadeståndet och eventuella domstol? tacksam för svar + vet ej var jag ska posta denna fråga så det får bli här av någon anledning
Citera
2018-11-07, 17:49
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0STR0N
Hej har en fråga ang skadestånd från danmark. Vad händer om man skulle ignorera skadeståndet och eventuella domstol? tacksam för svar + vet ej var jag ska posta denna fråga så det får bli här av någon anledning
Varför tacka nej till skadestånd - lite extra pengar är väl aldrig fel, även om det är danska kronor?!
Citera
2018-11-07, 18:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Varför tacka nej till skadestånd - lite extra pengar är väl aldrig fel, även om det är danska kronor?!
seriösa svar tack
Citera
2018-11-07, 18:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0STR0N
Hej har en fråga ang skadestånd från danmark. Vad händer om man skulle ignorera skadeståndet och eventuella domstol? tacksam för svar + vet ej var jag ska posta denna fråga så det får bli här av någon anledning

Generellt så har de nordiska länderna ett mycket gott samarbete.
Du kan ju dra på det ett tag, men jag skulle tro att lika säkert som min parkeringsbot till slut hittade fram till mej, kommer den svenska kronofogden till dej. Och då har det tickat hör ränta under tiden.
Men hur dansken räknar sin ränta vet jag inte, här hemma är den ca 10%
Citera
2018-11-07, 20:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Generellt så har de nordiska länderna ett mycket gott samarbete.
Du kan ju dra på det ett tag, men jag skulle tro att lika säkert som min parkeringsbot till slut hittade fram till mej, kommer den svenska kronofogden till dej. Och då har det tickat hör ränta under tiden.
Men hur dansken räknar sin ränta vet jag inte, här hemma är den ca 10%
Ts är en aning otydlig, men av sammanhanget bör framgå att denne dömts att betala skadestånd till någon i Danmark. Därmed är skulden fastställd, inget som går enkelt skaka av sig direkt.
Förresten, vad är det för räntesats i Sverige som skulle vara 10%?
Citera
2018-11-07, 21:06
  #6
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ts är en aning otydlig, men av sammanhanget bör framgå att denne dömts att betala skadestånd till någon i Danmark. Därmed är skulden fastställd, inget som går enkelt skaka av sig direkt.
Förresten, vad är det för räntesats i Sverige som skulle vara 10%?

Antar att han syftar på räntelagen.

”När du tar ut dröjsmålsränta med stöd av räntelagen får räntesatsen sättas till referensräntan + 8 procentenheter”

Den gäller om inget annat avtalats dock först efter 30 dagar.

Till TS så kommer skulden med all säkerhet drivas in med hjälp av svenska kronofogden.
Citera
2018-11-07, 21:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Antar att han syftar på räntelagen.

”När du tar ut dröjsmålsränta med stöd av räntelagen får räntesatsen sättas till referensräntan + 8 procentenheter”

Den gäller om inget annat avtalats dock först efter 30 dagar.
Vilket ger 7,5%.
Citera
2018-11-08, 03:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Antar att han syftar på räntelagen.

”När du tar ut dröjsmålsränta med stöd av räntelagen får räntesatsen sättas till referensräntan + 8 procentenheter”

Den gäller om inget annat avtalats dock först efter 30 dagar.

Till TS så kommer skulden med all säkerhet drivas in med hjälp av svenska kronofogden.

Personen i fråga är dömd till vandalisering/skadegörelse på personbil. Personen i fråga var dock full under händelsen och minns inget ut av det. Kan denne person inte neka/ta det till en domstol och bli friad evnt lägre skadstånd?
Citera
2018-11-08, 07:51
  #9
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0STR0N
Personen i fråga är dömd till vandalisering/skadegörelse på personbil. Personen i fråga var dock full under händelsen och minns inget ut av det. Kan denne person inte neka/ta det till en domstol och bli friad evnt lägre skadstånd?

Hur kan personen vara dömd om det inte gått till domstol ?
Citera
2018-11-08, 13:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Hur kan personen vara dömd om det inte gått till domstol ?
Personen i fråga sa fel det är första gången denne har med lagen att göra
Citera
2018-11-08, 13:19
  #11
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0STR0N
Personen i fråga sa fel det är första gången denne har med lagen att göra

Du får nog utveckla om vi ska förstå vad du menar.
Citera
2018-11-08, 14:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ts är en aning otydlig, men av sammanhanget bör framgå att denne dömts att betala skadestånd till någon i Danmark. Därmed är skulden fastställd, inget som går enkelt skaka av sig direkt.
Förresten, vad är det för räntesats i Sverige som skulle vara 10%?

Jag kan inte exakt, men det har förklarats p andra trådar, och jag vet folk som får betala ca 10%
Ränta 1 sätts till någon referensränta typ banklån, 2) sedan adderas 8% som ett extra straff.
på 90 talet när husräntan låg på 15% blev det 23 % . Visserligen dyrare, inte in så himla mycket.
Men nu blir det en helt annan bild.
Men du kan ringa en tingsrätt och fråga om du vill.
Skriv gärna svaret i den här tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback