Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-07, 17:15
  #1
Medlem
Snonkofantens avatar
Hejsan!

Jag har köpt mig ett gäng domäner i samma namn som ett nytt medelstort spelbolag som har .COM som TLD.
Dem jag äger är .SE .FI .NL .PL. Dessa är länder som ingår i deras geografiska marknadsförning.

Vad kan dessa vara värda om jag skulle vilja sälja dem till spelbolaget?
Med tanke att jag skulle kunna redirecta domänerna till andra spelbolag via affiliatelänkar, eller liknande affiliateprojekt.

Vad hade ni gjort med dessa domäner?

Citera
2018-11-07, 17:21
  #2
Avstängd
Densvartadildons avatar
Dom är för spelbolaget gratis då dom äger namnet. Allt som behövs är en ansökan till IIS och så är domänen deras. Den processen kanske kostar pengar dock, men förmodligen inte mer än vad du skulle begära. Oavsett skulle bolaget aldrig köpa domänerna av dig utan om intresse finns så går det via IIS.

Om du ska göra sånt här så måste du registrera domäner som inte redan finns som varumärken. Sedan får du böna och be att någon vill starta ett företag med just det namnet och även erbjuda sig att köpa dom.
Citera
2018-11-07, 19:30
  #3
Medlem
.se-domänen kan de ta över gratis som tidigare postare sa. De andra domänerna vet jag inte.
Citera
2018-11-07, 20:38
  #4
Medlem
Biggedys avatar
Det handlar om intrång på deras varumärke (trademark) och du får absolut inte nyttja dessa.

Det finns någonting som heter "Anticybersquatting consumer protection act", vilket gör detta olagligt.
Mitt tips är att avsluta dessa domains asap.
Citera
2018-11-07, 21:52
  #5
Medlem
Jag hade en domän som hette "*spelbolaget*bonus.com"
Efter ett tag kontakta dom mig hotade med stämning och jag orkade inte med det så skickade den till dom.

Än idag har dom kvar domänen, och riktar den direkt mot sin sida.
Rankade högre än spelbolaget på sökordet spelsidan + bonus
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback