Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-07, 17:09
  #1
Medlem
Nu är jag inte alls insatt i politik så jag är väldigt blåst när det kommer till det, så jag vill att folk rättar mig så jag kan förstå situationen då när man söker på google eller liknande bara får läsa massa mas som inte direkt ger något svar.

Vad händer i valsituationen?

En kompis förklarade kort för mig att det i princip är så att ingen vill "samarbeta" med SD så att allting står still just nu.

Då kommer jag till frågan, spelar ens röst någon roll? (i detta fallet om man röstat på SD).

För är det kort sagt så att ingen vill samarbeta med SD så är det ju redan bevisat att ens röst inte spelar någon roll (om man röstat på dem) och folk bör vara förbannade och sluta rösta (oavsett om de är jätteglada över att folk ej lyssnat/vill sammarbeta med SD för det är väl principen som räknas)

Tacksam för svar med hjälpsam information!
Citera
2018-11-07, 17:11
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luderpingvinen
Nu är jag inte alls insatt i politik så jag är väldigt blåst när det kommer till det, så jag vill att folk rättar mig så jag kan förstå situationen då när man söker på google eller liknande bara får läsa massa mas som inte direkt ger något svar.

Vad händer i valsituationen?

En kompis förklarade kort för mig att det i princip är så att ingen vill "samarbeta" med SD så att allting står still just nu.

Då kommer jag till frågan, spelar ens röst någon roll? (i detta fallet om man röstat på SD).

För är det kort sagt så att ingen vill samarbeta med SD så är det ju redan bevisat att ens röst inte spelar någon roll (om man röstat på dem) och folk bör vara förbannade och sluta rösta (oavsett om de är jätteglada över att folk ej lyssnat/vill sammarbeta med SD för det är väl principen som räknas)

Tacksam för svar med hjälpsam information!

Ju större SD blir desto svårare blir det att inte ge dom inflytande. SD hade massor av inflytande under föregående mandatperioder. Nu har dom så stort inflytande att övriga partier inte ens kan bilda regering. Jo, det spelar roll.
Citera
2018-11-07, 17:24
  #3
Avstängd
Densvartadildons avatar
Din röst spelar ingen som helst roll, men däremot spelar din rösträtt roll.

Om du inte röstar så kommer alla partier få samma procentenheter, samma inflytande och samma slutresultat som om du röstat, oavsett vad du röstat på.

Om alla hade tänkt likadant så hade dock endast 1 miljon röstat, d.v.s. dom som sossarna importerat och hjärntvättat enbart för fortsatt makt. I ett sådant scenario får S 100% och Sverige är kört.
Citera
2018-11-07, 17:26
  #4
Medlem
Ksoksos avatar
Rösta är trams.
Se på den här mycket pedagogiska videon Larken Rose gjort om Jones plantation.

https://youtu.be/vb8Rj5xkDPk
Citera
2018-11-07, 18:04
  #5
Medlem
holmiums avatar
Nuvarande system är riggat så att folkets vilja inte skall kunna påverka politiken i någon större utsträckning.

Din röst är viktig för det nuvarande parlamentariska systemet som ett alibi för fortsatt maktmissbruk.
Ur den synvinkeln är din röst viktig för att kunna bibehålla status quo.
Citera
2018-11-08, 13:28
  #6
Medlem
tverskoys avatar
Man ska inte rösta alls. Jag röstar inte. Det är det enda sättet att visa att man inte litar på "demokratin". De som röstar är idioter eftersom man på så sätt godkänner villkorna i bedrägeriet som kallas för "valet".
Citera
2018-11-08, 13:37
  #7
Medlem
DeepThroat007s avatar
Det är oftast inte ekonomiskt rationellt tänkt att rösta i allmänna val.

https://en.wikipedia.org/wiki/Paradox_of_voting
Citera
2018-11-08, 13:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ju större SD blir desto svårare blir det att inte ge dom inflytande. SD hade massor av inflytande under föregående mandatperioder. Nu har dom så stort inflytande att övriga partier inte ens kan bilda regering. Jo, det spelar roll.
Det betyder enligt dig att man skall avstå att rösta sd om man vill att vi skall få en regering ? Än bättre bör vara att lägga sin röst på ett annat parti om man vill ha en regering,eller hur ?
Citera
2018-11-08, 15:21
  #9
Medlem
EnGodForlorares avatar
Med "man" tolkar jag frågan som om det spelar någon roll om DU röstar eller inte. I riksdags- och landstingsval spelar det ingen som helst roll eftersom valkretsarna består av flera hundra tusen individer och sannolikheten att din röst ska vara avgörande är på samma nivå som att vinna på lotto. I kommunalval i mindre kommuner kan det spela roll eftersom valkretsarna är mycket mindre. Dock är det även i dessa osannolikt att din röst kommer vara avgörande för någonting alls.

Det mest tidseffektiva sättet att göra sin röst hörd är att skriva eller ringa till politiker. Det absolut minst tidseffektiva sättet är faktiskt att rösta.
Citera
2018-11-08, 19:04
  #10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det betyder enligt dig att man skall avstå att rösta sd om man vill att vi skall få en regering ? Än bättre bör vara att lägga sin röst på ett annat parti om man vill ha en regering,eller hur ?

Nej, för en regering kommer vi få till slut ändå. Dom måste bara inse läget i gammelpartierna först. Det kommer till slut. Rösta på dom som för din politik, det är det viktigaste, så att den blir representerad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback