Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-07, 23:08
  #13
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Tror det stod 8 lumen ljusflöde, men det var inte skönt för ögonen ändå när jag släckte ned och tittade på ljusslingan. Kanske jag som är känslig, men reagerar inte på lysrör eller glödlampor. Det är något konstigt med LED.

Det stod knappast 8 lumen då det motsvarar ungefär 1w glödljus och är i princip ingenting i en glödlampa. LED kan vara otroligt besvärande att titta på på ett helt annat sätt än vanligt glödljus eller gasljus. Anledningen är troligen att LED lyser på ett helt annat sätt. När en glödlampa eller lågenergilampa lyser så beror det på att en glödtråd hettas upp och glöden från tråden i kombination med lampans form ger ljuset som avges. Ett lysrör lyser då gaserna inuti reagerar med glödtråden och avger Elektroner som gör att röret lyser.
En LED är en diod som lyser då fotoner avges av att elektroner reagerar inuti dioden.
Förmodligen är det Fotonerna som gör att ljuset blir så skarpt och irriterande för våra ögon. Idag används ju mycket LED-ljus med kåpor runt dioderna. Det är att föredra om man inte uppskattar deras bländande effekt.
Citera
2018-11-08, 07:48
  #14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Nu när vintern är här så tittar jag lite extra i skyltfönstrena på jakt efter någon mysig lampa eller ljusslinga. Det som slår mig är hur konstigt ljus all belysning har. Onaturligt, skarpt för ögonen och konstiga färger. Kallgult, laboratorievitt mm.

Varför är det så svårt att göra lampor med trevligt ljus? Bryr sig inte folk vilken färg belysningen har?

Det är ren okunskap från den som handlar om man "råkar få hem" något som har en färgtemperatur man inte gillar. LED tillverkas i allt från gammalt hederligt glödlampsljus på 2700 K och uppåt. Det är bara att läsa på förpackningen.

De LED-ljuskällor som tillverkas som ska efterlikna gamla glödlampor gör också jobbet bra,d då de byggs rundstrålande som en glödlampa.

En annan sak är de ljusslingor och liknande där varje ljuskälla är en enstaka diod där ljuset då av naturliga skäl blir stickande. De tillverkas så billigt som möjligt och val av färgtemperaturen blir därefter.

Bra LED-ljuskällor kostar. Att köpa det billigaste man hittar och sedan klaga på ljuset blir därför lite fel.

Till folks okunskap hör också att enheten watt som man gick efter när det gällde glödlampor inte används längre på det sättet. Visst, det står ofta vad en watt LED motsvarar i "glödlampa", men det är en oerhört dålig översättning. LED utvecklas dessutom ständigt och man får ut mer och mer lumen per watt varför siffrorna kontinuerligt ändras.

Lumen gäller nu. Man köper efter lumen. Om det sedan är 5 eller 7 watt är egalt. Båda kan samma lumental, bara tillverkade vid olika tider.
__________________
Senast redigerad av tempeZZt 2018-11-08 kl. 07:54.
Citera
2018-11-09, 19:31
  #15
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Tror du att du är den enda som tycker så ? Ljusfabrikanterna jobbar skitmycket på att få fram LED som liknar de varmvita glödljus, som vi tycker är behagliga.
Nja, varmvit glödljus är kanske hett på nordiska marknader men internationellt brukar det efterfrågas ljus som liknar solens sken istället för stearinljus.

Mycket krimskrams belysning och juldekorationer etc. utvecklas och säljs till hela EU, då säljer högre ljustemeratur bättre.
Citera
2018-11-09, 19:54
  #16
Medlem
jack.danielss avatar
Själv är jag (positivt) överaskad hur fort LED ljus har blivit billigt och ”trevlig” belysning.

2013 skulle jag göra mitt årliga inköp av reservglödlampor på ikea. Upptäckte till min fasa att de fasat ut allt glödljus, allt de sålde var lågenergilampor med tråkigt sken och LED lampor som då var hutlöst dyra. Köpte på mig några lågenergilampor och åren därefter köpte jag glödljus när de fanns tillgängligt.

Har nu ett litet lager med glödljus och halogen, men inser att vid byte är det bättre att köpa en lågförbrukande LED, som håller många gånger längre och faktiskt ger samma sken!

Kuriosa: vid utfasningen av glödljus så var det nån sajt som (för att komma runt eu förbudet mot glödljus) sålde och marknadsförde glödljus som värmekällor! Rätt och riktigt då 90% av energin blir värme i dessa lampor. Tror inte att de finns kvar idag?
Citera
2018-11-10, 10:24
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Nja, varmvit glödljus är kanske hett på nordiska marknader men internationellt brukar det efterfrågas ljus som liknar solens sken istället för stearinljus.

Mycket krimskrams belysning och juldekorationer etc. utvecklas och säljs till hela EU, då säljer högre ljustemeratur bättre.

??? Jaha ???? Vad menar du med ditt svar ?
Citera
2018-11-10, 14:35
  #18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
??? Jaha ???? Vad menar du med ditt svar ?

Förstår du inte att det är ett bra svar på trådens frågeställning?

Det är de facto så att det är främst vi här Norden som vill ha 2700 - 3000 K. I Europa i övrigt vill man ha 4000 och över.

Att tillverka ljusslingor med 2700 K är därför kostsamt, inte bara i själva tillverkningen, utan p.g.a. tillgång och efterfrågan. Då tillverkning sker globalt är det inte underligt att det vitare ljuset kan ses som konstigt.
Citera
2018-11-14, 00:13
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Själv är jag (positivt) överaskad hur fort LED ljus har blivit billigt och ”trevlig” belysning.

2013 skulle jag göra mitt årliga inköp av reservglödlampor på ikea. Upptäckte till min fasa att de fasat ut allt glödljus, allt de sålde var lågenergilampor med tråkigt sken och LED lampor som då var hutlöst dyra. Köpte på mig några lågenergilampor och åren därefter köpte jag glödljus när de fanns tillgängligt.

Har nu ett litet lager med glödljus och halogen, men inser att vid byte är det bättre att köpa en lågförbrukande LED, som håller många gånger längre och faktiskt ger samma sken!

Kuriosa: vid utfasningen av glödljus så var det nån sajt som (för att komma runt eu förbudet mot glödljus) sålde och marknadsförde glödljus som värmekällor! Rätt och riktigt då 90% av energin blir värme i dessa lampor. Tror inte att de finns kvar idag?
Jo, dessa lampor används till grisar och liknande i jordbruket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback