Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-07, 13:23
  #1
Avstängd
Säg ett projekt som är open source. Jag ändrar en del kod och en annan ändrar samtidigt en del kod. Min kod påverkar det den andra håller på med och hans påverkar eller beror på det jag ändrar. Hur synkroniserar man så att alla har senaste koden och om båda arbetar med kod som är beroende av varandra, vad händer då?
Citera
2018-11-07, 13:34
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kabotar1
Säg ett projekt som är open source. Jag ändrar en del kod och en annan ändrar samtidigt en del kod. Min kod påverkar det den andra håller på med och hans påverkar eller beror på det jag ändrar. Hur synkroniserar man så att alla har senaste koden och om båda arbetar med kod som är beroende av varandra, vad händer då?

Det finns olika sätt att hantera det på, men pull requests är en vanlig modell i open source-världen.
Citera
2018-11-07, 14:10
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
- Man använder ett versionshanteringsprogram.
- Det populäraste är git.
- I git så utvecklar man i olika grenar.
- Man kan slå ihop grenarna. Huvudgrenen brukar kallas för "master"
- git-servrar brukar endast tillåta en viss person att slå ihop grenar
- På dessa servrar kan andra personer kan begära att få en gren ihopslagen, till t.ex. "master". På GitHub, en av de populäraste git-servrarna, kallas det för en "Pull Request"
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2018-11-07 kl. 14:18.
Citera
2018-11-07, 14:29
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kabotar1
och om båda arbetar med kod som är beroende av varandra, vad händer då?
Om man försöker slå ihop två grenar som båda har kodbitar som förändrats från när de först separerades så kommer det att uppstå en "merge conflict". Detta behöver lösas manuellt av den som försöker slå ihop grenarna
Citera
2018-11-07, 14:30
  #5
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
- Man använder ett versionshanteringsprogram.
- Det populäraste är git.
- I git så utvecklar man i olika grenar.
- Man kan slå ihop grenarna. Huvudgrenen brukar kallas för "master"
- git-servrar brukar endast tillåta en viss person att slå ihop grenar
- På dessa servrar kan andra personer kan begära att få en gren ihopslagen, till t.ex. "master". På GitHub, en av de populäraste git-servrarna, kallas det för en "Pull Request"
Pull request är väl samma sak som att fetcha senaste versionen?
Citera
2018-11-07, 15:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Pull request är väl samma sak som att fetcha senaste versionen?
Nej, en pull request är något man skickar till någon. Man meddelar att man har gjort en ändring och önskar få den inlagd i ett repo. Den som tar emot en pull request kollar på vad som gjorts och bestämmer om koden tas in.

Att göra pull på ett repo är däremot att hämta senaste koden. I git är pull samma sak som att först göra fetch och sedan merge.
Citera
2018-11-08, 07:02
  #7
Moderator
vhes avatar
Hur man synkroniserar arbete mellan olika utvecklare är just en utvecklingsfråga.

Programvara: övriga operativsystem --> Övriga utvecklingsfrågor
/Moderator
Citera
2018-11-08, 12:29
  #8
Avstängd
tack tack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback