Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-07, 11:30
  #1
Medlem
Jag har funderat lite på hur lite ett statsskicket egentligen betyder för ett land. Om exempelvis Saudiarabien skulle införa demokrati, tror ni då att kvinnorna där skulle bli bättre behandlade?

Om vi skulle införa en diktator i Sverige, skulle svenskar bete sig annorlunda då? Jag tror att det är ett folks mentalitet som gör ett land till vad det är. Att Sverige länge varit ett harmoniskt land, bortsett från massinvandringen, tror jag beror på att svenskar inte är särskilt våldsamma. Vad tror ni?
Citera
2018-11-07, 11:38
  #2
Medlem
Så är det. Det som formar människors mentalitet är livserfarenhet av att leva på en viss plats. Jared Diamond gav exempel på detta i sin bok Vete, vapen och virus där han ställer frågan hur Européer kunde tränga undan de Amerikanska Indianerna. Det berodde inte på någon inneboende överlägsenhet hos Européerna utan de geografiska förutsättningar för att snabbt kunna utveckla domesticering av djur och effektiv matproduktion bland annat.
Citera
2018-11-07, 11:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrykontro
Jag har funderat lite på hur lite ett statsskicket egentligen betyder för ett land. Om exempelvis Saudiarabien skulle införa demokrati, tror ni då att kvinnorna där skulle bli bättre behandlade?

Om vi skulle införa en diktator i Sverige, skulle svenskar bete sig annorlunda då? Jag tror att det är ett folks mentalitet som gör ett land till vad det är. Att Sverige länge varit ett harmoniskt land, bortsett från massinvandringen, tror jag beror på att svenskar inte är särskilt våldsamma. Vad tror ni?

Folk i väst tvättar med toapapper folk i öst tvättar med vatten. Har inget med statsskick att göra. Statsskick avgör bara vem det är får produktionsöverskottet. I Saudiearabien är det kungafamiljen i enlighet med guds vilja, i Sverige är det våra ägare som agerar i det fördolda.
Citera
2018-11-07, 17:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Så är det. Det som formar människors mentalitet är livserfarenhet av att leva på en viss plats. Jared Diamond gav exempel på detta i sin bok Vete, vapen och virus där han ställer frågan hur Européer kunde tränga undan de Amerikanska Indianerna. Det berodde inte på någon inneboende överlägsenhet hos Européerna utan de geografiska förutsättningar för att snabbt kunna utveckla domesticering av djur och effektiv matproduktion bland annat.

Fast är inte JDs käpphäst att det måste vara gener eller geografi, och han vill inte att det skall vara gener, så det måste vara geografi, och att idéer skulle spela roll bortser han helt ifrån?

Mer specifikt är det ju lite märkligt att skylla erövringens framgång på geografin. Två kulturer slogs om en världsdel; den ena vann. Var inte geografin lika för båda? Det var ju ändå en och samma världsdel, liksom?

Som svar på TS fråga säger jag: ja, idéer (attityder, traditioner ...) spelar roll. Men av någon anledning är det lika politiskt inkorrekt att säga det, som att säga att gener spelar roll. Kanske en kvarleva från Marxismen, som ansåg att basen bestämde överbyggnaden. En absurd tanke, som ändå var dogm.
Citera
2018-11-07, 19:36
  #5
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrykontro
Jag har funderat lite på hur lite ett statsskicket egentligen betyder för ett land. Om exempelvis Saudiarabien skulle införa demokrati, tror ni då att kvinnorna där skulle bli bättre behandlade?

Om vi skulle införa en diktator i Sverige, skulle svenskar bete sig annorlunda då? Jag tror att det är ett folks mentalitet som gör ett land till vad det är. Att Sverige länge varit ett harmoniskt land, bortsett från massinvandringen, tror jag beror på att svenskar inte är särskilt våldsamma. Vad tror ni?

Det finns en växelverkan av varierande grad. Några kan enkellt zombifieras, andra är mera resistenta.
Citera
2018-11-08, 12:11
  #6
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrykontro
Jag har funderat lite på hur lite ett statsskicket egentligen betyder för ett land. Om exempelvis Saudiarabien skulle införa demokrati, tror ni då att kvinnorna där skulle bli bättre behandlade?

Om vi skulle införa en diktator i Sverige, skulle svenskar bete sig annorlunda då? Jag tror att det är ett folks mentalitet som gör ett land till vad det är. Att Sverige länge varit ett harmoniskt land, bortsett från massinvandringen, tror jag beror på att svenskar inte är särskilt våldsamma. Vad tror ni?

Jag anser att Du både har rätt och inte. Kort förklaring nedan:

Mentaliteten är så klart mycket viktig för hur vi umgås mellanmänskligt, hur vi skapar, vidmakthåller och förändrar våra institutioner, hur treditioner etableras, bibehålls, utvecklas, avvecklas osv osv. Därmed kan man säga att svensk politik, både formellt institutionellt och i praktiskt tillvägagångssätt är en produkt av svensk mentalitet. Vi kan spåra detta redan från landskapslagarna ("Land skall med lag byggas") över Birger Jarls fridslagar till vår tids statsskick, med symbolisk monarki och långt driven demokrati. Att kopiera vårt formella system och applicera detta i en till stora delar väsensskilld kultur där en annan mentalitet råder vore dömt att misslyckas.

Samtidigt finns det fog för att påstå att den svenska mentaliteten starkt påverkats av bl a våra institutioner såsom monarkin, Kyrkan, utbildningsväsendet, Riksdagen osv osv. Den svenska mentaliteten hade sett annorlunda ut om bl a institutionerna sett annorlunda ut, exempelvis om Sverige fortsatt att vara katolskt.

Därför är det rimligt att påstå att varken mentalitet eller institutioner mm är det enda styrande. Vilket som är den primära faktorn i respektive fråga behöver utredas särskilt. Vad som är tämligen säkert är emellertid att i en liten befolkning, i ett glesbefolkat land, som ligger långt borta och varit sig självt sedan tidernas begynnelse (så vitt vi vet), har det utvecklats en särpräglad mentalitet och denna har haft en stark påverkan på hur politiken utformats. I hur grad är svårt att exakt mäta, men min uppfattning är att den varit avgörande.
Citera
2023-05-22, 00:34
  #7
Medlem
inte lika mycket som den muslimska världen eftersom sverige ligger mer andligt före så något sådant skulle aldrig gå över om inte svenskarna på något sätt blev undermäktigt i antal av en annan mentalitet. Mentalitet är nyckeln till när du ska hitta vilket land som är rätt för dig, jag känner att min mentalitet är närmare ryssarna även om jag inte är ryss. men övertid den här typ av samhället skulle kunna omforma den svenska mentaliteten men det skulle ta lite tid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback