Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-07, 11:20
  #1
Medlem
aina08s avatar
Föräldrarna har just flyttat till en bostadsrätt. Dom är gamla och har noll koll på teknik.
Grannarna i huset samt de i föreningen är också pensionärer så jag vet inte om de är till någon hjälp.

I vardagsrummet finns vanliga tv-uttag.
I hallen sitter en router.
I hissen finns en lapp (reklam?) från bolaget Sappa.
Har kollat Sappas hemsida och dom kan ju leverera både tv och fiber så det kan tänkas bli dom som leverantör (även Viasat, Bahnhof, Boxer, Telia och Telenor kan leverera till adressen men verkar sämre i utbud och pris).

Hur funkar de med tv via fiber, kör man de med nätverkskabel ifrån routern till tvn/digitalboxen och behöver ja några inloggningskoder från tidigare ägaren för att komma igång med routern eller kan jag göra nåt med MAC Adressen som står på?
Blå lampa för Power lyser samt Grön på FX(?)

Hoppas någon här kan ge lite hjälp då jag själv har ADSL och parabol, och dålig koll
Det här sitter på väggen https://minfil.com/AdKaCfkaba/router_jpg
https://minfil.com/9fLeCak6b9/router2_jpg
__________________
Senast redigerad av aina08 2018-11-07 kl. 11:26.
Citera
2018-11-07, 12:17
  #2
Medlem
Hej

Vad händer om du kopplar in en nätverkskabel från LAN1 till datorn och försöker gå in på någon sida?
Prova ring till Sappa och hör efter hur man går tillväga om man vill ha deras tjänster.

Finns det något kopplingsskåp där routern hänger? Då beställer du Sappas tjänster, bredband/fiberleverantörer brukar vara hjälpsamma med installation över telefon om man inte kan själv.
Sen kopplar du en nätverkskabel från kopplingsskåpets "INK"-uttag till routerns LAN1 (kanske är olika beroende på router, men det röda uttaget på routern).

Därefter kopplar du in digitalboxen (som du bör få av Sappa) med en nätverkskabel från vägguttaget i vardagsrummet till boxen så är även den inkopplad. Samt en HDMI-kabel från boxen till TV:n.

Så enkelt var det för mig, men jag är inte så insatt, finns det inget kopplingsskåp är ju inte min hjälp till nån nytta.
__________________
Senast redigerad av Cazzette 2018-11-07 kl. 12:24.
Citera
2018-11-07, 12:20
  #3
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cazzette
Hej

Vad händer om du kopplar in en nätverkskabel från LAN1 till datorn och försöker gå in på någon sida?
Prova ring till Sappa och hör efter hur man går tillväga om man vill ha deras tjänster.
Problemet är att de bara finns mobil eller surfplatta att tillgå. Annars måste ja ta med min stationära dator
Citera
2018-11-07, 12:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Problemet är att de bara finns mobil eller surfplatta att tillgå. Annars måste ja ta med min stationära dator
Uppdaterade mitt inlägg nu, läs gärna

Jag skulle nog ändå ringa Sappa. Eller Ownit om det går att anlita dem, de är bäst!
Citera
2018-11-07, 12:32
  #5
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cazzette
Hej

Vad händer om du kopplar in en nätverkskabel från LAN1 till datorn och försöker gå in på någon sida?
Prova ring till Sappa och hör efter hur man går tillväga om man vill ha deras tjänster.

Finns det något kopplingsskåp där routern hänger? Då beställer du Sappas tjänster, bredband/fiberleverantörer brukar vara hjälpsamma med installation över telefon om man inte kan själv.
Sen kopplar du en nätverkskabel från kopplingsskåpets "INK"-uttag till routerns LAN1 (kanske är olika beroende på router, men det röda uttaget på routern).

Därefter kopplar du in digitalboxen (som du bör få av Sappa) med en nätverkskabel från vägguttaget i vardagsrummet till boxen så är även den inkopplad. Samt en HDMI-kabel från boxen till TV:n.

Så enkelt var det för mig, men jag är inte så insatt, finns det inget kopplingsskåp är ju inte min hjälp till nån nytta.
Nja nåt kopplingssåp finns inte utan allt som finns är det som syns på bilderna...
Får kolla med Sappa.
Antar att man även behöver ännu en router om man vill ha wifi, för de verkar väl inte finnas på den som redan finns?
Kan man köra tv-bilden trådlös också eller bör de gå med nätverkssladd?
Citera
2018-11-07, 12:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Nja nåt kopplingssåp finns inte utan allt som finns är det som syns på bilderna...
Får kolla med Sappa.
Antar att man även behöver ännu en router om man vill ha wifi, för de verkar väl inte finnas på den som redan finns?
Kan man köra tv-bilden trådlös också eller bör de gå med nätverkssladd?
http://draered-asperedfiber.se/wp-co...MO-Raycore.pdf

Näe, TV-bilden får du köra genom att du kopplar in digitalboxen i vägguttaget i vardagsrummet.
Citera
2018-11-07, 13:07
  #7
Medlem
Det ser ut att vara en Raycore CP-9 på bilden.
Den är ingen trådlös accesspunkt så du behöver skaffa dig en router med det om du vill ha ett wifi.

Om/när du har en fungerande internetuppkoppling så ska lampan vid FX (fiber) lysa eller blinka.

Exakt hur du får olika tjänster att fungera beror på vilken operatör du väljer även om det oftast är snarlika lösningar.

Kolla på olika operatörers sidor. Det brukar finnas bra funktioner för att se vilka tjänster du kan få på just din adress.
Citera
2018-11-08, 00:53
  #8
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det ser ut att vara en Raycore CP-9 på bilden.
Den är ingen trådlös accesspunkt så du behöver skaffa dig en router med det om du vill ha ett wifi.

Om/när du har en fungerande internetuppkoppling så ska lampan vid FX (fiber) lysa eller blinka.

Exakt hur du får olika tjänster att fungera beror på vilken operatör du väljer även om det oftast är snarlika lösningar.

Kolla på olika operatörers sidor. Det brukar finnas bra funktioner för att se vilka tjänster du kan få på just din adress.
Tack för svar.
Ja tror de är FX som blinkar grönt. (såg inte inlägget tidigare så får kolla mer noga senare).
Kopplade in en Router och då fick ja wifi men utan uppkoppling (full styrka men error när ja skulle ut på någon sida på nätet).
Antar att jag har bättre skydd också om jag kopplar in en router, eller? Lär ju ha en för wifi i alla fall.
Lägenheten verkar ha något grundpaket med kanaler via Telia i uttag i väggen (typ kabel-tv?) med vanlig gammal koaxial kabel.
Frågan är om man då ska nöja sig med det och sen bara ha internet via fiber eller om de är bättre att ta både internet och tv via fibret. Beror kanske på val av utbud. Priset blir säkert billigare med "kabel-tv".

Men dosan vi pratar om här (Raycore) har den några inloggningsgrejer som en annan router brukar ha, som man kanske måste få tag på ifrån tidigare ägare av lägenheten? Vad har man MAC-adressen till?

Pratade med Sappa. Först ha han att ingen i huset hade deras tjänster (vilket känns skumt då de till och med gör reklam i hissen. Sen sa han att han enligt lag inte fick säga något om det.
Dom hade nåt paket med fiber 100/100 (lägsta dom kunde leverera, men lite överkurs för pensionärer) och nåt mellanpaket på kanaler (typ familjepaket) för 620kr / mån eller nåt. Men digitalbox och 24 mån bindning. (är vanligtvis allergisk mot bindningstider).

Stämmer de att man inte kan ha tv via fiber till tv med kortmodul utan måste ha digitalbox?
Citera
2018-11-08, 04:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Tack för svar.
Ja tror de är FX som blinkar grönt. (såg inte inlägget tidigare så får kolla mer noga senare).
Kopplade in en Router och då fick ja wifi men utan uppkoppling (full styrka men error när ja skulle ut på någon sida på nätet).
Antar att jag har bättre skydd också om jag kopplar in en router, eller? Lär ju ha en för wifi i alla fall.
Lägenheten verkar ha något grundpaket med kanaler via Telia i uttag i väggen (typ kabel-tv?) med vanlig gammal koaxial kabel.
Frågan är om man då ska nöja sig med det och sen bara ha internet via fiber eller om de är bättre att ta både internet och tv via fibret. Beror kanske på val av utbud. Priset blir säkert billigare med "kabel-tv".

Men dosan vi pratar om här (Raycore) har den några inloggningsgrejer som en annan router brukar ha, som man kanske måste få tag på ifrån tidigare ägare av lägenheten? Vad har man MAC-adressen till?

Pratade med Sappa. Först ha han att ingen i huset hade deras tjänster (vilket känns skumt då de till och med gör reklam i hissen. Sen sa han att han enligt lag inte fick säga något om det.
Dom hade nåt paket med fiber 100/100 (lägsta dom kunde leverera, men lite överkurs för pensionärer) och nåt mellanpaket på kanaler (typ familjepaket) för 620kr / mån eller nåt. Men digitalbox och 24 mån bindning. (är vanligtvis allergisk mot bindningstider).

Stämmer de att man inte kan ha tv via fiber till tv med kortmodul utan måste ha digitalbox?
En router med NAT och brandvägg ger extra skydd. Du behöver hur som helst en router för wifi.

Behöver du ett annat TV-paket än det som redan erbjuds?
Personligen så kör vi "gratispaketet" i vårt hus som vi tittar oerhört sällan på och sen har vi en Chromecast och ett mediacenter som sköter allt vårt TV-tittande.

Du ska inte behöva logga in på Raycore. MAC-adressen är nog den som syns utåt. Inget du behöver använda. Används nog av tjänsteleverantörerna.

Huruvida du kan använda kortmodul vet jag inte. Det beror på tjänsteleverantörerna. För oss funkade det när vi körde ComHems "3-hål-i-väggen", men nu när vi kör fiber så är det digitalbox som gäller.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2018-11-08 kl. 04:46.
Citera
2018-11-08, 10:02
  #10
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
En router med NAT och brandvägg ger extra skydd. Du behöver hur som helst en router för wifi.

Behöver du ett annat TV-paket än det som redan erbjuds?
Personligen så kör vi "gratispaketet" i vårt hus som vi tittar oerhört sällan på och sen har vi en Chromecast och ett mediacenter som sköter allt vårt TV-tittande.

Du ska inte behöva logga in på Raycore. MAC-adressen är nog den som syns utåt. Inget du behöver använda. Används nog av tjänsteleverantörerna.

Huruvida du kan använda kortmodul vet jag inte. Det beror på tjänsteleverantörerna. För oss funkade det när vi körde ComHems "3-hål-i-väggen", men nu när vi kör fiber så är det digitalbox som gäller.
Jag kör parabol med Canaldigital samt Telias ADSL (livet på landet)
Det är till mina föräldrar jag försöker greja det här.
Nej dom behöver egentligen inte en massa kanaler men dom vill väldigt gärna ha ett par specifikt och alla kan inte leverera dom. Hos tex Sappa kunde man köpa till dom för 19kr/mån (49kr hos Telia).
Nu vet ja inte ännu vad för kanaler som ingår i gratispaketet men dom finns garanterat inte med där.
Föräldrarna tillhör den generationen som har väldigt svårt med teknik.
Har tagit 6 månader att lära farsan grunderna för Youtube och Google och de är nog allt han använder på nätet med de är stort för honom
Att ha digitalbox spelar egentligen ingen stor roll men det är ju skönt med en fjärrkontroll mindre också, de är ju nog med knappar bara på en haha
Citera
2018-11-08, 20:41
  #11
Medlem
aina08s avatar
Idag kopplade ja in kabel-tv (eller vad man kallar det nu för tiden) och det var 23 kanaler, fler än väntat.
Slogs mest av hur dålig bild det var. Är det så för alla som har så idag?
Blev trött i ögonen efter ett par minuter.
Citera
2018-11-08, 23:32
  #12
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Idag kopplade ja in kabel-tv (eller vad man kallar det nu för tiden) och det var 23 kanaler, fler än väntat.
Slogs mest av hur dålig bild det var. Är det så för alla som har så idag?
Låter som att du har sökt in eventuellt utbud av analoga kanaler i kabelnätet, dessa är konverterade för att funka på äldre TV-apparater och ser ut som skit i en modern platt-TV.

Pröva en ny sökning på enbart digitala kanaler, du hittar det valet någonstans i menyn för kanalsökning på TV:n, givet att det är en någotsånär modern TV dina päron har.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback