Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-07, 06:23
  #1
Medlem
Jag är så jädrans trött på gnäll!
Vi lever i en tid där det är lätt att tycka saker men det finns inga krav på att ta reda på vad det är man faktiskt tycker: Detta gäller inte bara det aktuella ämnet (SL) utan i allmänhet!

Men till ämnet:
Jag såg här om dagen ett inlägg SL-lade upp på facebook, ett allmänt positivt inlägg men kommentarsfältet var översvämmat med gnäll: "Aldrig i tid!" / "Dyra biljettkostnader!" det vanliga gnället när det kommer till SL.

Jag är ju då anställd inom tunnelbanan inom en teknisk roll och har ett lite annat perspektiv på det hela och är extremt trött på att få höra att vi är "inkompetenta" / "Överbetalda" / "Lata" eller vad fan som helst från människor som har 0-koll på hur tunnelbanan faktiskt fungerar.

uttryck som "så fort det är lite snö på rälsen så blir det kaos", existerar inte i verkligheten: Tågen går i vanlig ordning oavsett om det snöar, men precis som med en bil så gäller det att köra försiktigt när det är halt på vägen, sedan så givetvis: Får vi 1 meter blötsnö på rälsen så är det inte så mycket man kan göra än att vänta tills man lyckats få bort det innan man kan köra.
Det är fysikens lagar som styr i detta fall, NASA måste arbeta efter dem förutsättningar fysiken kräver och så även SL: Underskatta inte hur mycket blötsnö väger!

"Sänk biljettpriserna / Gör kollektivtrafiken helt skattefinansierad"
Ah, som en grundtanke är jag själv för detta, men jag tänker inte stödja ett sånt förslag om det innebär sämre löner kortsiktigt och långsiktigt eller sämre förutsättningar för mig att kunna utföra mitt jobb.
Lönen ligger redan som det är under branchstandard! skulle jag byta företag och gå över till typ Euromaint eller SJ så kan jag räkna med 5-7k lönehöjning, förutsättningarna vi har måste snarare uppgraderas än nergraderas: mitt lilla hörn av tunnelbanans funktion är idag 11% skattefinansierat, resten kommer från biljettintäkter och det behövs både folk och material: Jag tror inte ni har en aning om hur mycket övertid vi jobbar under vintern för att tågen ska kunna hålla tursättningen och säkerställa att tågen i trafik är säkra!
Hur mycket tror ni ett hjulbyte går på?

Materiel: 2x 43mm tjocka stålhjul (Man måste alltid byta båda hjulen på axeln annars står tåget helt snett)
+
Mankraft: 2 tekniker, ca 4 timmars jobb + montagebesikning av behörig besiktningsman (jag) ca 2 timmars jobb = Sammanlagt ca 10 mantimmar i personalkostnad.
Jag skulle gissa på runt 80k per hjulbyte, och det är 16 hjul per tåg, det blir en hel del hjulbyten. Det är bara ett arbetsmoment vi har av många andra.

I övrigt så har SL direktiv till mig som besiktningsman: Jag ska garantera tågets säkerhet, jag signerar mitt namn på besiktningsprotokoll och kan i värsta fall åka på vållande till annans död ifall jag släpper ett tåg till trafiken och jag har slarvat med besiktningen med resultat urspåning eller nått.

Ett annat direktiv SL har till mig som få känner till men kan vara bra att veta: 0-tolerans mot vandalism, vandalism i passagerarutrymmet när jag utför min besiktning = körförbud: uppskurna säten,tuggummi-klet på säten,klotter, otillåtna dekaler m.m det är körförbud tills detta har åtgärdats, detta kan leda till störningar i trafiken.. och har gjort det vid flera tillfällen. Hantera vandaliserad utrustning är runt 30% av mitt jobb och det är väldigt onödigt, det kostar energi, tid och pengar: och så frågar sig folk "varför är månadskortet så dyrt?" / "varför är tågen sena?"
Så om någon vandal läser detta inlägg: Ge fan i att vandalisera, du är delansvarig i denna kostnad.

Lite statistik då: SL för faktiskt statistik på sin tursättning och den hålls till nästan 98%! Så det här jävla "alltid sen" handlar i verkligheten om runt 2% av gångerna, i ärlighetens namn så går den statistiken ner litegrann under vintern av ovan nämnda anledningar men det är inte några monumentala skillnader sett över hela vintern utan det brukar kunna bli strul just vid "1-meter blötsnö" tillfällena annars så tuffar det på i vanlig ordning.

Avslutande..
Som född och uppvuxen på landsbygden, ni förstår inte hur bortskämda ni är med kollektivtrafiken i Stockholm! man kan ta sig överallt när man vill i princip.
Själv så är jag uppvuxen med 7 km promenad till busshållplatsen där en buss går förbi varannan timme och 1 timmes resa från den hållplatsen till skolan, hur "tåget var några minuter sent" är ett problem till att börja med är utanför min förståelse: Jag tänker om du inte har ett par minuter till godo inför dina ärenden så känns det som att du inte riktigt har planerat din dag särskilt bra.

Discuss
Citera
2018-11-07, 07:40
  #2
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Bra skrivet, intressant också.

Vad är tekniken för att få bort blöta löv ifrån spåren och vad för verktyg används för hitta kritiska dela på spåren?

När det gäller förseningar i trafiken för min egen del så bryr jag inte mig så mycket om jag måste vänta 6-7 min extra om jag inte bråttom förstås, det som jag mer bryr mig om angående försenade tåg är att det blir så jävla trångt och man måste ha koll på sin plånbok och någon har man otur så får man någon som inte har koll på sin munhygien nära en. Har alltid sen många år plånboken i framfickan.

Ni tjejer med Iphones i bakfickan som jag inte riktigt förstår varför det måste vara extremt enkelt för en tjyv att sno.

Kan man inte ha robotar som sköter mycket av hjulbyten och inspektion av vandalism? Måste det ske manuellt?
Citera
2018-11-07, 11:49
  #3
Medlem
Jag höll med dig tills du började fisa och tycka att det luktar gott. Din uppväxt i landet och dina levnadsförhållanden med en buss var annan timme ska vara standard för alla och eftersom du är du och du alltid håller med om vad du tycker så måste du per definition ha rätt och din subjektiva upplevelse måste alltså vara den objektiva verkligheten och alla som inte har samma bakgrund som du har per defition fel.

Du ser kollektivtrafiken från ditt begränsade perspektiv där du är längst ner i kejdean. Motsvarande vore en Hitlerjugend unge som påtalar för judarna hur fel de har när de klagar över förhållandena i arbetslägren.
Citera
2018-11-07, 12:05
  #4
Medlem
Det handlar inte om att man inte kan stå ut med ett par minuters extra väntan, utan att priserna höjs frekvent och blir bara dyrare och dyrare
Källa: https://www.svd.se/stockholms-lokalt...rast-i-varlden

Samtidigt som kvalitén blir sämre och sämre och förseningarna ökar.
Källa: https://www.slstats.se/#/?period=ar

Varför ska vi betala mer och mer när vi får mindre för våra pengar?

Samtidigt som andra länder har bättre kvalité (Japan) och lägre priser.

Ditt argument att man kan ha det sämre, absolut, men då ska det inte heller kosta skjortan för ett månadskort.
Citera
2018-11-07, 13:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matbanan
Det handlar inte om att man inte kan stå ut med ett par minuters extra väntan, utan att priserna höjs frekvent och blir bara dyrare och dyrare
Källa: https://www.svd.se/stockholms-lokalt...rast-i-varlden

Samtidigt som kvalitén blir sämre och sämre och förseningarna ökar.
Källa: https://www.slstats.se/#/?period=ar

Varför ska vi betala mer och mer när vi får mindre för våra pengar?

Samtidigt som andra länder har bättre kvalité (Japan) och lägre priser.

Ditt argument att man kan ha det sämre, absolut, men då ska det inte heller kosta skjortan för ett månadskort.

Jag önskar också att världen var perfekt..
till nästan 98% (kommer inte ihåg den specifika siffran men det var över 97.5%) hölls tursättningen under förra kvartalet, de siffrorna fick jag för bara någon vecka sedan..
Det brukar som sagt gå ner litegrann under vintern men det finns väldigt logiska förklaringar till det om man bara tänker efter litegrann, samt att det oftast handlar 1-2 dagar med starka snöfall som drar ner den statistiken under den perioden snarare än "allmänna förseningar"
100% kommer inte uppnås, det existerar inte, inte bara i tunnelbanan utan i allting där det finns felmarginaler, jag tycker 98% verkligen är godkänt med råge.

Sedan det där med kvalitè, jag kan inte svara på hur Japans tunnelbana fungerar, jag har bara sett videos där killen med vita handskar trycker in folk så de kan stänga dörrarna.
Kvalitè är en definationsfråga, tågen byts ju ut, de gamla Cx tågen är påväg ut för att de jävlarna rasar samman om man tittar snett på dem, mot de "nya c20", nästa år kommer ännu en ny variant:C30. C20 och C30 är utrustad med en hjärna, som mäter av allt och tar beslut om alla manövrar som tåget gör, den vet vars nästa tåg är framför och den vet vars nästa tåg är bakom, den vet hur snabbt du kör och räknar ut hur snabbt du bör köra, den känner av hur hårt det bromsar, hur mycket hjulen slirar, kortfattat: allt! dessa tåg är byggda för att vara självkörande, sedan har det tagits beslut om att "stockholm inte är redo för självkörande tåg" så de är modifierade för att ha en förare iaf... men hen bestämmer väldigt lite om hur hen får framföra tåget, det gör säkerhetssystemet och kommer slå till "ovillkorlig broms" dvs den bromsar automatiskt om föraren väljer att inte lyssna på datorns rekommendationer: det är mitt huvudsakliga jobb, att se till att alla säkerhetsfunktioner fungerar som de ska på tåget, d.v.s tågdatorn känner av alla sina mätenheter och agerar som den ska när olika variabler bryts. visst vid enstaka tillfällen där tågdatorn har bromsat eller rent av stannat tåget så kan det bli någon minuts försening men överlag så har dem ett bättre kontinuerligt flöde än en massa start och stopp i tunnlarna för att det är tåg framför vilket leder till att vi kan ha den turtäthet vi har idag, utan den så hade det varit start och stopp hela tiden.
Citera
2018-11-07, 13:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komigenjao
Jag höll med dig tills du började fisa och tycka att det luktar gott. Din uppväxt i landet och dina levnadsförhållanden med en buss var annan timme ska vara standard för alla och eftersom du är du och du alltid håller med om vad du tycker så måste du per definition ha rätt och din subjektiva upplevelse måste alltså vara den objektiva verkligheten och alla som inte har samma bakgrund som du har per defition fel.

Du ser kollektivtrafiken från ditt begränsade perspektiv där du är längst ner i kejdean. Motsvarande vore en Hitlerjugend unge som påtalar för judarna hur fel de har när de klagar över förhållandena i arbetslägren.

Jag sa aldrig standard.. det är klart det inte ska vara standard..
Jag hade gärna vuxit upp med bättre turtäthet och en buss som faktiskt gick in i byn!
Säger bara att det är ganska bortskämt att gnälla över att komma hem 17.08 istället för 17.00.
Citera
2018-11-07, 13:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Bra skrivet, intressant också.

Vad är tekniken för att få bort blöta löv ifrån spåren och vad för verktyg används för hitta kritiska dela på spåren?

När det gäller förseningar i trafiken för min egen del så bryr jag inte mig så mycket om jag måste vänta 6-7 min extra om jag inte bråttom förstås, det som jag mer bryr mig om angående försenade tåg är att det blir så jävla trångt och man måste ha koll på sin plånbok och någon har man otur så får man någon som inte har koll på sin munhygien nära en. Har alltid sen många år plånboken i framfickan.

Ni tjejer med Iphones i bakfickan som jag inte riktigt förstår varför det måste vara extremt enkelt för en tjyv att sno.

Kan man inte ha robotar som sköter mycket av hjulbyten och inspektion av vandalism? Måste det ske manuellt?

Rälsen inspekteras ockulärt samt jordningen mäts, det används ibland ultraljud för att hitta microspickor, det gör vi även på hjulen: Hjulen är av en mjukare legering än rälsen då ett hjulfel är mycket lättare och snabbare att hantera så vi ser hellre att hjulet spricker än rälsen, man kan ta det tåget ur trafik och reparera medans om rälsen går sönder så får man stoppa all trafik som behöver den linjen för att reparera.
Citera
2018-11-07, 13:44
  #8
Medlem
Citat:
Jag önskar också att världen var perfekt..
till nästan 98% (kommer inte ihåg den specifika siffran men det var över 97.5%) hölls tursättningen under förra kvartalet, de siffrorna fick jag för bara någon vecka sedan..
Det brukar som sagt gå ner litegrann under vintern men det finns väldigt logiska förklaringar till det om man bara tänker efter litegrann, samt att det oftast handlar 1-2 dagar med starka snöfall som drar ner den statistiken under den perioden snarare än "allmänna förseningar"
100% kommer inte uppnås, det existerar inte, inte bara i tunnelbanan utan i allting där det finns felmarginaler, jag tycker 98% verkligen är godkänt med råge.

Det handlar som sagt inte om att vara perfekt, det är snarare kostnad mot produkt. Tycker du själv att det är rimligt med priser som höjs gentemot kvalitén som levereras?

Du pratar om 97.5% där tursättningen hölls, kan du ge mig en källa på att detta stämmer?

Säg mig, hade du själv accepterat om det endast fanns en butik som sålde vatten, och för varje år höjs priset, men du får mindre i flaskan? Ska vi bara vara tacksamma för att det "kunde vara värre"?

Japan, Korea och andra länder som framgångsrikt lyckas leverera en bättre produkt som dessutom är billigare klarar av det, varför skulle inte vi?

Din inställning verkar vara att acceptera och leva i någon slags grodan i kastrullen-värld. Visst, vi förstår att du vill försvara din arbetsplats till döden, men försök att förstå oss andra som tvingas betala sura pengar mot något som uppenbarligen (se min tidigare källa) bara blir sämre och sämre.
Citera
2018-11-07, 20:44
  #9
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Det här döljer sig bakom tårtbitarna:

Trafikverket – 2 750 inställda avgångar, beror på problem med infrastruktur så som signalfel och växelfel.
Yttre omständigheter – 1 247 inställda avgångar, beror till exempel på obehöriga i spåren.
MTR – 1 000 inställda avgångar, var av 428 berodde problem med/brist på vagnar och 572 på brist på personal.
SL – 160 inställda avgångar, beror främst på garantifel för nya tågvagnar.

https://mitti.se/nyheter/trafik/inte-sl-sent/

Hur förklarar du det kursiverade? Brist på personal och/eller vagnar tycker jag starkt indikerar att entreprenören inte sköter sitt jobb!
Citera
2018-11-07, 21:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Hur förklarar du det kursiverade? Brist på personal och/eller vagnar tycker jag starkt indikerar att entreprenören inte sköter sitt jobb!

Vid situationen brist på vagnar kan jag svara att det finns endast möjlighet att ställa 9 vagnar utan att det påverkar tursättningen, och det handlar om hela tunnelbanan.. så ja det finns brist på vagnar: för att det inte har köpts tillräckligt med vagnar för att täcka när vagnarna ska stå: den "Allmänna tekniska besiktningen" innebär att vagnen står i ca 12 timmar, det är planerat arbete.. men tyvärr så är det planerat 3 per dygn så redan där så har vi bara 6 platser kvar och det finns ännu fler besiktningar, halvårs, helårs, 150.000km m.fl +då eventuella fel som uppstått i trafik. så vi ligger ofta på gränsen: 8-9 per dag som standard, blir det sedan förlängd avställning för att vi hittat fel under besiktningen eller att något händer på stan som kräver att vi tar ännu ett tåg ut trafik då måste någon tur ställas in, vi släpper inte ut tågen vi har för att det blir fel på stan: På min avdelning sysslar vi med att garantera säkerhet, det finns inget "den är typ besiktad" eller "äh den får gå en dag till innan vi besiktar vagnen" - går besiktningen ut så ska tåget in på besiktning, de nyare vagnarna C20, vet tillochmed själva när besiktningen gått ut och kommer inte tillåta sig själv att bli trafiksatt förren en tekniker "säger åt den" att besktningen har utförts.

Brist personal har vi också, som jag nämde tidigare: under vintern så jobbar vi extremt mycket övertid då vi har "platt-säsong" - Hjulen slirar på rälsen av kylan och halken vilket innebär att de blir D-formade, och man får byta hjul ofta.
Måste kanske locka med lite högre löner? = högre kostnader

Tillägg: Den där artikeln du länkade verkar ha med pendeltågen att göra, det är utanför mitt arbetsområde och jag har ingen insikt i hur de hanteras.
__________________
Senast redigerad av Crash-Crash 2018-11-07 kl. 22:03.
Citera
2018-11-07, 22:20
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matbanan
Det handlar som sagt inte om att vara perfekt, det är snarare kostnad mot produkt. Tycker du själv att det är rimligt med priser som höjs gentemot kvalitén som levereras?

Du pratar om 97.5% där tursättningen hölls, kan du ge mig en källa på att detta stämmer?

Säg mig, hade du själv accepterat om det endast fanns en butik som sålde vatten, och för varje år höjs priset, men du får mindre i flaskan? Ska vi bara vara tacksamma för att det "kunde vara värre"?

Japan, Korea och andra länder som framgångsrikt lyckas leverera en bättre produkt som dessutom är billigare klarar av det, varför skulle inte vi?

Din inställning verkar vara att acceptera och leva i någon slags grodan i kastrullen-värld. Visst, vi förstår att du vill försvara din arbetsplats till döden, men försök att förstå oss andra som tvingas betala sura pengar mot något som uppenbarligen (se min tidigare källa) bara blir sämre och sämre.

Tyvärr har jag inte någon publicerad källa på det nej, utan det är en punkt som tas upp internt på våra infomöten.

Poängen är att det folk har fått för sig om hur tunnelbanan fungerar inte stämmer med verkligheten, det är en jädrans massa "alltid försenad" som slängs runt men jag vet ju att detta inte stämmer, jag vet också att det finns fullkomligt logiska förklaringar varför en tur blir sen eller inställd när den blir det... det är inte så svart på vitt som "Jävla SL framme igen".
Citera
2018-11-08, 08:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crash-Crash
Tyvärr har jag inte någon publicerad källa på det nej, utan det är en punkt som tas upp internt på våra infomöten.

Poängen är att det folk har fått för sig om hur tunnelbanan fungerar inte stämmer med verkligheten, det är en jädrans massa "alltid försenad" som slängs runt men jag vet ju att detta inte stämmer, jag vet också att det finns fullkomligt logiska förklaringar varför en tur blir sen eller inställd när den blir det... det är inte så svart på vitt som "Jävla SL framme igen".

Tillägg: som kommentar på dina källor: en avvikelse är i min värld inte samma som en försening eller inställd tur oftast när ett tåg strular i trafik så skickar vi en tekniker eller ett friskt tåg (beroende på vad som strular) till slutdestinationen för det tåget, tåget går till slutstation och teknikern gör en snabbfix eller så byter föraren tåg till det friska, sedan tar teknikern det "sjuka" tåget till depån för felsökning, reparation.
Det märks i de allra flesta fallen inte äns av resenärerna att något har hänt.

Det är bara när en säkerhetsrisk uppstår vi direkt tar tåget ur trafik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback