Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-09, 11:19
  #85
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Nej det är inte Pilegården, men vi kommer ha förtur på lägenheterna som byggs runt däromkring. Så förhoppningsvis om dom inte är för dyra i månaden kan vi ta en av dom

Ok, men Pilegården är ju inte direkt det finaste av Askim...

Nåväl, för att återgå till penningfrågan så återkommer jag, likt många, med frågan vad som gör att du MÅSTE ha bil?
Bekvämlighet är en lyx ni inte har råd med nu. Speciellt inte när ni bor där det finns bra/helt okej kollektivtrafik.
Citera
2018-11-09, 11:22
  #86
Medlem
GurkanWTFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Då blir du utan. Idag måste man få finansiellt stöd från familjen om man vill köpa bostad.

Som jag skrev, upp till dig om du vill svälja stoltheten eller faktiskt ha någonstans att bo som inte är en 1a i andrahand.


man måste inte ha finansiellt stöd från familjen.. allt handlar om prioteringar, jag sparade 15 k i månaden... är nu inne på min andra lägenhet
Citera
2018-11-09, 12:27
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Låt gå att du verkar smått efterbliven.
Men de kommunala bolagen har inga inkomstkrav alls, så även om jag hade varit arbetslös och haft rätt kötid så hade jag fått erbjudande.
Det är politiska beslut som styr detta.
Tror till och med att de tillåter ett par anmärkningar, allt för att underlätta för alla låtsasflyktingar som invaderat landet.
En kvinna som arbetar inom ett av de tre kommunala bolagen bekräftade att de nyanlända låtsasbarnen prioriteras till alla ettor vid behov.
Just därför får du inte längre en etta i valfritt skräpområde med fyra års kötid.
Min första kommunala lägenhet fick jag med 9 månader kötid, det var ett gäng år sedan det.

Exempel: 2 rum och kök i Hammarkullen

359 Sökande just nu (44 före dig om du anmäler intresse)
Med andra ord ska 43 stycken tacka nej, dessutom ligger annonsen ute två dagar till.

Exempel 2: 2 rum och kök i Hjällbo
310 sökande just nu (36 före dig om du anmäler intresse)

Kan du skriva någonting utan att ta till personangrepp?

Som sagt, processerna vid vilka allmännyttans hyreskontrakt tilldelas SKA vara transparenta. Som du säger, det är politiska beslut som styr hur det ska gå till. Verkligheten är dock en annan för om du har missat det så gäller detta Göteborgs kommun. Inom dessa kommunala hyresbolag har situationer tidigare kommit upp till ytan där kontrakt helt godtyckligt tilldelats vänner och bekanta till människor inom bolagen, intern dokumentation om "rangordning" av hyresgäster har visat sig förekomma osv. Varför detta inte fortfarande skulle kunna existera har jag svårt att se. Att du dessutom själv skriver att fiffel pågår inom bolagen stärker ju inte direkt din tes, eller vad tycker du?

Edit: Angående dina exempel så är det dessutom rimligt att 36 eller 43 stycken tackar nej. Det låter kanske som många, men uppenbarligen är folk benägna att intresseanmäla trots att inget reellt intresse föreligger.
__________________
Senast redigerad av Peoparteno 2018-11-09 kl. 12:33.
Citera
2018-11-09, 12:42
  #88
Medlem
roflcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ok, men Pilegården är ju inte direkt det finaste av Askim...

Nåväl, för att återgå till penningfrågan så återkommer jag, likt många, med frågan vad som gör att du MÅSTE ha bil?
Bekvämlighet är en lyx ni inte har råd med nu. Speciellt inte när ni bor där det finns bra/helt okej kollektivtrafik.

Bil har jag mest för att åka till jobbet, när vi ska hem till hennes föräldrar och mina föräldrar. Hennes bor 22 mil bort och mina 40 mil bort.

Visserligen hade vi inte behövt köpa en sprillans ny bil. Men eftersom jag visste att det skulle kosta massa med reperationer för begagnade bilar (jag har haft ca 7 bilar innan där det alltid har varit något fel på dom) så köpte en ny så att man vet att den håller i flera år.
Citera
2018-11-09, 12:44
  #89
Medlem
roflcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurkanWTF
man måste inte ha finansiellt stöd från familjen.. allt handlar om prioteringar, jag sparade 15 k i månaden... är nu inne på min andra lägenhet

Jag skulle säkert kunna lägga undan 4-8000 kr i månaden om jag skulle kunna.

Vi måste bara fixa upp med att fixa en budget, att storhandla 2 gånger i månaden istället för att småhandla 1 gång varannan dag.
Citera
2018-11-09, 12:46
  #90
Medlem
roflcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peoparteno
Okej. Men det kommer snart. Den genomsnittliga kötiden för många områden är just runt 4 år. Om det inte finns något annat besvärande på dig eller din medsökande, typ betalningsanmärkningar?

Nej inget sådant. Tror vi haft oflyt bara hitills, förhoppningsvis släpper den proppen
Citera
2018-11-09, 12:48
  #91
Medlem
roflcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Okej men hur var det med hyresvärdens egna kö?
Ni har försökt med 3/4-parts byten som jag nämnde också istället för bara direktbyte? Hur stor lägenhet söker ni?
De som har en 2'a vill inte så ofta byta ner sig men det är ibland folk med större som vill ha från andra städer och då är det bra att ha fler inblandade i kedjan.

Vi har varit nära flera gånger på 3/4 partsbyten, men det har alltid varit någon som ångrar sig i slutändan. Vi letar efter 2-3 till och med 4 om det skulle vara hyffsat billigt, men allra helst en 3a.
Citera
2018-11-09, 12:49
  #92
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Vi börjar bli rätt trötta på att bo i en 1a nu efter 3 år.

Vi har sökt och sökt på nästan alla sätt och vis men får aldrig tag på en ny lägenhet.
Har varit medlem i boplats i snart 4 år också men ingen lycka där, sökt hos privata hyresvärdar, varit medlem i massa olika lägenhetsbyteshemsidor, osv osv...

Sambon har lagt fram förslag om vi ska flytta hem till hennes hemstad för där är det betydligt lättare att få tag på en ny lägenhet än i Gbg. Men jag har mitt jobb här och älskar det och har bott här i snart 7 år och älskar Göteborg, även om jag sällan träffar mina få kompisar jag har kvar här.
Dock skulle jag kunna tänka mig att flytta dit bort då jag verkligen trivs med hennes familj och kompisar.

Vad hade ni gjort?
Vet ni sätt att få tag på lägenheter i gbg hyffsat snabbt?

Enligt lag har du rätt att byta lägenhet med någon annan även om det inte är samma fastighetsvärd.

Finns såklart personer som i mellan åt säger upp sina treor och fyror problemet är bara att ni inte blir valda.

För att lösa det kontaktar ni hyresgäster som ni vet är påväg att säga upp sin lägenhet ni erbjuder dem att byta lägenhet mot att de t.ex får 30 000 kontant.

Därefter byter ni lägenhet och de äger upp er etta så fort de fått den och ni fått deras.

Ni betalar dem för de 3 månaders hyra som de får betala när de säger upp ettan.

Fungerar så här i de flesta städer om msn vill ha hyreslägenhet snabbt.
Citera
2018-11-09, 12:56
  #93
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peoparteno
Kan du skriva någonting utan att ta till personangrepp?

Som sagt, processerna vid vilka allmännyttans hyreskontrakt tilldelas SKA vara transparenta. Som du säger, det är politiska beslut som styr hur det ska gå till. Verkligheten är dock en annan för om du har missat det så gäller detta Göteborgs kommun. Inom dessa kommunala hyresbolag har situationer tidigare kommit upp till ytan där kontrakt helt godtyckligt tilldelats vänner och bekanta till människor inom bolagen, intern dokumentation om "rangordning" av hyresgäster har visat sig förekomma osv. Varför detta inte fortfarande skulle kunna existera har jag svårt att se. Att du dessutom själv skriver att fiffel pågår inom bolagen stärker ju inte direkt din tes, eller vad tycker du?

Edit: Angående dina exempel så är det dessutom rimligt att 36 eller 43 stycken tackar nej. Det låter kanske som många, men uppenbarligen är folk benägna att intresseanmäla trots att inget reellt intresse föreligger.
Det är inget fiffel att ge låtsasflyktingar förtur, det är ju officiellt och Göteborg står med på listan över kommuner som ger förtur.
Det är vansinnespolitik som är problemet.

Hur du än vrider och vänder så får du inte kommunal lägenhet efter 4 år, undantaget om det är dyr nyproduktion eller snabb inflyttning osv.

För övrigt så är det fortfarande mest svenska kärringar som jobbar som uthyrare och inte babbar, det är värre i t ex Malmö där folk delar ut kontrakt till familj och vänner.
Därmed inte sagt att det sker i undantagsfall här också.
Citera
2018-11-09, 19:01
  #94
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Hon vill inte köpa lägenhet helst då hon önskar bo i en villa i framtiden.

Sparandet har inte gått så jättebra alla dessa år, men det går framåt.

Har funderat på att köpa aktier osv, men har inte jättestort koll men det är nog Off topic att prata om det i denna tråd.
Men herre gud! Köp av villa brukar vara ett led av att först köpa BR sedan kanske ett radhus för att till sist köpa en villa.... Så har jag gjort i alla fall och är nog inte ensam om det.

Hur fasen orkar du leva i en etta så länge med någon annan?
Citera
2018-11-09, 19:04
  #95
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Jag skulle säkert kunna lägga undan 4-8000 kr i månaden om jag skulle kunna.

Vi måste bara fixa upp med att fixa en budget, att storhandla 2 gånger i månaden istället för att småhandla 1 gång varannan dag.
Vad har ni för gemensam budget innan räkningar mm är betalt?
Citera
2018-11-10, 00:31
  #96
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GurkanWTF
man måste inte ha finansiellt stöd från familjen.. allt handlar om prioteringar, jag sparade 15 k i månaden... är nu inne på min andra lägenhet
Ditt påstående saknar såklart substans utan parametrar.

Vart? (Skillnad på stockholm innerstad och valfri ort i lappland).
Hur gammal är du?
Din finansiella situation(dvs. jobb, familj, möjligheter).

Och 15k i månaden kan inte de flesta spara kan jag lova. Om du snackar lite med vanligt folk så ska du se att 15k sparande i månaden är en DRÖM för de flesta.

Dessutom pratar vi om relativt unga människor här...
Du vet att ofta behövs boendet FÖR jobbet, det blir lite moment 22.

Äh, du verkar ha ett barns begrepp om pengar.

Vanliga dödliga kan inte spara 15k i månaden(såvida inte kombinerat sparande med partner) utan att offra de mest basala sakerna som gör livet värt att leva.

Inte alla vill truga på i 20 år för att köpa sig en jävla låda att bo i.
Prioriteringar är som många vet annorlunda beroende på vem du frågar.
Självklart kan du hårdspara och straffa dig själv med ett trist liv i dina bästa år, när du fortfarande har hälsan och orken att göra nått med tiden, med drömmen om den där strimman av ljus när du pensioneras.

Men för ganska många är ett äventyrsfyllt och givande liv i ungdomen prioriterat, särskilt mer nu för tiden, det kan man tycka vad man vill om, men jag tycker det är bra att ungdomar börjar välja bort löneslaveriet mer och mer, kräver mer och mer, sakta men säkert kommer förändringen där inte en liten elit sitter på makten och pengarna.
__________________
Senast redigerad av Custom_made 2018-11-10 kl. 00:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback