Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-08, 13:19
  #61
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Konstig familjedynamik, jag trodde alla far/morföräldrar älskade sina barnbarn?

Inte mer än husbilen och utlandssemestern.
Citera
2018-11-08, 16:47
  #62
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenlbutazon
Tja kollar du vad det kostar att ha barn på förskola i lågskatteländer? (det är inte fyrsiffrigt)
Jag förstår inte vad du vill säga.
Citera
2018-11-09, 08:58
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag förstår inte vad du vill säga.

Du anser eftersom vi i Sverige betalar mycket skatt skulle ha rätt att få tillgång till 40h förskola. Jag tycker det är superkonstigt eftersom i lågskatteländer som Schweiz kostar närmare en månadslön att ha barnen på förskola.
Citera
2018-11-09, 12:02
  #64
Medlem
Luktar latmask lång väg.
Citera
2018-11-10, 01:12
  #65
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenlbutazon
Du anser eftersom vi i Sverige betalar mycket skatt skulle ha rätt att få tillgång till 40h förskola. Jag tycker det är superkonstigt eftersom i lågskatteländer som Schweiz kostar närmare en månadslön att ha barnen på förskola.
Jag tycker snarare att mina skattepengar används fel. Med hänsyn till hur mycket skatt jag betalar borde det vara gratis dagis. Men pengarna går till annat.
Citera
2018-11-10, 02:07
  #66
Medlem
Oansvarig människa. Enda gången jag kan se att det är rimligt att barnen mer eller mindre lever inom barnomsorgen är när de istället far illa hemma. Välfungerande föräldrar bör i så stor mån som möjligt ta hand om sina barn och det är magstarkt att tycka att en liten knatte ska vara borta från hemmet 40 timmar i veckan när man själv är hemma. Så mycket svårare är det inte att sköta två barn mer än ett. Man kan inte ge 100 % i total uppmärksamhet och brukar normalt kunna kompensera det. Är det bättre att främlingar sköter om barnen än att de är med föräldrar och syskon kanske man skulle skaffat ett enbart eller inga alls. Att syskon tar tid och behöver hänsyn som samspel är en av fördelarna med att det är fler än ett barn. Trygga barn behöver inte föräldrar som är deras ständiga lekkamrater och det kostar samhället pengar att ta över tillsyn och uppfostran. Man är inte bara en bra förälder om man drar ner på timmarna utan också en bra medborgare i samhället.
Citera
2018-11-10, 02:11
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag tycker snarare att mina skattepengar används fel. Med hänsyn till hur mycket skatt jag betalar borde det vara gratis dagis. Men pengarna går till annat.
Det är inte dina pengar och vette fan vad du tjänar för att ha råd att resonera som du gör. Någon som är hemma med sina barn är den som verkligen ger tillbaka till skattebetalarna, inte den som dumpar dem på förskolor.

http://www.varldenidag.se/nyheter/da...H7yBIUaah0ZGA/
Citera
2018-11-10, 11:07
  #68
Medlem
Nu är det så här att folk är olika. Vi är många som gick på dagis på heltid och inte utvecklat några anknytningsstörningar eller andra psykologiska åkommor.

De som kritiserar dagis/skilsmässa/annat brukar ofta vara människor som själva aldrig har upplevt det. Folk som var hemma varenda dag fram till sex års ålder som tror att folk som gick på dagis far illa utav det, och folk som växte upp med gifta föräldrar som tror att skilsmässa automatiskt är skadligt för barnets välmående.

Det är bara en massa gissningar baserade på att ni inte orkar med att varenda människa i hela världen inte är som ni.
Citera
2018-11-10, 12:34
  #69
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Det är inte dina pengar och vette fan vad du tjänar för att ha råd att resonera som du gör. Någon som är hemma med sina barn är den som verkligen ger tillbaka till skattebetalarna, inte den som dumpar dem på förskolor.

http://www.varldenidag.se/nyheter/da...H7yBIUaah0ZGA/
Det är definitivt och utan tvekan mina pengar. Jag önskar att skatteverket delade din uppfattning så jag kunde behålla min lön.
Citera
2018-11-10, 17:05
  #70
Medlem
buzzkillingtons avatar
Kul att folk blir så till sig av sånt här. Att vara förälder är inte samma sak för alla. För vissa är det höjden av lycka att vara hemma halva livet med en massa barn, för andra är det nästan helt otänkbart. Ska bara de som verkligen vill tillbringa all vaken tid med barn skaffa barn? Är det inte bra att det finns möjligheter för alla att balansera livet så som de själva tycker funkar bäst?

Jag håller med om att det låter lite konstigt om någon skulle lämna sitt barn på förskolan vid sju på morgonen och hämta det fem på eftermiddagen bara för att sitta hemma själv hela dagen, men det är i stort sett aldrig det det handlar om i den här typen av trådar. Det är alltid samma gamla visa om att man minsann inte ska lämpa över sina barn på någon annan eller att man inte ska skaffa barn alls om man inte vill vara med dem exakt hela tiden. Sen brukar det komma fram att de hysteriska mammor som skriker högst om sånt här lämnar bort sina barn till mor- och farföräldrar så ofta det bara går, men det räknas visst inte

Sen är väldigt märkligt att de flesta verkar tycka att dagis är någon sort kaosartat fängelse. Bokstavligen ingen av de föräldrar jag känner upplever något annat än att deras barn älskar att vara på dagis 95% av tiden och mest är uttråkade när de är hemma med en ensam förälder som ska ta hand om ett eller till och med två andra mindre barn och ändå inte hinner ge det större barnet speciellt mycket stimulans. Grattis till er som lyckas med det ändå, eller tror att ni lyckas. Ge er själva en stor fet internetpoäng. Men att få tillbringa 5-6 timmar om dagen med sina kompisar och aktiviteter istället för att sitta hemma ensam med nåt pussel eller framför tvn medan en sömnbristtokig mamma eller pappa försöker ta sig igenom dagen levande kanske inte är så dåligt eller?
Citera
2018-11-10, 20:06
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är definitivt och utan tvekan mina pengar. Jag önskar att skatteverket delade din uppfattning så jag kunde behålla min lön.
Du som alla har gjort en jävla massa utan att ha sett det som andras pengar. Människor likt dig är det som trasar sönder samhället. Ni måste vara mycket nöjda ju mer välfärdssamhället upphör existera, ni som inte ens förstår vad dagis och skola kostar bland mycket annat.
Citera
2018-11-10, 21:33
  #72
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Kul att folk blir så till sig av sånt här. Att vara förälder är inte samma sak för alla. För vissa är det höjden av lycka att vara hemma halva livet med en massa barn, för andra är det nästan helt otänkbart. Ska bara de som verkligen vill tillbringa all vaken tid med barn skaffa barn? Är det inte bra att det finns möjligheter för alla att balansera livet så som de själva tycker funkar bäst?

Jag håller med om att det låter lite konstigt om någon skulle lämna sitt barn på förskolan vid sju på morgonen och hämta det fem på eftermiddagen bara för att sitta hemma själv hela dagen, men det är i stort sett aldrig det det handlar om i den här typen av trådar. Det är alltid samma gamla visa om att man minsann inte ska lämpa över sina barn på någon annan eller att man inte ska skaffa barn alls om man inte vill vara med dem exakt hela tiden. Sen brukar det komma fram att de hysteriska mammor som skriker högst om sånt här lämnar bort sina barn till mor- och farföräldrar så ofta det bara går, men det räknas visst inte

Sen är väldigt märkligt att de flesta verkar tycka att dagis är någon sort kaosartat fängelse. Bokstavligen ingen av de föräldrar jag känner upplever något annat än att deras barn älskar att vara på dagis 95% av tiden och mest är uttråkade när de är hemma med en ensam förälder som ska ta hand om ett eller till och med två andra mindre barn och ändå inte hinner ge det större barnet speciellt mycket stimulans. Grattis till er som lyckas med det ändå, eller tror att ni lyckas. Ge er själva en stor fet internetpoäng. Men att få tillbringa 5-6 timmar om dagen med sina kompisar och aktiviteter istället för att sitta hemma ensam med nåt pussel eller framför tvn medan en sömnbristtokig mamma eller pappa försöker ta sig igenom dagen levande kanske inte är så dåligt eller?

Varför nämer du 5-6h om dagen när tråden handlar om 8h om dagen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback