Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-06, 22:01
  #1
Medlem
Hej, jag har alltid varit intresserad i hur mjukvaror är uppbyggda, är bra på programmering och design. Dock känner jag ett växande intresse för hårdvara, jag kan det grundläggande, d.v.s. alla delar och deras funktioner, jag har även läst digitalteknik så den biten kan jag någorlunda. Frågan:
Finns det nån bra litteratur, böcker e-böcker el. annat, som djupdyker lite när det kommer till datorns delar? Tänker om någon studerat på universitet eller liknande, tack för svar.
Citera
2018-11-09, 07:37
  #2
Moderator
memymos avatar
Testar här

Hårdvara: PC --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2018-11-09, 17:02
  #3
Medlem
Jag googlade på "hardware tutorial" och fick massor av gratisprogram på nätet och några länkar till böcker.
Citera
2018-11-09, 18:52
  #4
Medlem
Om du inte har något emot att kolla på videos som finns Youtube kanalen ChiliTomatoNoodle.
Han har en spellista CPU Design där han i Logisim bygger en CPU från scratch, dvs varenda liten krets. Det är 8 videos på runt 15 timmar totalt. Jag vet inte om det är en kurs där han försöker undervisa tittaren eller om det bara går ut på att titta på när han designar en CPU då jag inte kollat på den själv. Jag vet inte om han blandat in mjukvara något av klippen heller. Men kan ju vara värt att ta en liten titt i alla fall!
Citera
2018-11-09, 20:30
  #5
Medlem
Sados avatar
På min tid var det Sven Eklunds böcker som gällde. Modern mikroprocessordesign och Avancerad datorarkitektur. Har väl några år på nacken nu, men principen bakom von Neumann-arkitekturen är väl lika än idag. Borde vara billiga om de dyker upp på Blocket.
Citera
2018-11-14, 19:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av venusvexation
Hej, jag har alltid varit intresserad i hur mjukvaror är uppbyggda, är bra på programmering och design. Dock känner jag ett växande intresse för hårdvara, jag kan det grundläggande, d.v.s. alla delar och deras funktioner, jag har även läst digitalteknik så den biten kan jag någorlunda. Frågan:
Finns det nån bra litteratur, böcker e-böcker el. annat, som djupdyker lite när det kommer till datorns delar? Tänker om någon studerat på universitet eller liknande, tack för svar.


https://global.oup.com/academic/prod...cc=se&lang=en&

Täcker digitalteknik upp till enkla cpuer från 80talet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback