Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-11, 09:14
  #121
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Ett slående exempel är Astrid Lindgrens debatterade verk. Hon ville själv att saker skulle bort eftersom det var opassande och inte längre den tidsepok då hon skrivit sina sagor, ändå bråkar människor om hennes verk.

Har du en trovärdig källa på det fetade? Enligt litteraturforskaren Charlotte Berrys avhandling Publishing, translation, archives. Nordic children's literature in the United Kingdom 1950-2000nekade Astrid Lindgren ännu på 1990-talet att göra några revideringar i den riktningen av Pippi-böckerna:

Citat:
Först på 70-talet började Astrid Lindgrens brittiska bokförlag Oxford University Press och Puffin oroa sig för reaktioner på "kannibalerna": "Political correctness and anxiety about literary portrayals of race had now become pressing editorial concerns", till skillnad från under 50-60-talet, konstaterar Charlotte Berry i sin avhandling utifrån en genomgång av förlagens arkiv (Berry 2013:330-331).

En chefredaktör ville även 1990 "tastefully 'edit' them... Some of the bits are really embarrassing", eftersom visst material i bok II och III var "thought not to be quite suitable for children of the 1990s" (a a:356-357). Lindgren vägrade bägge gångerna gå med på några förändringar. Först efter författarens död, fick de brittiska förlagen möjlighet att "modernisera": "the opportunity was taken to address some of the 'un-PC' elements of Pippi Longstocking" – in response to changes in racial and political sensitivities as well as linguistic archaisms" (a a:357).

https://tidningenkulturen.se/arkiv/1...angstrump-2015

Man kan också notera att hon sent i livet själv gjorde en översyn av de svenska böckerna och också utförde några språkliga ändringar, men då ändå behöll orden negerkung och negerprinsessa. Påståendet att hon själv "egentligen" skulle ha velat ändra böckerna efter tidens konjunkturer är alltså vad jag förstår en ren lögn, tillkommen för att försvara ett fegt beslut som togs för bara några år sedan.

Att enskilda privatpersoner eller ens journalister reagerar på sådant här tycker jag inte är så farligt. Det otäcka är ju när sådana som rättighetsinnehavarna Saltkråkan – eller, i fallet Fridolf, Måns Gahrton och hans förlagskollegor – är så beskäftigt ivriga att vara till lags att de genast lägger sig på rygg. Det handlar ju naturligtvis inte om att man vill "skydda" några svaga utan att man vill motivera sin egen åsiktspolismakt, att sälja in föreställningen att det är barnböcker och serier som ger människors liv identitet, mening och värde och att det är man själv som har makten att "inkludera" och "exkludera" i samhället. Inte ens i USA, vars åsiktsdiskurs vi ju annars följer slaviskt, har man en så naiv självgod syn på detta slags ingrepp: https://www.cartoonbrew.com/disney/f...ry-152327.html
Citera
2018-11-11, 09:44
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Veckans nyhet som kommer att få PK-Sverige att gnälla fram till Julafton.

"NYHETER mindre än 30 min sedan
Varje höst säljer tusentals barn och ungdomar jultidningar till familj, vänner och grannar.

I årets katalog från Jultidningsförlaget fanns ett Lilla Fridolf-album – med en grovt rasistisk bildruta.

– Jag läste det på morgonen och trillade nästan av stolen, säger en läsare som vill vara anonym."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...d-jultidningar


Moderator för flytta den till en annan tråd om inte Integration och invandring passar in.

Jag tyckte detta var kul, skall köpa denna tidning åt min dotter på 10-år, lovar att hon skulle asflabba!
Citera
2018-11-11, 13:41
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Har du en trovärdig källa på det fetade? Enligt litteraturforskaren Charlotte Berrys avhandling Publishing, translation, archives. Nordic children's literature in the United Kingdom 1950-2000nekade Astrid Lindgren ännu på 1990-talet att göra några revideringar i den riktningen av Pippi-böckerna:



https://tidningenkulturen.se/arkiv/1...angstrump-2015

Man kan också notera att hon sent i livet själv gjorde en översyn av de svenska böckerna och också utförde några språkliga ändringar, men då ändå behöll orden negerkung och negerprinsessa. Påståendet att hon själv "egentligen" skulle ha velat ändra böckerna efter tidens konjunkturer är alltså vad jag förstår en ren lögn, tillkommen för att försvara ett fegt beslut som togs för bara några år sedan.

Att enskilda privatpersoner eller ens journalister reagerar på sådant här tycker jag inte är så farligt. Det otäcka är ju när sådana som rättighetsinnehavarna Saltkråkan – eller, i fallet Fridolf, Måns Gahrton och hans förlagskollegor – är så beskäftigt ivriga att vara till lags att de genast lägger sig på rygg. Det handlar ju naturligtvis inte om att man vill "skydda" några svaga utan att man vill motivera sin egen åsiktspolismakt, att sälja in föreställningen att det är barnböcker och serier som ger människors liv identitet, mening och värde och att det är man själv som har makten att "inkludera" och "exkludera" i samhället. Inte ens i USA, vars åsiktsdiskurs vi ju annars följer slaviskt, har man en så naiv självgod syn på detta slags ingrepp: https://www.cartoonbrew.com/disney/f...ry-152327.html
Jasså du. https://www.expressen.se/omtalat/nyh...pa-till-neger/ Astrid Lindgren var knappast för sådant som skulle gynna rasism.

Borttagning handlar inte så mycket om att "skydda" utan om att tiderna förändras och normer inför vad som är okej och vad som inte är det. Det finns nog ingen som tror att det är något konstigt i Astrid Lindgrens barnböcker mer än att det svenska samhället såg annorlunda ut. Vi hade inte människor här direkt som skulle uppleva det kränkande och naturligt då inte en innebörd av någon större nedsättning mot dem. Det var helt enkelt en annan tid, och idag råder någon annan. Det handlar mycket om kunskap. Det anmärkningsvärda är inte förekomsten av fördomar, det är naturligt för alla människor att kunna ha, utan att människor kräver legitimering av dem när de faktiskt vet om och förstår att det gör människor illa berörda.
https://www.dn.se/kultur-noje/kultur...a-tankegodset/

Astrid Lindgren var knappast positivt inställd till nationalism eller rasism. Däremot var hon född i ett annat samhälle.
Citera
2018-11-11, 15:04
  #124
Medlem
Till och med den oftast moralpredikande och PK-korrekte Jan Guillou skriver ju i boken "Ondskan" från 1981 en liknelse angående någons utseende i handlingen: "...som en film-neger...".
Även storkäftade solar har fläckar.
Bokbål anbefalles!
Citera
2018-11-11, 18:29
  #125
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Jasså du. https://www.expressen.se/omtalat/nyh...pa-till-neger/ Astrid Lindgren var knappast för sådant som skulle gynna rasism.

Borttagning handlar inte så mycket om att "skydda" utan om att tiderna förändras och normer inför vad som är okej och vad som inte är det. Det finns nog ingen som tror att det är något konstigt i Astrid Lindgrens barnböcker mer än att det svenska samhället såg annorlunda ut. Vi hade inte människor här direkt som skulle uppleva det kränkande och naturligt då inte en innebörd av någon större nedsättning mot dem. Det var helt enkelt en annan tid, och idag råder någon annan. Det handlar mycket om kunskap. Det anmärkningsvärda är inte förekomsten av fördomar, det är naturligt för alla människor att kunna ha, utan att människor kräver legitimering av dem när de faktiskt vet om och förstår att det gör människor illa berörda.
https://www.dn.se/kultur-noje/kultur...a-tankegodset/

Astrid Lindgren var knappast positivt inställd till nationalism eller rasism. Däremot var hon född i ett annat samhälle.


Och därför, skall vi inte i vår tid, denna korta prutt i världens historia, ta bort tidigare generationers alster heller.

Vilket tror du ”gynnar rasism” mest;

Att ta bort alla emblem och handlingar från tredje riket, eller öppet diskutera dom som en del av historien?
__________________
Senast redigerad av scoremax 2018-11-11 kl. 18:31.
Citera
2018-11-11, 18:47
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Och därför, skall vi inte i vår tid, denna korta prutt i världens historia, ta bort tidigare generationers alster heller.

Vilket tror du ”gynnar rasism” mest;

Att ta bort alla emblem och handlingar från tredje riket, eller öppet diskutera dom som en del av historien?
Jag är inte antirasist och inte särskilt intresserad av att lägga tid på vad som gynnar eller inte. Vad jag menar med det är att jag skiter fullständigt i antirasist/rasist teorier. Det jag säger är att material som människor upplever stötande och kränkande mot dem inte har en naturlig plats i samhället. Korkade människor har däremot en naturlig trångsynthet och nu pratar jag inte om IQ utan dem som upplever de egna åsikterna så viktiga att de hellre vissnar totalt i tankekapaciteten än överväger att lyssna på vad andra tycker och känner inför saker som de upplever som otrevliga.
Citera
2018-11-12, 15:45
  #127
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Jag är inte antirasist och inte särskilt intresserad av att lägga tid på vad som gynnar eller inte. Vad jag menar med det är att jag skiter fullständigt i antirasist/rasist teorier. Det jag säger är att material som människor upplever stötande och kränkande mot dem inte har en naturlig plats i samhället. Korkade människor har däremot en naturlig trångsynthet och nu pratar jag inte om IQ utan dem som upplever de egna åsikterna så viktiga att de hellre vissnar totalt i tankekapaciteten än överväger att lyssna på vad andra tycker och känner inför saker som de upplever som otrevliga.
Det är ingen lätt fråga. Om man ska ta bort eller förbjuda allt som någon kan tänkas bli kränkt av finns inte mycket kvar till slut. Däremot så kommer uttryck, formuleringar och handlingar med tiden bli obsoleta och inte längre fungera eller kännas riktiga. Beror väl lite på hur och i vilket sammanhang uttrycket används. Pippi Långstrumps "negerkung i söderhavet" känna ju ganska godmodigt och välvilligt, men som "neger" används i exemplet i Lilla Fridolf känns det mer nedlåtande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback