Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-06, 19:32
  #1
Medlem
tjenare.knugens avatar
Hej
Har lite mindre problem med min hoj som jag köpte i somras.
- Vid inbromsning så smäller det i avgaset rätt mycket
- Överhettar väldigt lätt vid t.ex stadskörning och lågfartskörning
- Svårstartad när den stått still i mer än en vecka. Mycket vit rök kommer innan den blivit varm
- Kan tveka på gas ibland runt 3000 rpm

Tidigare ägare har bytt till ett öppet eftermarknads-avgas som antagligen bidrar till detta och har då inte justerat förgasaren. Efter att ha försökt tyda alla mina googlingar så pekar allt detta på att den går för tunt/lent

Jag är helt ny på hojar och försöker nu lära mig om förgasare så jag kan åtgärda detta. Men jag har inte riktigt förstått vilken skruv som jag ska skruva på för att öka bränsleblandningen så den inte går för tunt.
Det finns uppenbarligen något som heter "main jet" som är den "stora" skruven som man skruvar på för att justera bränsleblandningen för högre RPM? Och sen "pilot jet" som är till för tomgången? Är det båda dessa som jag ska skruva UTÅT då för att få högre bränsleblandning?

Förgasarna är modell Mikuni BDST
Tacksam för hjälp
Citera
2018-11-06, 21:18
  #2
Medlem
hasenfrasens avatar
CV-förgasaren som din hoj har är konstruerade på ett sådant sätt att det låter boff-paff-boff vid avslag och är oundvikligt.

Överhettar? Vattenkyld som går upp på rött? Trycker den vatten och bolmar eller är det bara mätaren som säger "varmt"?

Vit rök som skingras snabbt är kondens. Vit rök som sprids minst 25 meter med stillastående hoj och som sticker i halsen är förbränd olja.

Svårtstartad? Använder du verkligen choken?

Försvinner tvekan när hojen är fullt uppvärmd? Isf är det inget problem att åtgärda.
Citera
2018-11-06, 21:29
  #3
Medlem
Blueslave1s avatar
Drar den tjuvluft i avgassystemet så kan den också smälla vid avslag då den får ut oförbränd bensin i systemet som blandas med luft från läckor i avgassystemet.
Citera
2018-11-06, 23:17
  #4
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
CV-förgasaren som din hoj har är konstruerade på ett sådant sätt att det låter boff-paff-boff vid avslag och är oundvikligt.

Överhettar? Vattenkyld som går upp på rött? Trycker den vatten och bolmar eller är det bara mätaren som säger "varmt"?

Vit rök som skingras snabbt är kondens. Vit rök som sprids minst 25 meter med stillastående hoj och som sticker i halsen är förbränd olja.

Svårtstartad? Använder du verkligen choken?

Försvinner tvekan när hojen är fullt uppvärmd? Isf är det inget problem att åtgärda.

Den smäller kanske 2-3 gånger i sekunden om du släpper gasen i t.ex en nedförsbacke. Det kan väl knappast vara normalt? Det är alltså inte bara en smäll utan det smäller nästan konstant tills att du ger lite gas igen.

Den överhettar så mycket så att motorn dör till slut, och måste låtas kyla ner innan den går att starta igen.

Den vita röken kom igår när jag startade hojen för första gången på ca 2-3 veckor. Annars brukar det inte komma särskilt mycket rök, iaf inte i somras vad jag minns.

Ja det klart jag använder choken. Även med max choke så fick startmotorn gå kanske 5-10 sekunder igår. Sen måste man fortsätta dra ut choken ett antal gånger under några minuter innan den går på stabil tomgång utan choke.

Tvekan kommer bara någon gång ibland, händer inte vid varje åktur men låt säga att det kommer en gång var 5:e åktur. Då har det mest varit om man ger snabbt gaspådrag vid uppförsbacke om jag minns rätt.
__________________
Senast redigerad av tjenare.knugen 2018-11-06 kl. 23:21.
Citera
2018-11-07, 01:25
  #5
Medlem
hasenfrasens avatar
"Jag har ett fordon som har en massa problem, vad kan det vara för fel?" Berätta gärna vad det är fabrikat och modell - det blir mycket enklare för andra att hjälpa till.
Citera
2018-11-08, 01:31
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Jag är helt ny på hojar och försöker nu lära mig om förgasare så jag kan åtgärda detta. Men jag har inte riktigt förstått vilken skruv som jag ska skruva på för att öka bränsleblandningen så den inte går för tunt.
Det finns uppenbarligen något som heter "main jet" som är den "stora" skruven som man skruvar på för att justera bränsleblandningen för högre RPM?
Main jet aka huvudmunstycke är inget du skruvar på, i regel är det något man byter ut, det är en mässingsbit med ett hål i mitten som styr hur mycket bensin motorn får på fullgas.
Citat:
Och sen "pilot jet" som är till för tomgången?
Pilot jet aka lågfartsmunstycke samma här i regel inget man skruvar på utan byter.

Det enklaste för dig är att plocka bort allt eftermarknadsgrej och montera originaldelar för då kan fabrinsinställning fungera bra, ska du ändå köra med eftermarknadsgrejer så läs på och kolla youtube innan du börjar skruva för gör du fel så kan du förstöra motorn fullständigt.

Du kan även ta hojen till en mcverkstad så ställer dom in förgasarna ordentligt.
Citera
2018-11-08, 14:24
  #7
Medlem
tjenare.knugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Main jet aka huvudmunstycke är inget du skruvar på, i regel är det något man byter ut, det är en mässingsbit med ett hål i mitten som styr hur mycket bensin motorn får på fullgas.

Pilot jet aka lågfartsmunstycke samma här i regel inget man skruvar på utan byter.

Det enklaste för dig är att plocka bort allt eftermarknadsgrej och montera originaldelar för då kan fabrinsinställning fungera bra, ska du ändå köra med eftermarknadsgrejer så läs på och kolla youtube innan du börjar skruva för gör du fel så kan du förstöra motorn fullständigt.

Du kan även ta hojen till en mcverkstad så ställer dom in förgasarna ordentligt.

Tack för förklaringen, att återställa till original är inget alternativ då det förmodligen skulle kosta mer än vad jag köpte hojen för.

Jag trodde att förgasare hade jättemånga justeringsmöjligheter, men det låter inte så på dig? Jag trodde att man typ kunde skruva ut skruvarna för "main jet" och "pilot jet" ett halvt varv och att det då skulle tillföra mer bränsle. Men så kanske det inte funkar? Finns det alltså ingen annan skruv som man kan åka bränslemängden med?

Läste att man kunde köpa ett ombestyckningskit, typ detta https://www.6sigmajetkit.com/yamaha-...0-jet-kit.html Då kan jag välja "Aftermarket exhaust". Är detta den enda lösningen?
Citera
2018-11-08, 16:54
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Tack för förklaringen, att återställa till original är inget alternativ då det förmodligen skulle kosta mer än vad jag köpte hojen för.

Jag trodde att förgasare hade jättemånga justeringsmöjligheter, men det låter inte så på dig? Jag trodde att man typ kunde skruva ut skruvarna för "main jet" och "pilot jet" ett halvt varv och att det då skulle tillföra mer bränsle. Men så kanske det inte funkar? Finns det alltså ingen annan skruv som man kan åka bränslemängden med?
Svar nej, huvudmunstycket
https://www.ebay.com/p/Mikuni-N208-0...-120/171245226

Lågfartsmunstycket
https://litetek.co/images/MikuniPilotJet.jpg


https://litetek.co/Guide_MikuniBDST_Rebuild.html

Citat:
Läste att man kunde köpa ett ombestyckningskit, typ detta https://www.6sigmajetkit.com/yamaha-...0-jet-kit.html Då kan jag välja "Aftermarket exhaust". Är detta den enda lösningen?
Svar nej, det finns ingenting färdigt när det gäller förgasare, förgasare är väldigt känsliga saker så minsta ändring före och efter förgasaren påverkar vilka inställningar som behövs för optimal gång, bara en sån sak som att tvätta ett luftfilter kan påverka.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-11-08 kl. 17:00.
Citera
2018-11-08, 21:16
  #9
Medlem
Du kör med för mager blandning, din förgasare har ett huvudmunstycke, ta ut det och läs vad det är och sedan öka på storleken 3-4 steg och pröva igen.
Citera
2018-11-09, 07:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen

Läste att man kunde köpa ett ombestyckningskit, typ detta https://www.6sigmajetkit.com/yamaha-...0-jet-kit.html Då kan jag välja "Aftermarket exhaust". Är detta den enda lösningen?

Tack för din utförliga beskrivning av vilken motorcykel det hela handlar om.

Av länken att döma är det en TDM 850...?

Isf går den inte för magert!
Ett av modellens typfel är att den äter munstycken. Verkligen gröper ur huvudmunstyckena och fräter bort nålarna.

Det är helt enkelt en alltför ambitiös design som eftersträvade rak, rejsig insugsväg på bekostnad av en jävla massa underhåll.

Alla gamla TDM går mer eller mindre surt. Ingen har någonsin gått magert.

Släpp förgaseriet så länge. Du har värre problem!

Vita röken kan du strunta i.
Den är helt normal när det är kallare ute/högre luftfuktighet, och försvinner när motorn/avgassystemet blir helt genomvarmt.

Men "svårstartad", "dör på tomgång", "måste svalna innan omstart " och så täta, regelbundna(?) avgaspuffar tyder på nollavstånd på ventilerna!

Dom/flera ligger på helt enkelt. Kanske både på avgas- och insugssidan.
Kör du vidare drar du på dig helt ohanterliga kostnader.

Här ligger en annan av modellens brister. Serviceintervall för ventiler ligger på 4400/8800 mil osv.
Alldeles för glest intervall! Hälften hade varit mer rimligt. Och kanske 1100 mil om man skall trixa med eftermarknadsfilter.

(Redan originalfiltren är problem eftersom dom är små, dyra och inte helt enkla att få tag på. Många försöker blåsa ur dem istället för att byta, eller tar bort dem helt. Inte bra)

Som sagt, kör inte förrän du kollat ventilspel. Du har 5 ventiler per cylinder, hyfsat enkla att kolla efter det att du monterat ner allting runt omkring.

Justera är inte lika enkelt. Kammarna måste ur och du behöver en sats med shims att plocka från. Samt massa tålamod första gångerna, och en rejäl portion noggrannhet.


Om hojen var billigare än ett begagnat avgassystem så fanns det nog en anledning till det, tyvärr.
Avgjort ett arbete att lämna in till en bra verkstad om du saknar erfarenhet.

TDM är en trevlig hoj, men med förgasare kräver den mycket underhåll.
TDM 900 med insprutning närmar sig dock den perfekta allroundmaskinen.
__________________
Senast redigerad av boboboxbox 2018-11-09 kl. 07:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback