Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-06, 15:50
  #1
Medlem
jagvillknarkas avatar
Om jag dödar en hare med gift pilar är det säkert att äta köttet från djuret?
Sitter inte giftet kvar i haren eller försvinner giftet när den har dött?
Citera
2018-11-06, 15:56
  #2
Medlem
Beror på vad det är för gift.
Citera
2018-11-06, 15:56
  #3
Medlem
Det beror helt på vad för gift och hur du behandlar/tillagar den. Men varför använda gift och inte en enkel fälla?
Citera
2018-11-06, 15:56
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillknarka
Om jag dödar en hare med gift pilar är det säkert att äta köttet från djuret?
Sitter inte giftet kvar i haren eller försvinner giftet när den har dött?

Beror på giftet om de sitter kvar, men låter som en ganska dum idé i vilket fall .
Citera
2018-11-06, 15:57
  #5
Medlem
Krusensnorres avatar
Självklart så försvinner det inte automatiskt vid dödsfall. Beror nog mycket på typ av gift och tillagningsmetod.
Citera
2018-11-06, 16:05
  #6
Medlem
jagvillknarkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
Beror på vad det är för gift.
Låt oss säga att det ä gift från en groda i Amazonas eller tex vanligt rått gift.
Citera
2018-11-06, 16:06
  #7
Medlem
jagvillknarkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Det beror helt på vad för gift och hur du behandlar/tillagar den. Men varför använda gift och inte en enkel fälla?
Har ingen tanke på att jaga hare med gift utan är mer intresserad av om man kan äta ett djur som man dödat med förgiftning.
Citera
2018-11-06, 16:07
  #8
Medlem
jagvillknarkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Självklart så försvinner det inte automatiskt vid dödsfall. Beror nog mycket på typ av gift och tillagningsmetod.
Vi säger rått gift försvinner det efter tillagning eller sitter det kvar och blir min sista måltid?
Citera
2018-11-06, 16:16
  #9
Medlem
SoCos avatar
Allt spelar roll, men varför måste du döda ett djur med just gift? Finns ju smidigare metoder, minst sagt.

Dosen, potensen, typen av gift, hur giftet funkar i djuret, allt måste has i åtanke.

Känns som en risk ej värd att ta detta, sydamerikanska indianer använder pilgiftsgrodor men det är kunskap som har förts vidare flera generationer.

Tror du kan använda vilket gift som helst bara du tillagar köttet ORDENTLIGT, och tar ut och styckar djuret ORDENTLIGT, och inte ens då hade jag käkat något som potentiellt kan innehålla gift.
Citera
2018-11-06, 16:16
  #10
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillknarka
Vi säger rått gift försvinner det efter tillagning eller sitter det kvar och blir min sista måltid?
Ingen aning faktiskt, rekommenderar inte att du provar.
Citera
2018-11-06, 16:20
  #11
Medlem
jagvillknarkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Allt spelar roll, men varför måste du döda ett djur med just gift? Finns ju smidigare metoder, minst sagt.

Dosen, potensen, typen av gift, hur giftet funkar i djuret, allt måste has i åtanke.

Känns som en risk ej värd att ta detta, sydamerikanska indianer använder pilgiftsgrodor men det är kunskap som har förts vidare flera generationer.

Tror du kan använda vilket gift som helst bara du tillagar köttet ORDENTLIGT, och tar ut och styckar djuret ORDENTLIGT, och inte ens då hade jag käkat något som potentiellt kan innehålla gift.
Det är just från dom sydamerikanska indianerna jag fick tanken men borde giftet inte försvinna efter en viss tid eller sitter giftet kvar tills djuret förmultnat helt ?
Har som sagt ingen tanke på att gå ut och jaga med gift.
Citera
2018-11-06, 18:56
  #12
Medlem
Ode-Ns avatar
Fan vad folk har svårt att förstå en hypotetisk fråga. Alla kan nog skriva u där på att det är en onödig idé att döda hade med gift, men haren var väl snarast ett exempel.
Och frågan är för övrigt intressant.
Jag vet inte svaret, och jag gissar på att frågan passar bättre i något biologiforum eller liknande eftersom vi inte jagar med gift.

Med man bör väl börja med att se vad giftet gör so faktiskt dödar.
Jag tänkermign att giftet tas upp av blodet och kanske stoppar hjärtat so exempel. Då har ju giftet även transporterats runt med blodet i hela djuret, och när hjärtat slutar slå så slutar ju blodet att pumpas runt. Och därav ligger giftet kvar i hela djuret (i blodet).
Känns inte som en vidare bra idé att käka
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback