Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-06, 14:45
  #1
Medlem
Bronixs avatar
Vet någon hur det är att åka till Vitryssland i 5 dagar utan visum? Är det säkert som svensk? Kan man festa och ha kul? Finns det gott om droger? Är horor lagliga? Är det billigt?

Tänkte fan dra dit och checka läget.
Citera
2018-11-06, 15:37
  #2
Medlem
Knucklehugss avatar
Alla utländska medborgare som besöker Vitryssland måste registrera sig med den lokala polisen om deras vistelse är längre än tre dagar. Hotell kan ordna detta åt dig men de som bor i privat regi måste ordna det självständigt med deras värd.

Migrationskort krävs när du reser in i Vitryssland. Delar av kortet ska lämnas in vid ankomst, med den andra delen stämplas vid inresa men lämnas in till immigrationsmyndigheterna vid hemresa. Denna sektion ska sparas under hela resan i Vitryssland.

Det är säkert som svensk i Vitryssland men efter våra nallebjörnsbombningar från svensk sida så är väl inte rättsväsendet direkt stormförtjust i oss svenskar
https://youtu.be/IGbKRbEnP2E

Finns mängder av klubbar i centrala Minsk som t.ex Dozari, Fashion Club eller Max show som även har strippdans.

Droger vet jag ingenting om, däremot prostituerade finns det runt omkring.
Och ja det är billigt där, riktigt billigt och konstigt nog väljer många italienare att besöka Vitryssland, vet inte varför..

Bered dig att prata lite vitryska/ryska privet, da, njet, spasibo osv eftersom deras engelska är näst intill obefintlig.
Citera
2018-11-06, 15:43
  #3
Medlem
Bronixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Alla utländska medborgare som besöker Vitryssland måste registrera sig med den lokala polisen om deras vistelse är längre än tre dagar. Hotell kan ordna detta åt dig men de som bor i privat regi måste ordna det självständigt med deras värd.

Migrationskort krävs när du reser in i Vitryssland. Delar av kortet ska lämnas in vid ankomst, med den andra delen stämplas vid inresa men lämnas in till immigrationsmyndigheterna vid hemresa. Denna sektion ska sparas under hela resan i Vitryssland.

Det är säkert som svensk i Vitryssland men efter våra nallebjörnsbombningar från svensk sida så är väl inte rättsväsendet direkt stormförtjust i oss svenskar
https://youtu.be/IGbKRbEnP2E

Finns mängder av klubbar i centrala Minsk som t.ex Dozari, Fashion Club eller Max show som även har strippdans.

Droger vet jag ingenting om, däremot prostituerade finns det runt omkring.
Och ja det är billigt där, riktigt billigt och konstigt nog väljer många italienare att besöka Vitryssland, vet inte varför..

Bered dig att prata lite vitryska/ryska privet, da, njet, spasibo osv eftersom deras engelska är näst intill obefintlig.

Låter ju bra , men jag tänkte själv klart ta hotell så kan dom säkert lösa den där immigrations skiten åt en. 3 dagar räcker också egentligen palla hålla på med visum o skit. De ska ju ha nått mästerskap där har jag hört Europa mästerskapen typ i nått såg bara när jag googlade.
Citera
2018-11-06, 17:03
  #4
Medlem
Intressant. Tydligen är visumkravet (upp till 30 dagar) avskaffat - men bara ifall man flyger in i landet, till Minsks internationella flygplats.
Citera
2018-11-12, 22:41
  #5
Medlem
Tänkte åka en sväng inom Ryssland nästa år, och då gärna passera Vitryssland.
Vet att det tidigare varit visumkrav, och detta kvarstår därmed?
(kör mc)
Citera
2018-11-12, 23:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aerobix
Tänkte åka en sväng inom Ryssland nästa år, och då gärna passera Vitryssland.
Vet att det tidigare varit visumkrav, och detta kvarstår därmed?
(kör mc)

Ja, läs mitt förra inlägg.
Citera
2019-04-18, 21:17
  #7
Medlem
Stämmer det att man kan resa 30 dagar i vitryssland utan visum om man reser in/ut via minsk flygplats? Bara o visa upp ett svenskt pass eller?
Citera
2019-04-19, 17:10
  #8
Medlem
huricane4s avatar
Trodde bara det va 5 dagar men verkar vara 30 numera https://www.belarus.by/en/travel/tra...rogram-belarus
Citera
2019-04-21, 15:50
  #9
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerobix
Tänkte åka en sväng inom Ryssland nästa år, och då gärna passera Vitryssland.
Vet att det tidigare varit visumkrav, och detta kvarstår därmed?
(kör mc)

Det är inte tillåtet för utlänningar (dvs förutom ryssar och vitryssar) att passera landgränsen mellan dessa två länder. Detta pga att man inte har några passkontroller. Ett undantag verkar vara om man tar tåget från Paris/Berlin/Warszawa via Vitryssland till Moskva. Men sväng inom Lettland eller Ukraina så ska det gå bra.
Citera
2019-05-21, 22:12
  #10
Medlem
Charles26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
Vet någon hur det är att åka till Vitryssland i 5 dagar utan visum? Är det säkert som svensk? Kan man festa och ha kul? Finns det gott om droger? Är horor lagliga? Är det billigt?

Tänkte fan dra dit och checka läget.

Så länge du flyger till Minsk är det rätt enkelt om du är svensk medborgare. Vad dom dock kräver i passkontrollen är att man har ett intyg på att man är försäkrad. Du kan få ett så kallat ryssintyg via ditt försäkringsbolag men det kan bli lite kämpigt att få passkontrollanten att godkänna det. Enklast är att köpa försäkring på flygplatsen, det finns en kiosk för det ändamålet precis vid passkontrollen.

Flygplatsen ligger några mil från Minsk och taxi är nästan lika dyrt som i Stockholm. Om du kan så ta en Uber, då blir det ungefär en fjärdedel av priset.

Man kan absolut festa. Räkna dock inte att lokalbefolkningen ler och är glada. Min känsla är att det är väldigt säkert vilket leder till att det inte finns särskilt mycket droger. Horor finns det och utan att veta så kan jag nästan lova att det inte är lagligt att köpa sex.

Billigt? Ja det är det väl såklart. Men det finns helt klart billigare alternativ. Ukraina är betydligt billigare och har mer av fest droger och det köret.

Men Minsk är en ganska fin stad på sitt sätt. Mycket monument och typisk kommunistisk arkitektur. Det är väldigt rent och väl organiserat vilket kanske kan kännas trist. Ingen stad jag rekommenderar för en partyweekend. Om party är huvudsaken för resan tycker jag Balthuvudstäderna eller Krakow och Gdansk/Sopot i Polen är bättre alternativ eller kanske Odessa i Ukraina om du vill se lite unga ryska jetsettare steka på beachklubbar.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2991121

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback