Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-06, 09:04
  #1
Medlem
Buffedbygods avatar
Vad händer om man tränar men samtidigt ligger på exakt den kalorimängd man gör av med varje dag?
Man går alltså inte ner i vikt eller upp i vikt. Kommer långsamt ens fett försvinna och muskler byggas?

Allt detta förutsatt att man äter en bra balanserad kost.

Anledningen till att jag frågar är för att ölmagen, så att säga, har blivit allt för stor på senaste, men orkar inte banta och hålla på, vill bara äta min nyttiga mat och träna några gånger i veckan, och få en bra kropp på sikt (vet redan att det kommer funka, men undrar ändå om frågan).


Edit; OM det är så att det funkar lika bra, varför kör då folk först en period av pluskalorier (bulk) och sen en med minuskalorier (deff)? Varför inte bara köra på? Kanske bara är för att det är ett roligare system?
__________________
Senast redigerad av Buffedbygod 2018-11-06 kl. 09:41.
Citera
2018-11-06, 09:13
  #2
Medlem
Ja.
Citera
2018-11-06, 09:17
  #3
Medlem
Beror på vad och hur du tränar
Citera
2018-11-06, 09:34
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ja. Det går att öka muskelmassan vid kaloribalans. Jag gör det. Går förvisso långsammare än vid överskott. Men jag har å andra sidan inte bråttom.
Citera
2018-11-06, 09:43
  #5
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18swecun
Beror på vad och hur du tränar

Vanlig gammeldags träning bara, jogga lite, lyfta lite saker, se till att aktivera alla muskler i kroppen. Brukar ta promenader, skuggboxas, göra en del armhävningar och även lyfta lite grejer. Inga 3x10 reps utan bara tills jag är trött.
Citera
2018-11-06, 10:06
  #6
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Ja ..

Om du inte vet hur det funkar med intag och förbränning tror jag att vanliga promenader är mest lämpligt då du antagligen skulle skada dig allvarligt vid ett gymbesök .
Citera
2018-11-06, 10:22
  #7
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Ja ..

Om du inte vet hur det funkar med intag och förbränning tror jag att vanliga promenader är mest lämpligt då du antagligen skulle skada dig allvarligt vid ett gymbesök .

Jag förstår inte varför man ska lägga sig på t.ex. -500kcal eller +500kcal om man redan har en bra kropp, det vill säga, om man ändå tänker först bulka, och sen deffa.
__________________
Senast redigerad av Buffedbygod 2018-11-06 kl. 10:31.
Citera
2018-11-06, 11:45
  #8
Medlem
Du kan aldig ligga exakt på kalorier så helt ointressant. Du ligger antingen på underskott eller överskott.

Ang det tillägg. Överskott (behöver inte vara så högt som +500) förbättrar återhämtning, bygger mer muskelmassa osv osv.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2018-11-06 kl. 11:50.
Citera
2018-11-06, 14:10
  #9
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du kan aldig ligga exakt på kalorier så helt ointressant. Du ligger antingen på underskott eller överskott.

Ang det tillägg. Överskott (behöver inte vara så högt som +500) förbättrar återhämtning, bygger mer muskelmassa osv osv.

Att man praktiskt sett inte kan ligga exakt är självklart.

Jaha där ser man. Visste inte att överskott av kalorier förbättrar återhämtningen. På vilket sätt gör det det? Varför räcker det inte med att äta så mycket som man har gjort av med för att få bli fullt återhämtad?
__________________
Senast redigerad av Buffedbygod 2018-11-06 kl. 14:13.
Citera
2018-11-06, 14:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Vanlig gammeldags träning bara, jogga lite, lyfta lite saker, se till att aktivera alla muskler i kroppen. Brukar ta promenader, skuggboxas, göra en del armhävningar och även lyfta lite grejer. Inga 3x10 reps utan bara tills jag är trött.

Okej ja sköter du kosten låter de som att de kommer brännas fett och få tydligare muskelmassa.

Jag kör bulkperioder för jag kan träna på så mycket hårdare med energi i kroppen. Dumt att öka för mycket då det gör att nya fettceller bildas och man får det svårare att gå ner framöver.
Citera
2018-11-06, 16:35
  #11
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18swecun
Dumt att öka för mycket då det gör att nya fettceller bildas och man får det svårare att gå ner framöver.

Smart!


Tråden är rätt idiotisk. Det jag egentligen undrar är varför man ska deffa/bulka när man bara kan ligga på stabilt kaloriintag. Men det finns det garanterat redan svar på, så tråden kan slängas.
Citera
2018-11-06, 17:55
  #12
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Smart!


Tråden är rätt idiotisk. Det jag egentligen undrar är varför man ska deffa/bulka när man bara kan ligga på stabilt kaloriintag. Men det finns det garanterat redan svar på, så tråden kan slängas.
För att öka muskelmassan vid kaloribalans tar tid. Och vissa tycker det är värt att lägga på sig en viss mängd fettmassa (hur mycket beror på), för att öka taken på ökningen, därav ett kaloriöverskott under en längre tidsperiod. Men ett måste är det inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback