Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-11-17, 12:01
  #37
Medlem
butterbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Jag vet myckert väl vad bindningstid betyder, men han sa ocksp 1 månads uppsägningstid. Typ att han försa sig eller något, att man kan använda det som argument eller vad fan som helst för att kunna trycka i dem att säga upp mitt abonnemang.

Varför tror du i så fall att de nämnde bindningstid?
Citera
2018-11-17, 13:47
  #38
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Jag vet myckert väl vad bindningstid betyder, men han sa ocksp 1 månads uppsägningstid. Typ att han försa sig eller något
Nej, du vet inte vad bindningstid är om du tror att det går att slingra sig ur en bindningstid med argumentet "hue hue det är ju 1 månads uppsägningstid"

Fattar inte ens hur vi kan ha den här diskussionen. Hur gammal är du? Alla du känner som skaffat ComHem har fått höra att det är 12-24 månaders bindningstid och 1 månads uppsägningstid.
Citera
2018-11-17, 14:06
  #39
Medlem
lasternassummas avatar
Den här tråden påminner IMHO om att det bara finns ett sätt att hantera telefonförsäljning.

– Notera alla viktiga erbjudanden och villkor under samtalets gång, utan att göra något medgivande.
– Få säljaren att bekräfta att det du uppfattat som villkor, gäller.
– Be säljaren skicka ett skriftligt erbjudande där de utlovade villkoren framgår.
– Berätta för säljaren att när du sett erbjudandet skriftligt ska du ta ställning till om du vill beställa eller inte.

Inte en enda gång har jag fått ett skriftligt erbjudande.
Den troliga förklaringen är väl att alla telefonförsäljare ljuger, eller minst vilseleder?
Finns det undantag?

Citera
2018-11-17, 20:26
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Den här tråden påminner IMHO om att det bara finns ett sätt att hantera telefonförsäljning.

– Notera alla viktiga erbjudanden och villkor under samtalets gång, utan att göra något medgivande.
– Få säljaren att bekräfta att det du uppfattat som villkor, gäller.
– Be säljaren skicka ett skriftligt erbjudande där de utlovade villkoren framgår.
– Berätta för säljaren att när du sett erbjudandet skriftligt ska du ta ställning till om du vill beställa eller inte.

Inte en enda gång har jag fått ett skriftligt erbjudande.
Den troliga förklaringen är väl att alla telefonförsäljare ljuger, eller minst vilseleder?
Finns det undantag?

Min regel är att aldrig någonsin teckna något avtal med en telefonförsäljare som har ringt upp mig. De som ringer är sällan från det bolag som du tecknar avtalet med. De går på provision och gör allt för att sälja till dig även om de tvingas till att ljuga och vara otydliga. Det enda man ska ha dem till är att ha lite skoj och lura dem till att spendera massor av tid på ett samtal som inte kommer leda till något avtal.

Ring upp det företag du vill teckna avtal med eller gör det online.
Citera
2018-11-17, 22:36
  #41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Min regel är att aldrig någonsin teckna något avtal med en telefonförsäljare som har ringt upp mig. De som ringer är sällan från det bolag som du tecknar avtalet med. De går på provision och gör allt för att sälja till dig även om de tvingas till att ljuga och vara otydliga. Det enda man ska ha dem till är att ha lite skoj och lura dem till att spendera massor av tid på ett samtal som inte kommer leda till något avtal.

Ring upp det företag du vill teckna avtal med eller gör det online.

Köp aldrig av en telefonförsäljare!
Tyvärr en bra och realistisk hantering.
De allra flesta som ringer jobbar på ett telemarketingbolag och har ingen direkt kontakt med och inga förpliktelser gentemot företaget som dom säljer åt. Inte heller gentemot kunden som som dom ringer till. Dom spelar in och spar när kunden säger "ja" till att acceptera avtalet men inte resten av lögnerna som dom dragit för att lura kunden att säga "ja".

Att försöka lura kunder med att vilseledande använda ord som "bindningstid" och "uppsägningstid" för att ge kunden fel intryck är ju bara exempel på hur sjuk hela telefonsförsäljarbranschen är.

Inget hindrar att man spelar in telefonsamtal, om man t.ex. har en lämplig app eller utrustning för det. Det hjälper ju troligen inte om man sagt "ja" till något som man inte till 100% förstår vad det innebär.

Sa jag: "Köp aldrig av en telefonförsäljare"?
Jag håller med dig e7andy:

– Köp aldrig någonsin något av en telefonförsäljare. I synnerhet inte när dom ringer från ett telemarketingbolag. Dom måste luras för att få ihop sin provision, som dom lever av. Som kund blir man alltid lurad.

– Vissa branscher är värre än andra. Telefonabbonemang, internetabbonemang, TV-paket och elabbonemang hör till "bottenskrapet" IMHO.

– Om man har tid kan man alltid driva med försäljarna. Det kanske kan hjälpa till att få dom att försvinna?

Tyvärr är det ju ofta äldre som blir lurade av telefonförsäljare. Dom kanske inte förstår och dessutom hör lite dåligt. Ett inspelat "ja" är vad säljaren behöver för att bedrägeriet ska vara ett faktum.

Kanske borde all telefonförsäljning förbjudas?

Citera
2018-11-17, 23:01
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Köp aldrig av en telefonförsäljare!
Tyvärr en bra och realistisk hantering.
De allra flesta som ringer jobbar på ett telemarketingbolag och har ingen direkt kontakt med och inga förpliktelser gentemot företaget som dom säljer åt. Inte heller gentemot kunden som som dom ringer till. Dom spelar in och spar när kunden säger "ja" till att acceptera avtalet men inte resten av lögnerna som dom dragit för att lura kunden att säga "ja".

Att försöka lura kunder med att vilseledande använda ord som "bindningstid" och "uppsägningstid" för att ge kunden fel intryck är ju bara exempel på hur sjuk hela telefonsförsäljarbranschen är.

Inget hindrar att man spelar in telefonsamtal, om man t.ex. har en lämplig app eller utrustning för det. Det hjälper ju troligen inte om man sagt "ja" till något som man inte till 100% förstår vad det innebär.

Sa jag: "Köp aldrig av en telefonförsäljare"?
Jag håller med dig e7andy:

– Köp aldrig någonsin något av en telefonförsäljare. I synnerhet inte när dom ringer från ett telemarketingbolag. Dom måste luras för att få ihop sin provision, som dom lever av. Som kund blir man alltid lurad.

– Vissa branscher är värre än andra. Telefonabbonemang, internetabbonemang, TV-paket och elabbonemang hör till "bottenskrapet" IMHO.

– Om man har tid kan man alltid driva med försäljarna. Det kanske kan hjälpa till att få dom att försvinna?

Tyvärr är det ju ofta äldre som blir lurade av telefonförsäljare. Dom kanske inte förstår och dessutom hör lite dåligt. Ett inspelat "ja" är vad säljaren behöver för att bedrägeriet ska vara ett faktum.

Kanske borde all telefonförsäljning förbjudas?

Det kom en fantastiskt bra ändring 1 september som gör att det krävs skriftliga avtal så nu kan man säga ja till precis allt som de säger utan risk. De måste sen skicka avtalet till dig i någon form. Avtalet måste därefter godkännas antingen skriftligt eller digitalt för att vara giltigt. Ett muntligt avtal räcker inte längre.
Citera
2018-11-17, 23:22
  #43
Medlem
Suprahs avatar
Råkade ut för samma och lyckades häva lurendrejeriavtalet.
Pma vid intresse.
Citera
2018-11-17, 23:52
  #44
Medlem
Vet inte om du fick så bra deal TS, jag har Silver tv-utbud och Bredband 150 för 350 kr i månaden.
Betalade tidigare 399.


Ang de som skrivs om telefonförsäljare så ja, om du är en person som har lätt för att tabba sig,slarva, och inte ha koll på regler och rättigheter - köp inget via telefon.
Jobbade själv som telefonförsäljare (kvällsjobb när jag var ung) men det vi sålde var HELT legit.
Visst, vi hade ingen som helst kontakt med företagen vars produkter vi sålde, men vi lurade ingen och det klipptes inte ihop några samtal. Det som sa i samtalet var det som gällde, inga konstiga avtal eller hemliga avgifter.

Något som är värt att tänka på att många "erbjudanden" man får via telefon faktiskt är bundna till telefonsamtalet i sig, så om du inte tackar ja till erbjudandet där och då, så går du miste om det. Därmed funkar inte "skicka hem avtalsvillkoren till mig så får jag läsa igenom och sen bestämma mig".
Det är ett erbjudande som erbjuds till dig där och då, via telefon, inget som skickas hem och något du kan ta ställning till i efterhand.
Citera
2018-11-18, 23:01
  #45
Medlem
roflcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Vet inte om du fick så bra deal TS, jag har Silver tv-utbud och Bredband 150 för 350 kr i månaden.
Betalade tidigare 399.


Ang de som skrivs om telefonförsäljare så ja, om du är en person som har lätt för att tabba sig,slarva, och inte ha koll på regler och rättigheter - köp inget via telefon.
Jobbade själv som telefonförsäljare (kvällsjobb när jag var ung) men det vi sålde var HELT legit.
Visst, vi hade ingen som helst kontakt med företagen vars produkter vi sålde, men vi lurade ingen och det klipptes inte ihop några samtal. Det som sa i samtalet var det som gällde, inga konstiga avtal eller hemliga avgifter.

Något som är värt att tänka på att många "erbjudanden" man får via telefon faktiskt är bundna till telefonsamtalet i sig, så om du inte tackar ja till erbjudandet där och då, så går du miste om det. Därmed funkar inte "skicka hem avtalsvillkoren till mig så får jag läsa igenom och sen bestämma mig".
Det är ett erbjudande som erbjuds till dig där och då, via telefon, inget som skickas hem och något du kan ta ställning till i efterhand.

Jag hade bredband 300 för 499 kr i månaden.
Med Silver-TiVo och detta Viasat filmpaket (det jag vill säga upp) så blir allt ca 1080 kr
Citera
2018-11-19, 08:33
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roflcore
Jag hade bredband 300 för 499 kr i månaden.
Med Silver-TiVo och detta Viasat filmpaket (det jag vill säga upp) så blir allt ca 1080 kr

Dyrt.
Insåg ganska nyligen att ComHem tjänar sinnessjuka summor på alla "tidsbestämda" abonnemang som sen bara fortsätter löpa på, till ett nytt pris.
Jag betalade tidigare 399 kr, efter 12 månader skulle det abonnemanget fortsätta löpa på för hela 699 kr!!! Såfort mina 12 månader av 399 kr var över ringde jag och låtsades vilja säga upp abonnemanget, för då sänker på dom priser rejält.

Voila. Fick fortsätta med samma paket för 349 kr.

Tycker synd om alla som inte håller koll på sina abonnemang och låter det löpa på bara för att flera månader senare upptäcka att man betalar 699 kr i många månader
Citera
2019-01-07, 20:26
  #47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det skulle vara helt meningslöst med någon bindningstid om du kan säga upp det med en månads uppsägningstid. Det faller på sin egen orimlighet.


Det kan ju vara månadsavgiften som är bunden i 24 månader men att avtalet kan sägas upp på en månad. Det beror ju helt på vad säljaren sa.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback