Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-05, 20:15
  #1
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Tänkte att det borde finnas en tråd där man kan diskutera denna eminenta kanal.

https://www.youtube.com/channel/UCZF...M5CKUjx6grh54g

Tex här https://youtu.be/QfuK8la0y6s pratar han om fermiparadoxen utifrån paradoxen att allt liv tenderar att expandera och intelligent liv borde sprida sig i rymden och använda ljuset från alla stjärnor de kommer åt. Vi borde se detta i våra kikare, värmestrålning istället för ljus. Patches in the sky. Alltså finns inget intelligent liv nära oss.

Observera att han diskuterar andra lösningar på fermiparadoxen samt en hel del annat i den uppsjö av videos han gör.

Sen har han talfel, det har han i stort sett fixat på nya videos så gnäll inte på det.
__________________
Senast redigerad av seriouslyfuckedup 2018-11-05 kl. 20:50.
Citera
2018-11-06, 02:06
  #2
Medlem
Knivur-273s avatar
Isaac Arthur är väl värd att lyssna på. Många, inklusive jag själv, anser dock att han svävar ut för långt ibland.

Lär dig att tolka hans "speciella" English. För de flesta nordbor, inte så värst svårt trots allt. I alla fall inte i mitt fall. Jag har lärt mig att enkelt tolka hans underliga sätt att tala. Han artikulerar bra i alla fall. I många filmer mumlar de och sluddrar, så att jag måste ha Engelsk text, men inte han. Ibland missar jag ord i uttalet, men jag förstår i sammanhanget.

Om jag kan förstå allt vad han säger utan text, så måtte det vara ett gott betyg för honom, talfel eller utan.

Själv talar jag Uppländska men förstår mye Norsk och delvis Dansk Ja, i skriftspråket nästan allt.

Han är väl vad man kan kalla en "futurist", så utsvävningarna kan man förlåta honom för.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-11-06 kl. 02:57.
Citera
2019-03-06, 20:39
  #3
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Han testar olika idéer och vänder ut och in på dem. Intressant man att lyssna på. Om du lyssnar på några avsnitt så kommer du märka att hans personliga uppfattning ligger i lä med de mer vettiga. Dvs att han anser att intelligent liv bör vara mycket sällsynt. Han tillhör inte dem som är bombsäker på att vi har Darth Vader väntandes några solsystem bort utan resonerar mycket rationellt.
Citera
2019-03-07, 21:48
  #4
Medlem
Fris avatar
Isaac Arthur tar sig an spektakulära idéer och vilda fantasier på ett seriöst logiskt och kunnigt sätt. Det är beundransvärt, och smart eftersom det gör det möjligt för förståndiga människor att lyssna på honom. Bra futurister har ofta en enda bra idé, som de tyvärr drar allt för stora växlar på så att det bara blir trams av alltihop. Och wanna-believers är bara tröttsamma fjantar som använder hollywoodord utan mening bara för att få klick till sina spamannonser. Det är ju bara sinnesslöa som klickar på såna annonser så de vet hur att locka dem. Michio Kaku ligger mellan de två och är bara bortkastad tid att ägna någon uppmärksamhet.

Isaacs enda talfel är att han ibland låter som om han säger att han har ett talfel. Men det borde vara lätt åtgärdat. Kip Thorn, kanske den främsta pionjären bakom observationen av gravitationsvågor efter att ha jobbat på det i femtio år, han låter emellanåt precis som audiofieringen av gravitationsvågorna han har mätt upp! Åååooouuuyyyiii(p) ;-)
__________________
Senast redigerad av Fri 2019-03-07 kl. 21:52.
Citera
2019-03-24, 17:11
  #5
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Det som också gör honom intressant är som påpekat att han utgår ifrån vad som idag är accepterad kunskap/fakta. Han drar allt väldigt långt men det finns en logik i alla resonemang. Han undviker som ni påpekat att spekulera alltför mycket i snabbare än ljus-resor och liknande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback