2006-02-15, 23:01
Medlem
Här följer problemet:

Emma är med om en bilolycka och förlorar sin bror. Peter - en god vän till Emma har varit med om någonting liknande och träffar Emma en kort tid efteråt. Peter säger till Emma: "Jag vet hur det känns" och Emma replikerar snabbt, märkbart irriterat: "Du vet inte alls hur jag känner mig!"

Här har vi paradoxen: Om Emma påstår att Peter inte kan veta hur hon känner sig gör hon samtidigt ett antagande om hur Peter känner sig. Hur kan hon vara säker på att Peter inte känner likadant som henne?

Tror ni på empati? Kan en person känna exakt likadant som en annan?
Citera
2006-02-15, 23:10
Medlem
Engelbreckts avatar
Jag har fått lära mig att empati snarare betyder att man känner med någon, inte nödvändigtvis känner exakt samma sak som de.
Citera
2006-02-15, 23:23
Medlem
fnuskes avatar
Absolut inte, det går inte att _exakt_ veta hur någon annan människa känner någonsin då vi som människor har unika samlingar av intryck som är så oerhört komplexa att det aldrig kommer hända att man har exakt samma referensramar.

Detta betyder dock inte att empati som begrepp är värdelöst, tvärtom, empati bör bygga på överbryggandet av dessa skillnader. Att genom samtal och andra former av information ta till sig andra sätt att se på saker istället för att aktivt stänga in sig i sina egna referensramar.
Citera
2006-02-15, 23:33
Medlem
kaleids avatar
Det spelar ingen roll om Peter vet exakt vad Emma känner - att antyda att han vet det är ändå oempatiskt eftersom människor som är i Emmas situation inte vill ha sina känslor banaliserade, något som Peter skulle förstå om han var empatisk.
Citera
2006-02-16, 21:00
Medlem
det handlar bara om en olyckligt formulerad fras.
manmenar väl när man säger så men man menar den inte ordagrant. man vill uttrycka sina sympatier och man vill säga att man förstår hur ledsen emma är.tyvärr har frasen blivit vedertagen. finns många liknande exempel på semantiska moment 22
Citera
2006-02-21, 19:55
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Här följer problemet:

Emma är med om en bilolycka och förlorar sin bror. Peter - en god vän till Emma har varit med om någonting liknande och träffar Emma en kort tid efteråt. Peter säger till Emma: "Jag vet hur det känns" och Emma replikerar snabbt, märkbart irriterat: "Du vet inte alls hur jag känner mig!"

Här har vi paradoxen: Om Emma påstår att Peter inte kan veta hur hon känner sig gör hon samtidigt ett antagande om hur Peter känner sig. Hur kan hon vara säker på att Peter inte känner likadant som henne?

Tror ni på empati? Kan en person känna exakt likadant som en annan?
Empati handlar inte om att känna exakt likadant som någon annan. Det handlar om att förstå någon annans känslor.

När Emma svarar vill hon inte uttrycka sin misstro till Peters förmåga att gissa hur hon känner. I själva verket skiter Emma fullständigt i om Peter vet exakt hur hon känner. Hon är arg för att han inte visar ett intresse och engagemang att sätta sig in i hur hon känner och att låta henne få den behandlande effekt en god lyssnare ger. Peter har missförstått sin uppgift och Emma förmår inte uttrycka den klart.
Citera
2006-03-03, 18:25
Medlem
Får väl komma in som en liten messerschmidt.
Empati är väl inte att känna likadant, utan bara att ha förståelse?
Sympati är väl ordet ni söker.
Citera
2006-03-03, 19:12
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollyon
Får väl komma in som en liten messerschmidt.
Empati är väl inte att känna likadant, utan bara att ha förståelse?
Sympati är väl ordet ni söker.
Får väl fortsätta på messerschmidtlinjen och sökning ger:

Empati - inlevelse, inlevelseförmåga, deltagande, medkänsla, medlidande, inkännande

Sympati - medkänsla, välvillig förståelse, förståelse, välvilja, solidaritet, deltagande; dragning, tycke, förkärlek

Och ja, hade Peter varit empatisk hade han valt att uttrycka sina sympatier på ett bättre sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in