Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-05, 10:37
  #1
Medlem
Hej

Har medelmåttiga kunskaper om bilar och behöver därför hjälp med råd och tips inför köp av bil.
Jag har kollat igenom poster tidigare men inte hittat någon som motsvarar de frågor jag har så jag hoppas inte tråden blir "överflödig"

Jag kommer att ha cirka 8 mil till jobbet så det blir 16 mil tur och retur i körning. Med lite övernattning och komprimerat schema så blir det inte körning varje dag så jag hamnar nog på runt 30-35 mil i veckan.

Det är mestadels landsvägskörning men det är en rätt olycksdrabbad sträcka med mycket viltolyckor och tung trafik som går på vägen. Vissa delar är ombyggt till 2-1 väg vilket gör det lite säkrare.

Så kriterierna för bil är:
* Hög säkerhet
* Billig i körning, skatt och försäkring.
* Automat är väl inget måste men det är skönt och svårt att byta tillbaka till manuell låda.
* Fyrhjulsdrift, heller inget måste men klart bra om det finns.

Detta är givetvis en kombination som är svår att hitta om man ska ha en vettig bil inom denna budget. Gärna inte en bil som gått nämnvärt mycket heller men mer inne på hur bilen har skötts än antalet mil på mätaren.

Den bil jag har idag är en Hyundai I30 från 2009, automat och inte ett jävla fel på alls. Drar runt 0,5-0,6 landsvägskörning vilket ändå är ok. Nackdelen är väl att komforten är inte högklassig och jag vet inte om jag blir så mycket och ha om jag smäller i den bilen. Den ska iofs ha högt betyg, 5 stjärnor, enl Euro NCAB men jag vet inte riktigt hur den säkerheten från 2009 står sig mot dagens säkerhet.

Så ett alternativ kan ändå vara att fixa på bättre belysning och köra vidare i min Hyundai.

Annars har jag tittat på följande modeller och ös på med den info och erfarenhet ni har, inga fördomar som att "den bilen är fransk då är det bara skit"
* Volvo V40 (nya modellen)
* Volvo V60 ( Kostar ju i princip lika mycket som V40 men större, onödigt stor för en pendlarbil men
större bil är säkrare att åka i?)
* Mazda Cx-3
* Ford Kuga
* Honda Hr-V
* Bmw 116-120 serien
* Renault Captur

Jag kollar mest på mindre Suv:ar då jag tror de uppfyller de mesta av det jag efterfrågar.

Vågar man köpa Diesel idag eller kommer dom beskattas avsevärt mycket framöver i dessa miljötider? Annars känns det som de ligger lägre i pris än bensinarna. Elbil eller nyare hybrid vore givetvis bra men det är ju så jävla dyrt att det inte är värt det.

Oerhört tacksam om jag kan få inputs och hjälp.
Citera
2018-11-05, 10:52
  #2
Medlem
Att lägga in i din bedömning:

Om du skall göra avdrag i din inkomstdeklaration så är el/hybrid 18,50kr/mil, dvs detsamma som en bensinbil.

Om du kör 3 dagar i vecka á 16 mil tur retur kan du göra avdrag på 35,200kr.
Citera
2018-11-05, 11:46
  #3
Medlem
Har inte mycket input här heller så vore intressant att få några tips om någon mer kunnig då jag tänker i likadana banor som TS.
Citera
2018-11-05, 14:48
  #4
Medlem
Skunken666s avatar
Jag har långpendlat sedan 2003.

Bil 1 --> Ford Mondeo kombi -93, manuell bensinare. Funkade alltid, drog förvånansvärt lite bensin (ca 0,55-0,6L/mil), gick även att köra på 50/50 bensin och E85. Stolarna var inte helt perfekta för min rygg. Hade den över ett gäng år och ca 15000mil. Flyttade med bilen två gånger, otroligt rymlig!

Bil 2 --> Volvo V70 2.4D manuell, -05. Mycket nöjd med den bilen (har den kvar som bra att ha bil), fick problem med ett "virvelspjäll" i toppen, Volvo ville ha 12000:- för att åtgärda problemet, löste det själv med en Dremmel och lite ståltråd, håller fortfarande 8år senare.
Drar lite bränsle, ca 0,55L/mil på landsväg. God krocksäkerhet. Ej lika rymlig som Forden men bättre stolar.

Bil 3 --> Volvo XC60 2.0 D4 automat, -13. Otroligt missnöjd med den bilen trots att den hade all "lull lull" man kan tänka sig. Märklig motorkaraktär, drog mycket bränsle ca 0,85-0,90L/milen på landsväg.
Högt vägljud trots premium däck, sittställning som ej passade mig. Bra krocksäkerhet, extra trygghet med Volvo on call.
Bytte bil efter ett år.

Bil 4 --> Volvo XC70 D4 automat, -16. Bästa bil jag någonsin haft! Relativt snål med tanke på 4x4 och automatlåda, ca 0,7L/mil på landsväg. Massa trevlig utrustning som adaptivfarthållare, aldrig mer en bil utan det. Helt enkelt en underbar pendlarbil! Bra krocksäkerhet, god trygghet med Volvo on call.


För de pengarna du nämner skulle jag kolla efter ett bra begagnat exemplar av XC70.
Citera
2018-11-05, 15:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Jag har långpendlat sedan 2003.

Bil 1 --> Ford Mondeo kombi -93, manuell bensinare. Funkade alltid, drog förvånansvärt lite bensin (ca 0,55-0,6L/mil), gick även att köra på 50/50 bensin och E85. Stolarna var inte helt perfekta för min rygg. Hade den över ett gäng år och ca 15000mil. Flyttade med bilen två gånger, otroligt rymlig!

Bil 2 --> Volvo V70 2.4D manuell, -05. Mycket nöjd med den bilen (har den kvar som bra att ha bil), fick problem med ett "virvelspjäll" i toppen, Volvo ville ha 12000:- för att åtgärda problemet, löste det själv med en Dremmel och lite ståltråd, håller fortfarande 8år senare.
Drar lite bränsle, ca 0,55L/mil på landsväg. God krocksäkerhet. Ej lika rymlig som Forden men bättre stolar.

Bil 3 --> Volvo XC60 2.0 D4 automat, -13. Otroligt missnöjd med den bilen trots att den hade all "lull lull" man kan tänka sig. Märklig motorkaraktär, drog mycket bränsle ca 0,85-0,90L/milen på landsväg.
Högt vägljud trots premium däck, sittställning som ej passade mig. Bra krocksäkerhet, extra trygghet med Volvo on call.
Bytte bil efter ett år.

Bil 4 --> Volvo XC70 D4 automat, -16. Bästa bil jag någonsin haft! Relativt snål med tanke på 4x4 och automatlåda, ca 0,7L/mil på landsväg. Massa trevlig utrustning som adaptivfarthållare, aldrig mer en bil utan det. Helt enkelt en underbar pendlarbil! Bra krocksäkerhet, god trygghet med Volvo on call.


För de pengarna du nämner skulle jag kolla efter ett bra begagnat exemplar av XC70.


Ska sägas att vi har en familjebil redan, en Passat combi från 2016 så en bil med utrymme är inte prio 1 för detta köp. Men en större bil är ju givetvis lite bättre att sitta i om man nu råkar ut för en krock.
Annars tänker jag att alla de egenskaperna som du nämner om din senaste XC60 är ju oftast sån utrustning jag skulle kunna få om jag köper V40 CC. Går att hitta runt 150-160.
Jag får då inte lika stor bil men omkostnader i bränsle, försäkring och skatt är ju betydligt lägre ändå tänker jag. Men det är kanske dumt att köpa en mindre bil för lika mycket pengar ändå?

Adaptiv farthållare håller jag med om. Har en sådan på Passaten och tyckte först att det bara var krångligt, nu tycker jag det är helt fantastiskt.
Citera
2018-11-30, 03:59
  #6
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Exakt samma beskrivning som du är i TS.

Blev en relativt lågmilad Passat manuell 140hk tdi.

Var dock grymt pedantiskt med valet, kollade föregående ägares åsikt om bilen t.ex. innan köp av bilhandlarn.

Tänkte också först med aut. Fast varför när man mest åker på samma högsta växel (och slipper ev. strul med automater (DSG hoshhost)
4wd awd, inte så extremt mycket heller hjälp när man plöjer 100-väg rakt på 99% av restiden.
Upphöjd? Nja, jo men lite si och så med utbudet.

Satsa dock på en kombi av större modell, krockat med älg förr i en liten bil och den gången hade jag marginalerna på min sida. Kanske dumt att nöta t.ex. en polo OM man ska på dejt med nåt djur igen.

Tittade även på V70 D2, men den var för slö vid omkörningar ansåg jag.

Får se nu hurpass ekonomiskt detta val blir egentligen, är ju en VAG produkt med allt vad det innebär....
Citera
2018-12-03, 19:17
  #7
Medlem
ta bort
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback