Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-09, 21:28
  #373
Avstängd
SinnesFrisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så du menar alltså att jag kanske var en romersk soldat för 2000 år sedan men bara glömt bort detta? Men där kommer magin in igen. Hur förklarar du att ett medvetande bara kan flyttas över och sedan att det också glöms bort? Vad är meningen med det också. Om jag varit en romersk soldat så är det livet också förlorat eftersom det just är bortglömt.

Man kan ju tänka såhär också, DNA't och din kroppsliga struktur, är bara olika egenskaper, och utgör inte dig.
Citera
2018-11-09, 21:30
  #374
Avstängd
SinnesFrisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinnesFrisk
Man kan ju tänka såhär också, DNA't och din kroppsliga struktur, är bara olika egenskaper, och utgör inte dig.

Typ, som om att du skulle få en finne.
Eller en mutation i dina celler, så är du ju fortfarande "kvar" i spelet, trots att du har nya egenskaper som organism.

Det samma skulle ju kunna gälla alla egenskaper, att oavsett hur dom ser ut, så länge dom är kapabla att tänka.
Så kan du uppleva dom.
Citera
2018-11-09, 21:49
  #375
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Ja.
Medvetandet flyttas inte över någonstans.
Det är din separation som ser ut att röra sig någonstans, en illusion.
Andligt upplysta brukar säga: "Det har aldrig hänt någonting."

Jag tar upp liknelsen med TV-skärmen igen:
Saker och ting verkar röra sig på skärmen. Men i verkligheten står TV-skärmen bara kvar.
Sluta identifiera verkligheten med bilden på TV-skärmen. Vakna.

Japp detta är det svåra. Hur exakt har du kommit till denna insikt? Det finns visst människor som säger sig ha levt ett annat liv. Oftast mer spännande. Men det ju enbart vanligt dagdrömmande. De flyr från sin verklighet och tror sig haft ett spännande liv förr just enbart för att få en liten fristad från hur deras enda riktiga liv ser ut.
Citera
2018-11-09, 21:50
  #376
Avstängd
SinnesFrisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Det räcker med att man mediterar lite så upplever man väldigt kort en form av egodöd

Om ni inte mediterar redan, så finns det en gigantisk mängd statistik om dess påverkan på er.

- Bättre koncentrationsförmåga
- Anti-depressivt/Lyckligare
- Högre smärttålighet
- Minskat blodtryck
- Ökad energi/driv

Detta kan ni förvänta er med en stor sannolikhet, utöver det finns ju möjligheten till helt fantastiska insikter.
Populärt hos framgångsrika och hälsomedvetna människor, oavsett filosofisk bakgrund.


Sätt dig ner i en position du känner dig avslappnad.
Känn efter hur luften omkring dig färdas i olika rikningar och nästan andas mot din kropp.
Tänk och känn efter hur din hud, känns, från knopp till tå.
Föreställ dig att du sakta skapar en brygga mellan luften och huden, att huden blir till en dimma som försvinner.

Fem minuter om dagen, räcker för mätbara positiva effekter. Finns inga ursäkter.

Känn ingen press att tankarna ska stilla, låt dom bara passera och lägg inget värde i dom.
Försök bara att slappna av. Det blir lättare varje gång.

En nybörjar teknik.
Citera
2018-11-09, 21:52
  #377
Avstängd
SinnesFrisks avatar
En mer avancerad otrolig meditationsteknik.
Rekommenderar verkligen alla, att ge det en chans!

"108. Mushin No Shin
I feel the need to put this technique here because it is important. @SinnesFrisk posted this a couple other places already.
First:
Breathe in and let yourself run out of breath 3-5 times
You should get a pressure in your body when you do that.
Now when you are breathing in tense up all of your muscles.
Breathe in, tense up, let yourself run out of breath until your body gives you confirmation of something through pressure.
Basically, a slight feeling of light headedness.
Second:
Breathe in, tell your feet to relax, breathe out
Breathe in, tell your legs to relax, breathe out.
Continue this until you get to scalp or top of head.
And then say "mind relax"
The change will be very great.
Third:
This is how you enter mushin no shin. There are two grades to it, beginner and martial artist, with the martial artist one taking years of achievement to enter.
"
Citera
2018-11-09, 21:57
  #378
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinnesFrisk
Man kan ju tänka såhär också, DNA't och din kroppsliga struktur, är bara olika egenskaper, och utgör inte dig.

Men vad exakt är vi då? Om de olika laddningarna mellan hjärndelar slutar att upphöra i vårt huvud så upphör också vi. Det är svårt att smälta för många men det är ju liksom den bistra sanningen. Visst skulle det varit kul om detta med återfödelse var på riktigt. Man kanske var en bonddräng från Flen för 100 år sedan, en hora från Stockholm för 200 år sedan, Karl XII för 300 år sedan. Men det är bara dagdrömmar och en sak som motsäger detta att vi hela tiden kommer tillbaka är att vi mäniiskor inte är en jämn summa. Vi har ökat bara några miljarder de senaste 50 åren.

Hur resonerar de som är för återfödelse kring. Det bildas hela tiden nya och det är kölista som gäller.
Citera
2018-11-10, 01:14
  #379
Medlem
Prova droger, framförallt Salvia . Varje gång förvrängs verkligheten och hjärnan och det undermedvetna försvinner in i en annan värld. Varje gång detta händer inser man att man är en del av något större, mycket större. Hur man kan fly in i en annan dimension för en stund? Är det på riktigt? Kan man manipulera hjärnan till att komma i kontakt med andra dimensioner?
Citera
2018-11-10, 06:06
  #380
Avstängd
Skruven66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
forskare som tror på detta är sådana som tror på spöken och troll
Är du seriös när du likställer spöken och troll som lika oseriöst och overkligt?
Då undrar jag om hur mycket av detta fenomen som det talas om av så många, alltså spöken, människor på andra sidan, som du har hört talas om och tagit ställning till.

Jag tror på att vi finns till i nån form efter att vi dött.
Hur, var och när är en svårare fråga bara.

Edit: Du kanske bara utrryckte dig så nu men blev nyfiken på hur du ser på det och vad du verkligen menade.
Citera
2018-11-10, 07:15
  #381
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
och en sak som motsäger detta att vi hela tiden kommer tillbaka är att vi mäniiskor inte är en jämn summa. Vi har ökat bara några miljarder de senaste 50 åren.

Hur resonerar de som är för återfödelse kring. Det bildas hela tiden nya och det är kölista som gäller.
För att Medvetandet är oändligt.
Det är inte en själ som återföds.
Det är inte minnen, personlighet, o.s.v. som återföds.

Alla har Medvetandet gemensamt, och på det klistras personlighet, minne, o.s.v.
Du är det, jag är det, alla är det.

Marken på jordytan kan vara en liknelse med Medvetandet, och träd med levande varelser.
När ett träd skadas så kvarstår samma mark.
När ett träd dör så kvarstår samma mark.
När ett nytt träd växer upp så kvarstår samma mark.

Det kan växa upp en massa olika slags träd, och växter, men samma mark kvarstår. De har alla marken gemensamt. Marken har gett existens till dem, och de är helt beroende av marken.
Ingen mark= inga träd/växter alls.
__________________
Senast redigerad av Skogismyra 2018-11-10 kl. 07:22.
Citera
2018-11-10, 14:50
  #382
Avstängd
Skruven66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
För att Medvetandet är oändligt.
Det är inte en själ som återföds.
Det är inte minnen, personlighet, o.s.v. som återföds.

Alla har Medvetandet gemensamt, och på det klistras personlighet, minne, o.s.v.
Du är det, jag är det, alla är det.

Marken på jordytan kan vara en liknelse med Medvetandet, och träd med levande varelser.
När ett träd skadas så kvarstår samma mark.
När ett träd dör så kvarstår samma mark.
När ett nytt träd växer upp så kvarstår samma mark.

Det kan växa upp en massa olika slags träd, och växter, men samma mark kvarstår. De har alla marken gemensamt. Marken har gett existens till dem, och de är helt beroende av marken.
Ingen mark= inga träd/växter alls.
Källa på det?
Ursäkta men finns det nån annan källa till dessa ord?
Låter bra, men hur pass mycket tilltro kan jag lägga till det du just sa?
Jag kan ju inte börja tro på detta bara för att det låter bra liksom.
Citera
2018-11-10, 17:54
  #383
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skruven66
Källa på det?
Ursäkta men finns det nån annan källa till dessa ord?
Låter bra, men hur pass mycket tilltro kan jag lägga till det du just sa?
Jag kan ju inte börja tro på detta bara för att det låter bra liksom.
Kan du läsa och lyssna på engelska?
Det finns en massa andligt upplysta personer som berättar/skriver om dessa saker.
Bl.a. Mooji, Adyashanti, Rupert Spira, Ramana Maharshi, Alan Watts, Eckhart Tolle, Sri Nisargadatta Maharaj, Fred Davis, Peter Ralston, Osho.

Alla de skriver/berättar om detta ämne, de finns på YouTube, och har även skrivit böcker.

På engelska heter det spiritual enlightenment.
Det heter även icke-dualitet på svenska, och på engelska: nonduality.
__________________
Senast redigerad av Skogismyra 2018-11-10 kl. 18:14.
Citera
2018-11-10, 19:41
  #384
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Kan du läsa och lyssna på engelska?
Det finns en massa andligt upplysta personer som berättar/skriver om dessa saker.
Bl.a. Mooji, Adyashanti, Rupert Spira, Ramana Maharshi, Alan Watts, Eckhart Tolle, Sri Nisargadatta Maharaj, Fred Davis, Peter Ralston, Osho.

Alla de skriver/berättar om detta ämne, de finns på YouTube, och har även skrivit böcker.

På engelska heter det spiritual enlightenment.
Det heter även icke-dualitet på svenska, och på engelska: nonduality.
Jag vill bara tillägga med dessa uttalanden från framstående forskare, som jag redan postade tidigare i tråden:
(FB) Övertyga mig om att "allt tar slut" efter döden
(FB) Övertyga mig om att "allt tar slut" efter döden
Jim Carrey: (FB) Övertyga mig om att "allt tar slut" efter döden

+ Citat av andligt upplysta:


"Consciousness alone is the only truth."

"Pure consciousness includes all, and nothing is outside or apart from it. That is the ultimate Truth."

"Shapes and phenomena pass away, but Consciousness remains ever."

"You are awareness."

- Ramana Maharshi

-------------------------------------

"You are pure awareness."

"There is only awareness."

"Nothing exists outside of consciousness."

- Mooji

-------------------------------------

"Your essence is pure Consciousness."

- Rumi

-------------------------------------

"Truth is pure awareness."

- Osho

-------------------------------------

"There is only one of us. One consciousness manifesting into different forms."

- Ram Dass

-------------------------------------

"There is only consciousness. There is no individual apart from consciousness who is conscious."

"To eternity, death has no impact; death is more like changing the scene in a play, changing your clothes at the end of the day."

- Adyashanti

-------------------------------------

"All is a play in consciousness. All divisions are illusory."

- Sri Nisargadatta Maharaj

-------------------------------------

"I am consciousness"

- Eckhart Tolle

-------------------------------------

"Everybody is fundamentally the ultimate reality. Not God in a politically kingly sense, but God in the sense of being the Self, the deep-down basic whatever there is. And you're all that, only you're pretending you're not. And it's perfectly OK to pretend you're not, to be perfectly convinced, because this is the whole notion of drama."

"You are consciousness/awareness, and the personal appearence of you as a person is a temporary disguise of consciousness/awareness.
It's hide and seek:
- Let's pretend I'm a human person.
- Oh that will be fun, and let's play some dramas.
- Yes but for the dramas you have to forget completely who you are.
- Okay, then let me forget completely who I am and play the drama."

- Alan Watts
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback