Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-04, 22:38
  #1
Medlem
Jag undrar vad som händer när man.kontaktar familjerätten vid samarbetssvårigheter med den andra föräldern?
Tar de kontakt med den andra föräldern och kallar till samtal?
Vad händer om han vägrar,får man kontakta advokat då och stämma honom i tingsrätten?
Citera
2018-11-04, 22:49
  #2
Medlem
Genom att starta en vårdnadstvist så kommer du troligen grusa all framtida relation till den andre.

Den som blir lidande är barnet.
Citera
2018-11-04, 22:54
  #3
Medlem
Jag vill få till ett umgängesschema,det är vad jag vill...
Citera
2018-11-04, 22:59
  #4
Medlem
Prata med pappan.
Barnet behöver er lika mycket.
Föreslå 50/50.
Citera
2018-11-05, 00:55
  #5
Medlem
Bäst är ju om ni kan komma överrens själva. 50/50 rakt av, byte via förskola/skola rekommenderas.

Försök att vara så öppen du kan med den andre och respektera dennes intigritet och vilja.

FR och TR drar ju ut processen ganska länge och relationen mellan er vuxna blir ju inte bättre av det. Men visst, FR kan hjälpa er att ta fram ett avtal. Bäst ör ju att vara någorlunda överrens innan man går dit och att bi inte kommer med några otrevliga överraskningar när ni sitter där.
Citera
2018-11-05, 07:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walnut
Jag undrar vad som händer när man.kontaktar familjerätten vid samarbetssvårigheter med den andra föräldern?
Tar de kontakt med den andra föräldern och kallar till samtal?
Vad händer om han vägrar,får man kontakta advokat då och stämma honom i tingsrätten?


i mitt fall när jag var barn och ville flytta till pappa så gick det rätt fort hos familjerätten,
men när det gällde min förstfödde son så gick det väll rätt fort där med men inte det resultatet jag ville,,

men det beror helt och hållet på föräldrarna hur bra och snabbt det går

om han vägrar komma så blir det du som vinner
Citera
2018-11-05, 08:00
  #7
Medlem
Samarbetssamtal kan vara en bra början. Fungerar det absolut inte ni sitter tillsammans så kan ni sitta var och en. Men båda ska utgå från vad som är bäst för just ert barn.
Citera
2018-11-05, 11:02
  #8
Medlem
Vinner? Här finns inga vinnare. Endast förlorare och speciellt barnet.

Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
i mitt fall när jag var barn och ville flytta till pappa så gick det rätt fort hos familjerätten,
men när det gällde min förstfödde son så gick det väll rätt fort där med men inte det resultatet jag ville,,

men det beror helt och hållet på föräldrarna hur bra och snabbt det går

om han vägrar komma så blir det du som vinner
Citera
2018-11-05, 11:08
  #9
Medlem
Tänk på att FR endast är en rådande instans. Dvs de kan inte bestämma hur ni föräldrar ska göra utan de kan bara komma med förslag.

Väljer du sen som förälder att gå vidare, då blir det en utdragen process. Det kostar pengar och det tär på krafterna.

Som förälder måste man kompromissa. Man kan inte strida och tro man kan få igenom alla sina förslag.
Citera
2018-11-09, 06:26
  #10
Medlem
Roherians avatar
Har flerårig erfarenhet av samarbetsproblem med mina barns mamma, vi har suttit i FR flera ggr och kommit till frivilliga överenskommelser där, men eftersom det inte är något tvingande anser ex-frun att hon kan strunta i dem när det passar, vilket ställer till det för barnen (och delvis mig) men av någon orsak har hon tappat bäringen på vad som är bäst för barnen.
Väljer man att gå vidare till Tingsrätten kommer TR skicka en begäran om s k Snabbupplysning till FR, som kallar resp förälder på enskilt samtal där man får redogöra för vad som fungerar och inte. Därefter tar advokaterna över och påbörjar brevväxling. Löser man inte tvisten blir det förhandling i TR, där förhoppningsvis dom avkunnas som sätter saker på sin plats.

Problemen med samarbete på frivillig basis är att även om barnen blir lidande när föräldrarna inte kan komma överens, så kanske det inte är tillräckligt för att få en TR-dom på t ex boende eller vårdnaden. Det finns tyvärr inget förbud mot att vara dålig förälder i Sverige, och om en förälder befinner sig i gråzonen kläms barnen men den förälder som skulle vilja agera har inte underlag för det, och den förälder som beter sig tvivelaktigt har inga konsekvenser att vänta för sitt agerande.

Eftersom jag i skrivande stund befinner mig i exakt den här situationen får jag försöka råda dig till att faktiskt anstränga dig å det yttersta till att nå en överenskommelse med den andre föräldern med hjälp av Familjerätten, där en skriftlig överenskommelse kan träffas. Den är dessutom ett mkt bra underlag att spara till en ev framtida tvist som kan hamna i Tingsrätten, inte som juridiskt hållbart bevis men som en stark indikator på att vad som än var överenskommet har brutits (sånt tar TR hänsyn till).
Citera
2018-11-09, 18:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roherian
Har flerårig erfarenhet av samarbetsproblem med mina barns mamma, vi har suttit i FR flera ggr och kommit till frivilliga överenskommelser där, men eftersom det inte är något tvingande anser ex-frun att hon kan strunta i dem när det passar, vilket ställer till det för barnen (och delvis mig) men av någon orsak har hon tappat bäringen på vad som är bäst för barnen.
Väljer man att gå vidare till Tingsrätten kommer TR skicka en begäran om s k Snabbupplysning till FR, som kallar resp förälder på enskilt samtal där man får redogöra för vad som fungerar och inte. Därefter tar advokaterna över och påbörjar brevväxling. Löser man inte tvisten blir det förhandling i TR, där förhoppningsvis dom avkunnas som sätter saker på sin plats.

Problemen med samarbete på frivillig basis är att även om barnen blir lidande när föräldrarna inte kan komma överens, så kanske det inte är tillräckligt för att få en TR-dom på t ex boende eller vårdnaden. Det finns tyvärr inget förbud mot att vara dålig förälder i Sverige, och om en förälder befinner sig i gråzonen kläms barnen men den förälder som skulle vilja agera har inte underlag för det, och den förälder som beter sig tvivelaktigt har inga konsekvenser att vänta för sitt agerande.

Eftersom jag i skrivande stund befinner mig i exakt den här situationen får jag försöka råda dig till att faktiskt anstränga dig å det yttersta till att nå en överenskommelse med den andre föräldern med hjälp av Familjerätten, där en skriftlig överenskommelse kan träffas. Den är dessutom ett mkt bra underlag att spara till en ev framtida tvist som kan hamna i Tingsrätten, inte som juridiskt hållbart bevis men som en stark indikator på att vad som än var överenskommet har brutits (sånt tar TR hänsyn till).
Okej,tack så mycket för ditt svar...
Det primära jag vill få till stånd hos FR är ett umgängesschema vad gäller storhelger..alltså midsommar,jul,påsk osv vartannat år.Som det är nu och har varit har han halat och det innebär att jag inte kan planera inför det,och det blir barnen och jag som blir "lidande"...har oftast slutat med att barnen är hos mig (då våra varannan veckor vi har barnen infaller storhelgerna hos mig) och vi får vara hemma..
Sen en massa annat tjafs förstås,men tack och lov börjat "lugna" sig liiite grann efter 9år...
Citera
2019-03-21, 07:48
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roherian
Har flerårig erfarenhet av samarbetsproblem med mina barns mamma, vi har suttit i FR flera ggr och kommit till frivilliga överenskommelser där, men eftersom det inte är något tvingande anser ex-frun att hon kan strunta i dem när det passar, vilket ställer till det för barnen (och delvis mig) men av någon orsak har hon tappat bäringen på vad som är bäst för barnen.
Väljer man att gå vidare till Tingsrätten kommer TR skicka en begäran om s k Snabbupplysning till FR, som kallar resp förälder på enskilt samtal där man får redogöra för vad som fungerar och inte. Därefter tar advokaterna över och påbörjar brevväxling. Löser man inte tvisten blir det förhandling i TR, där förhoppningsvis dom avkunnas som sätter saker på sin plats.

Problemen med samarbete på frivillig basis är att även om barnen blir lidande när föräldrarna inte kan komma överens, så kanske det inte är tillräckligt för att få en TR-dom på t ex boende eller vårdnaden. Det finns tyvärr inget förbud mot att vara dålig förälder i Sverige, och om en förälder befinner sig i gråzonen kläms barnen men den förälder som skulle vilja agera har inte underlag för det, och den förälder som beter sig tvivelaktigt har inga konsekvenser att vänta för sitt agerande.

Eftersom jag i skrivande stund befinner mig i exakt den här situationen får jag försöka råda dig till att faktiskt anstränga dig å det yttersta till att nå en överenskommelse med den andre föräldern med hjälp av Familjerätten, där en skriftlig överenskommelse kan träffas. Den är dessutom ett mkt bra underlag att spara till en ev framtida tvist som kan hamna i Tingsrätten, inte som juridiskt hållbart bevis men som en stark indikator på att vad som än var överenskommet har brutits (sånt tar TR hänsyn till).

Hej! Om du orkar/har lust, kan vi prata privat? Jag söker frenetiskt efter hjälp och stöd gällande detta.. 😥
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback