Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-04, 19:26
  #1
Medlem
Gått en arbetsmarknadsutbildning till stålbyggare.

Innefattar montering av stålkonstruktioner på byggan med både skruv och svetsning.
I verkstan svetsar man mest med MIG.

Lika mycket av båda delarna, svetsning av konstruktion på verkstan och sedan montering på byggen.

Utbildningen i sig var inget att hurra över. Många licenser som; heta arbeten, liftkort, säkra lyft mm ingick men väldigt lite svetsning. Endast 3v totalt vilket man knapp hann testa då. Fick endast licens för MIG 135 och 136. Liggande kärlfog.

Sen praktik i 3månader, där lärde man sig mer än på resten av utbildningen. Fick en till svetslicens där. MIG 138. Liggande kärlfog.

Till frågorna..
Ni som jobbar inom detta, typ smeder och ni som vet något om yrket och dess avtal.

Den senaste personen på företaget som jobbat i 2år tjänar 20000kr brutto.
Det låter som ett skämt?!
Samtidigt verkar dom vara väldigt kräsna och har svårt att hitta folk som passar yrket. Och det är allmänt brist på arbetskraft. Jag passar tydligen.

Vad är en lagom ingångslön?
Och har någon hört talas om att man bara skulle bli anställd 1månad i taget upp till ett år?? Dem sa att det var enda anställningsformen dom hade liknande provanställning. Låter sjukt.

Vad tjänar ni andra smeder/stålbyggare, är detta rimligt?

Ska tillägga att lärarn sa i början av utbildningen att vi skulle tjäna 35000 när vi va klara. Nu när vi gått klart säger han 25000.
__________________
Senast redigerad av Sesamevil 2018-11-04 kl. 19:29.
Citera
2018-11-05, 07:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Gått en arbetsmarknadsutbildning till stålbyggare.

Innefattar montering av stålkonstruktioner på byggan med både skruv och svetsning.
I verkstan svetsar man mest med MIG.

Lika mycket av båda delarna, svetsning av konstruktion på verkstan och sedan montering på byggen.

Utbildningen i sig var inget att hurra över. Många licenser som; heta arbeten, liftkort, säkra lyft mm ingick men väldigt lite svetsning. Endast 3v totalt vilket man knapp hann testa då. Fick endast licens för MIG 135 och 136. Liggande kärlfog.

Sen praktik i 3månader, där lärde man sig mer än på resten av utbildningen. Fick en till svetslicens där. MIG 138. Liggande kärlfog.

Till frågorna..
Ni som jobbar inom detta, typ smeder och ni som vet något om yrket och dess avtal.

Den senaste personen på företaget som jobbat i 2år tjänar 20000kr brutto.
Det låter som ett skämt?!
Samtidigt verkar dom vara väldigt kräsna och har svårt att hitta folk som passar yrket. Och det är allmänt brist på arbetskraft. Jag passar tydligen.

Vad är en lagom ingångslön?
Och har någon hört talas om att man bara skulle bli anställd 1månad i taget upp till ett år?? Dem sa att det var enda anställningsformen dom hade liknande provanställning. Låter sjukt.

Vad tjänar ni andra smeder/stålbyggare, är detta rimligt?

Ska tillägga att lärarn sa i början av utbildningen att vi skulle tjäna 35000 när vi va klara. Nu när vi gått klart säger han 25000.

Som en referens: Ingångslöner för en civilingenjör är 32 000 kr, efter 5 års universitetsstudier.

Så en grund lön på 35 kkr verkar inte rimligt, med övertid och traktamente så är det möjligt.
Citera
2018-11-05, 16:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Gått en arbetsmarknadsutbildning till stålbyggare.

Innefattar montering av stålkonstruktioner på byggan med både skruv och svetsning.
I verkstan svetsar man mest med MIG.

Lika mycket av båda delarna, svetsning av konstruktion på verkstan och sedan montering på byggen.

Utbildningen i sig var inget att hurra över. Många licenser som; heta arbeten, liftkort, säkra lyft mm ingick men väldigt lite svetsning. Endast 3v totalt vilket man knapp hann testa då. Fick endast licens för MIG 135 och 136. Liggande kärlfog.

Sen praktik i 3månader, där lärde man sig mer än på resten av utbildningen. Fick en till svetslicens där. MIG 138. Liggande kärlfog.

Till frågorna..
Ni som jobbar inom detta, typ smeder och ni som vet något om yrket och dess avtal.

Den senaste personen på företaget som jobbat i 2år tjänar 20000kr brutto.
Det låter som ett skämt?!
Samtidigt verkar dom vara väldigt kräsna och har svårt att hitta folk som passar yrket. Och det är allmänt brist på arbetskraft. Jag passar tydligen.

Vad är en lagom ingångslön?
Och har någon hört talas om att man bara skulle bli anställd 1månad i taget upp till ett år?? Dem sa att det var enda anställningsformen dom hade liknande provanställning. Låter sjukt.

Vad tjänar ni andra smeder/stålbyggare, är detta rimligt?

Ska tillägga att lärarn sa i början av utbildningen att vi skulle tjäna 35000 när vi va klara. Nu när vi gått klart säger han 25000.
Börjar du som lärling? Om så är fallet går du på lärlingslön.

Annars så ligger väl en grundlön på ca 30k i månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Som en referens: Ingångslöner för en civilingenjör är 32 000 kr, efter 5 års universitetsstudier.

Så en grund lön på 35 kkr verkar inte rimligt, med övertid och traktamente så är det möjligt.
Inte rimligt? Det är vad en vanlig snickare tjänar idag.
Citera
2018-11-05, 16:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refhen
Börjar du som lärling? Om så är fallet går du på lärlingslön.

Annars så ligger väl en grundlön på ca 30k i månaden.


Inte rimligt? Det är vad en vanlig snickare tjänar idag.

Inte en snickarlärling, en snickare med många års erfarenhet ja men inte som ny.
Citera
2018-11-05, 16:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Inte en snickarlärling, en snickare med många års erfarenhet ja men inte som ny.
Jaha, du tänkte så. Efter dina 2år som lärling får du ut lika mycket som den som jobbat i 40år.
Citera
2018-11-14, 07:24
  #6
Medlem
någon som jobbar eller jobbat som smed och varit med om att man anställer folk en månad i taget bara?
Citera
2018-11-16, 12:25
  #7
Medlem
Runt 200kr/h om du går under byggnads avtal, avsevärt sämre om det är under metall.
Citera
2020-01-21, 17:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Runt 200kr/h om du går under byggnads avtal, avsevärt sämre om det är under metall.

Aa har märkt de.. skitkonstigt
Nu har jag jobbat över ett år och skulle ha bättre betalt om jag skulle börja som målarlärling istället för smed..
Vi har if metall.

Men är det företaget som avgör vilket avtal de ska ligga under?
Citera
2020-01-21, 23:50
  #9
Medlem
dagus1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamevil
Aa har märkt de.. skitkonstigt
Nu har jag jobbat över ett år och skulle ha bättre betalt om jag skulle börja som målarlärling istället för smed..
Vi har if metall.

Men är det företaget som avgör vilket avtal de ska ligga under?

Om företaget har if metall kommer du jobba under det. Tror det börjar på 20500 om några år har du ca 25000
Citera
2020-03-23, 12:37
  #10
Medlem
Det är ju pinsamt lågt...
Förstår verkligen inte, då yrket är mycket svårare än de flesta andra hantverksyrken.

Jag fick börja på och har 23000
Citera
2020-03-23, 19:28
  #11
Medlem
Jag kanske kan svara på några frågor, efter att själv ha jobbat många år i branschen.

Ja, 23k är extremt lite, iaf i storstäderna, och det enda sättet du kan putta upp din lön är genom att byta firma. Helst var tredje år minst. Lär dig allt du kan, var nyfiken, sug åt dig kunskap sen tar du ditt pick och pack och söker till nästa firma med dina nya kunskaper och förhoppningsvis förnyade svetsarprövningar (licenser är ett begrepp som försvann 2006, tror jag?).

Är du normalbegåvad, ödmjuk och lätt att jobba med kommer du bli mottagen med öppna armar för smeder är en utdöende art idag då dom flesta nyutbildade inte klarar mer än 3-5 år.

Man måste faktiskt inte stanna på en firma bara för att det är bekvämt. Då får man faktiskt skylla sig själv om man aldrig kommer någonvart lönemässigt.

Dom senaste två firmorna jag har jobbat på har lönen legat på mellan 33-39k i fast månadslön under förutsättning att du har minst 10 års erfarenhet, är driven, tar egna initiativ, problemlöser, osv.

Din framtida lön är helt baserad på vem du är som person och hur många år du har i ryggsäcken. Vissa tar självmant mer ansvar ute på jobben, sköter snacket med kunden, roddar i transporter, beställer liftar och annan div. hyrutrustning, har koll på ritningar och att montaget följs därefter. Det är oftast inget krav, men uppskattas väldigt mycket av din projektledare som troligtvis har 5-10 andra pågående projekt att styra. Andra skiter i det mesta och presterar möjliga minsta medans dom väntar på att klockan ska slå 4.

Vem du är av dom här två typerna kommer visa sig i ditt lönekuvert efter några år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback