Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-04, 18:25
  #1
Medlem
ronnebacks avatar
Är på jakt efter en VW Golf för mellan 50-80 000 kr. Har du ägt en sådan? Var det någon utrustning som du tycker är överreklamerad eller något som är galet bra? Finns det något annat jag bör tänka på i jakten efter den perfekta bilen? Dela gärna med dig av dina erfarenheter och tips!

Jag sneglar även lite på Opel Astra, Ford focus och Skoda Octavia i samma prisklass.
Citera
2018-11-04, 18:48
  #2
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronneback
Är på jakt efter en VW Golf för mellan 50-80 000 kr. Har du ägt en sådan? Var det någon utrustning som du tycker är överreklamerad eller något som är galet bra? Finns det något annat jag bör tänka på i jakten efter den perfekta bilen? Dela gärna med dig av dina erfarenheter och tips!

Jag sneglar även lite på Opel Astra, Ford focus och Skoda Octavia i samma prisklass.

satsa på dsg och komfortpaket o acc. uttag för motorvärmare och kupefläkt. backsensor, är bra, ingår kanske i komfortpaket.

det du kan skippa är stora ljudsystemet och sportpaket och inbyggda stora gps:en även ljusautomatik är dumheter som ingen behöver.
Citera
2018-11-04, 18:53
  #3
Medlem
Couplets avatar
Om rattvärme finns som tillval kan jag rekommendera det. Un. Der. Bart! Ljud är också viktigt för mig, så jag håller inte med ovanstående om att skippa ljudet, om du inte vill sätta in ett eget system, alternativt skiter i skrällande och vedervärdig ljudbild. Något jag saknar på mina bilar är BT-koppling till stereon, dieselvärmare och eluppvärmd framruta, eftersom jag är lat som få och hatar kyla.
Citera
2018-11-05, 11:09
  #4
Medlem
ronnebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
satsa på dsg och komfortpaket o acc. uttag för motorvärmare och kupefläkt. backsensor, är bra, ingår kanske i komfortpaket.

det du kan skippa är stora ljudsystemet och sportpaket och inbyggda stora gps:en även ljusautomatik är dumheter som ingen behöver.

Stora GPSen, är det bara skit eller? Kan man få backkameran utan GPS:en?
Citera
2018-11-05, 11:13
  #5
Medlem
ronnebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Något jag saknar på mina bilar är BT-koppling till stereon, dieselvärmare och eluppvärmd framruta, eftersom jag är lat som få och hatar kyla.

BT-koppling känns viktigt! Kan man spela musik eller bara telefonsamtal?

Dieselvärmaren är intressant. Värmer den upp kupén eller bara motorn? Kan den startas via fjärr/app eller sätter man en timer i bilen?
Citera
2018-11-05, 11:17
  #6
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronneback
BT-koppling känns viktigt! Kan man spela musik eller bara telefonsamtal?

Dieselvärmaren är intressant. Värmer den upp kupén eller bara motorn? Kan den startas via fjärr/app eller sätter man en timer i bilen?
Jag har BT för telefonen i bilen men inte till stereon. Det är till stereon det känns viktigt. Eller ja, båda är viktiga. Nu kör jag aux-koppling med kabel, och det går givetvis bra, men det hade varit ännu bättre med BT för tex Spotify.

Det finns olika sorters dieselvärmare. På moderna dieselbilar värmer de upp både motor och kupé och går i allmänhet att fjärrstyra. Har dock dålig koll på hur Wv:s utbud ser ut på den fronten, kanske någon annan kan det bättre? Har för mig att jag hört att det ska finnas bensinvärmare som funkar på samma sätt också, men jag vet inte om det är sant. Fördelen är såklart att man slipper larva med elkablar till motor- och kupévärmare.
Citera
2018-11-05, 20:31
  #7
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronneback
Stora GPSen, är det bara skit eller? Kan man få backkameran utan GPS:en?

backkamera är bara onödigt lull lull ingen egentligen behöver...det kan väl under lätt om du har ett jävligt tight garage och måste stå två cm från väggen. backsensor ingår i komfortpaketet
Citera
2018-11-06, 13:36
  #8
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
backkamera är bara onödigt lull lull ingen egentligen behöver...det kan väl under lätt om du har ett jävligt tight garage och måste stå två cm från väggen. backsensor ingår i komfortpaketet
Nja, jag köper inte en bil till i mitt liv som inte har backkamera. Smidigt när man står inkilad mellan två skåpbilar och ska backa ut på en trafikerad väg exempelvis. Du ser ju "runt hörnet" så att säga. Slipper en massa vridande på huvudet dessutom.
Citera
2018-11-07, 15:27
  #9
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Nja, jag köper inte en bil till i mitt liv som inte har backkamera. Smidigt när man står inkilad mellan två skåpbilar och ska backa ut på en trafikerad väg exempelvis. Du ser ju "runt hörnet" så att säga. Slipper en massa vridande på huvudet dessutom.

Det är väl sant iochförsig... Men jag kommer inte betala extra för enbart backkamera.
Citera
2018-11-07, 18:38
  #10
Medlem
Nemiuss avatar
Se upp för TSi-motorer med kamkedja. Beg. DSG-låda utan maskinskadeförsäkring känns väl inte heller som förstahandsvalet.
Citera
2018-11-08, 17:38
  #11
Medlem
ronnebacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemius
Se upp för TSi-motorer med kamkedja. Beg. DSG-låda utan maskinskadeförsäkring känns väl inte heller som förstahandsvalet.

Okej! Vad är problemet med DSG-lådorna?
Citera
2018-11-08, 18:06
  #12
Medlem
Nemiuss avatar
Att det blir dyrt om den havererar och sannolikheten för haveri är högre än för de manuella lådorna. Framförallt DSG 7 men även de andra. Problem med mekatronikenheter och kopplingar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback