Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-18, 21:46
  #13
Medlem
Isnatts avatar
Har alltid haft problem att jag blir svettig snabbt. Har alltid haft ett linne under alltså närmast kroppen och sen varierat överdelen - skjorta, tröja. piké eller vad det nu varit.
Men linnet blir snabbt svettigt och kallt och obehagligt. Och är det svettigt så kommer man frysa.
Läste runt lite här och på nätet och beställde en långärmad undertröja i merinoull från Dilling.
Har använt den några helger nu när jag varit i skogen och vandrat och den är helt underbar!
Beställde även en tubhalsduk men det har väl inte med saken att göra.
Kolla efter merinoull alltså.
Hur pass värmande den är vet jag ej ännu.
https://www.dilling.se/Herrunderklad...l#category-top

Annars är bra tips att ha nåt på huvudet, halsduk som går ner på bröstet och handskar med lite längre kragar som täcker handlederna ordentligt, yllesockor är bra också.
Citera
2018-11-20, 17:52
  #14
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
yllesockor är bra också.

+1

Yllesockor behöver inte heller nödvändigtvis innebära tjocka raggsockor. Nu vet jag inte hur herrsortimentet ser ut, men jag har flera tunnare ullblandade sockor från Falke. Ullsulor i skorna är också ett bra komplement.
Citera
2018-12-14, 22:01
  #15
Medlem
DexDogtectives avatar
Nu i vinter har jag oftast haft skjorta (helst Eterna i modern fit) tillsammans med en slipover från Alan Paine i geelongull (merino) med Oscar Jacobsons flanellbyxor modell Delon (hög midja och dubbla frontveck) i 100% ull tillsammans med en längre rock i fiskbensmönster i Harris Tweed eller en älde tweedrock från Tiger med raglanärmar. Blir det riktigt kallt kan man alltid bära långkalsonger m/59 som kostar ca 10kr/st och är helt i bomull från diverse olika överskottslager. Är det lite varmare kan man byta ut slipovern mot en pullover i merino eller finare lammull och helt och hållet skippa rocken. Struntar man i utseende är m/59 värmetröja att rekommendera, kostar runt 200:- och är helt i ull och fantastiskt varm, skön och andandes.

Det viktiga är helt enkelt bra naturmaterial och att man håller sig så längt bort från polyester, akryl och annan plast som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback