Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-04, 17:07
  #1
Medlem
För att göra en lång historia så kortfattad som möjligt:
Min bästa vän har varit tillsammans med sin pojkvän i 12 år nu (de är båda mellan 25 och 30 år), ett förhållande som till en början var väldigt kärleksfullt, men redan efter första året blivit märkbart dåligt och sämre för varje år som gått.
Det som gör att det kulminerar nu är att hennes pojkvän aldrig betett sig så illa mot henne som han gör just nu, och för att nämna några exempel som hänt på sistone:
  • Han säger glåpord åt henne (ofta väldigt grova personligt nedlåtande).
  • Han finns inte där för henne när hon är ledsen och blir t.o.m. arg när hon visar såna känslor.
  • Han visar tydligt att han inte har något intresse för henne (sitter mest vid datorn), antingen nekar förfrågningar att hitta på saker tillsammans, eller har en negativ inställning när de väl gör saker.
Allt detta har jag fått berättat för mig av henne, och hon har till och med smygfilmat honom en gång där han sagt att han tycker att hon borde ta livet av sig (i samband med att hon berättade för honom om att hon haft självmordstankar och sökt tröst hos honom).

Förutom allt detta så mår hon ganska dåligt psykiskt, och har haft depression och ångest de senaste åren.
Jag gör allt jag kan för att finnas där för henne, men jag känner mig samtidigt hjälplös i den situation hon befinner sig i.

Att göra slut och lämna honom är det enklaste och det verkar även hon vilja, men hon kan helt enkelt inte för hon har ingenstans att ta vägen. Hennes relation till sina föräldrar är inte den bästa, och därför vill hon varken be om hjälp eller våga riskera att bli nekad boende. Och jag bor fortfarande hemma i ett hem med för stor familj och lite plats så även det är uteslutet.
En annan sak är också att hon har berättat att hon har väldigt svårt för att avsluta relationer, inte bara kärleksrelationer utan alla slags relationer, vänskap m.m.


Jag skulle vara så himla tacksam för all hjälp och råd jag kan få av er flashbackare, vad är den bästa lösningen för min bästa vän? Finns det något mer jag kan göra?
Citera
2018-11-04, 17:13
  #2
Medlem
strecketss avatar
Har hon något jobb?
Står hon i bostadskö?

Givetvis ska hon göra slut om hon har någon som helst vett. Kanske hitta någon desperat stackare till kille som hon kan snylta på tills hon står på egna fötter. Finns många ensamma stackare som skulle erbjuda henne boende i utbyte mot sex.
Citera
2018-11-04, 17:28
  #3
Medlem
Briasccas avatar
Bortsett från det självklara att göra slut så behöver hon ju flytta bums. Hon får sova på en soffa här, låna ett rum en vecka, bli inneboende osv för så här kan hon ju inte leva. Allt är faktiskt bättre än som hon har det nu.

Har hon jobb och pengar, eller är hon är i ekonomiskt beroende?
Citera
2018-11-04, 17:51
  #4
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RawSushis
Finns det något mer jag kan göra?
Har hon pratat med en kvinnojour?

Det viktigaste du kan göra är att hjälpa henne skaffa boende, så hon kan göra slut med honom. Kvinnojourer brukar kunna ordna sånt. Sedan bör hon fixa professionell samtalsterapi så att hon inte hamnar i såna där förhållanden. Biten där pojkvännen ville övertala henne till självmord är tydligaste exemplet på att han inte har bra avsikter med henne.
Citera
2018-11-04, 20:50
  #5
Medlem
Det låter som att han är en riktig skitstövel. Hon måste lämna honom snabbt eftersom han håller kvar henne med sina psykopatiska härskartekniker.
Citera
2018-11-04, 22:01
  #6
Avstängd
mazedazes avatar
Så hennes 18 åriga pojkvän blev ihop med henne när hon var 13 år?
Låter ju som en helt normal kille. Och normala föräldrar hon har som var okej med det.
Citera
2018-11-05, 20:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av streckets
Har hon något jobb?
Står hon i bostadskö?

Hon är arbetslös för tillfället men får bidrag. Jag är inte säker på om hon står i bostadskö men tror inte hon gör det.
Citera
2018-11-05, 20:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Så hennes 18 åriga pojkvän blev ihop med henne när hon var 13 år?
Låter ju som en helt normal kille. Och normala föräldrar hon har som var okej med det.

Läs igen, dom är mellan 25 och 30 år gamla.
Citera
2018-11-05, 20:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Har hon pratat med en kvinnojour?

Det viktigaste du kan göra är att hjälpa henne skaffa boende, så hon kan göra slut med honom. Kvinnojourer brukar kunna ordna sånt. Sedan bör hon fixa professionell samtalsterapi så att hon inte hamnar i såna där förhållanden. Biten där pojkvännen ville övertala henne till självmord är tydligaste exemplet på att han inte har bra avsikter med henne.

Håller med! Har inte tänkt tanken på kvinnojourer, kan dom så att säga hjälpa henne att fixa boende utan att hon ens själv vet om det, alltså att det bara går via mig tills det är ordnat?
Citera
2018-11-05, 22:00
  #10
Avstängd
mazedazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RawSushis
Läs igen, dom är mellan 25 och 30 år gamla.
Han kanske är trött på henne och vill ha sitt liv och ungdom tillbaka igen. Så han driver henne till att göra slut så han slipper och riskerar att hon begår självmord för att han lämnar henne.
__________________
Senast redigerad av mazedaze 2018-11-05 kl. 22:05.
Citera
2018-11-06, 02:10
  #11
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RawSushis
För att göra en lång historia så kortfattad som möjligt:
Min bästa vän har varit tillsammans med sin pojkvän i 12 år nu (de är båda mellan 25 och 30 år), ett förhållande som till en början var väldigt kärleksfullt, men redan efter första året blivit märkbart dåligt och sämre för varje år som gått.
Det som gör att det kulminerar nu är att hennes pojkvän aldrig betett sig så illa mot henne som han gör just nu, och för att nämna några exempel som hänt på sistone:
  • Han säger glåpord åt henne (ofta väldigt grova personligt nedlåtande).
  • Han finns inte där för henne när hon är ledsen och blir t.o.m. arg när hon visar såna känslor.
  • Han visar tydligt att han inte har något intresse för henne (sitter mest vid datorn), antingen nekar förfrågningar att hitta på saker tillsammans, eller har en negativ inställning när de väl gör saker.
Allt detta har jag fått berättat för mig av henne, och hon har till och med smygfilmat honom en gång där han sagt att han tycker att hon borde ta livet av sig (i samband med att hon berättade för honom om att hon haft självmordstankar och sökt tröst hos honom).

Förutom allt detta så mår hon ganska dåligt psykiskt, och har haft depression och ångest de senaste åren.
Jag gör allt jag kan för att finnas där för henne, men jag känner mig samtidigt hjälplös i den situation hon befinner sig i.

Att göra slut och lämna honom är det enklaste och det verkar även hon vilja, men hon kan helt enkelt inte för hon har ingenstans att ta vägen. Hennes relation till sina föräldrar är inte den bästa, och därför vill hon varken be om hjälp eller våga riskera att bli nekad boende. Och jag bor fortfarande hemma i ett hem med för stor familj och lite plats så även det är uteslutet.
En annan sak är också att hon har berättat att hon har väldigt svårt för att avsluta relationer, inte bara kärleksrelationer utan alla slags relationer, vänskap m.m.


Jag skulle vara så himla tacksam för all hjälp och råd jag kan få av er flashbackare, vad är den bästa lösningen för min bästa vän? Finns det något mer jag kan göra?

Och din väninna är förstås världens snällaste och mest omtänksamma människa som inte ens kan slå ihjäl en mygga? När man pratar med släktingar, vänner och bekanta så får man bilden av att snälla, lugna och oförargerliga kvinnor är något som hör till sagans värld?
Citera
2018-11-06, 02:17
  #12
Medlem
Jagtardindotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RawSushis
Läs igen, dom är mellan 25 och 30 år gamla.

Och har varit ihop i 12 år. Vet du inte vad du själv skriver? Jovisst.

Antingen lämnar du din pojkvän eller var tyst. Ingen går på att det är din vän det handlar om.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback