Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-04, 16:46
  #1
Medlem
Vi säger att jag sålt 4 valpar 20k styck, blir ju 80k. Måste man betala skatt på det här om allting ska gå rätt till eller man slipper för sånt här för det har jag glömt bort helt och hållet fram tills nu. Om man gör det en gång om året för det är ändå hårt slit för allt man måste göra. Ligga ute med pengar mm
Citera
2018-11-04, 16:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Vi säger att jag sålt 4 valpar 20k styck, blir ju 80k. Måste man betala skatt på det här om allting ska gå rätt till eller man slipper för sånt här för det har jag glömt bort helt och hållet fram tills nu. Om man gör det en gång om året för det är ändå hårt slit för allt man måste göra. Ligga ute med pengar mm

Vad har du tjänat efter utgifter?
Citera
2018-11-04, 17:04
  #3
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Vi säger att jag sålt 4 valpar 20k styck, blir ju 80k. Måste man betala skatt på det här om allting ska gå rätt till eller man slipper för sånt här för det har jag glömt bort helt och hållet fram tills nu. Om man gör det en gång om året för det är ändå hårt slit för allt man måste göra. Ligga ute med pengar mm
Är inte säker men har för mej att det är max 45.000 kr i vinst efter ha räknat bort alla utgifter sedan är det att betala skatt men kan ha fel då jag själv köper lagar och säljer gamla bilar. Men, vem ska kolla hur mycket man tjänat är en annan fråga
Citera
2018-11-04, 17:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Vad har du tjänat efter utgifter?

Dra av olika saker som mikro chip, dolda fel försäkring, avmaskad, vaccinerad av veterinär innan man säljer. Har bara avlat 2 gånger första blev 5 valpar och andra gången 4 valpar så = 180K, minus 10-15k så räkna runt 170k ner i fickan. Snubben med pojken ville inte ha något för han vet inget. En års lön för vissa

Tror nog ingen betalar skatt på sånt här men hade varit roligt och veta hur det ligger till. Inte för att någon ska kolla upp en för det är omöjligt o veta. Ville bara veta för skojskull hur allt ligger till med våra underbara skatte regler

Eller hur betala skatt är något fint och bra
Citera
2018-11-04, 17:55
  #5
Medlem
Selmaskusins avatar
Går du med vinst måste du alltid betala skatt. Vinsten deklareras antingen som inkomst av hobby i tjänst eller inkomst av näringsverksamhet. Får du (läs tiken) bara en kull om året och inte är professionell uppfödare verkar kanske hobby det mest naturliga. Går det med förlust behöver du förstås inte skatta något utan kan rulla underskottet vidare till nästa år. Det vanliga på flera års sikt är att en hobby går med förlust. Går man med stor vinst brukar taxeringsmyndigheten tycka att det är näringsverksamhet och då måste du också betala moms på försäljning av valparna, alltså 20% av försäljningspriset, men å andra sidan får du också kräva tillbaka moms då på inköp av foder, papper, etc. Vid näringsverksamhet måste du momsregistrera dig, fixa en bokföring, lämna momsdeklaration.
Citera
2018-11-04, 22:17
  #6
Medlem
Ja formellt "måste" du betala skatt på pengar du tjänar.
Citera
2018-11-04, 22:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Vi säger att jag sålt 4 valpar 20k styck, blir ju 80k. Måste man betala skatt på det här om allting ska gå rätt till eller man slipper för sånt här för det har jag glömt bort helt och hållet fram tills nu. Om man gör det en gång om året för det är ändå hårt slit för allt man måste göra. Ligga ute med pengar mm
Givetvis
Citera
2018-11-04, 23:36
  #8
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmaskusin
Går du med vinst måste du alltid betala skatt. Vinsten deklareras antingen som inkomst av hobby i tjänst eller inkomst av näringsverksamhet. Får du (läs tiken) bara en kull om året och inte är professionell uppfödare verkar kanske hobby det mest naturliga. Går det med förlust behöver du förstås inte skatta något utan kan rulla underskottet vidare till nästa år. Det vanliga på flera års sikt är att en hobby går med förlust. Går man med stor vinst brukar taxeringsmyndigheten tycka att det är näringsverksamhet och då måste du också betala moms på försäljning av valparna, alltså 20% av försäljningspriset, men å andra sidan får du också kräva tillbaka moms då på inköp av foder, papper, etc. Vid näringsverksamhet måste du momsregistrera dig, fixa en bokföring, lämna momsdeklaration.
Menar du att man kan dra av kostnaden för en hobby på deklarationen?
Citera
2018-11-05, 00:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Vi säger att jag sålt 4 valpar 20k styck, blir ju 80k. Måste man betala skatt på det här om allting ska gå rätt till eller man slipper för sånt här för det har jag glömt bort helt och hållet fram tills nu. Om man gör det en gång om året för det är ändå hårt slit för allt man måste göra. Ligga ute med pengar mm
Vad brukar en inkomst kräva i detta land?
Klart som fan att det är skattepliktigt.
Citera
2018-11-05, 11:17
  #10
Medlem
Ren rasad "Pitbull american terrier" den lilla bulliga varianten då den är inte större än en fransk bulldog. Jag importerade hit henne med stamtavla för ett par år sedan, därför kan man sälja 20K för även hanen har en någorlunda stamtavla därför ärver valparna det vidare i flera generationer tack vare att båda föräldrarna är ren rasiga och stamtavlan

Mina kunder är oftast av den unga sorten tyvärr, brukar ju vara dem med det här pengarna, tror inte någon bryr sig direkt var pengarna kommer ifrån. Varför blanda in skatteverket i något de inte har med att göra. Det är fint att betala skatt men det räcker på sitt vanliga arbete inte vad jag gör på min fritid då varför ska de stjäla hälften. Det är ju kriminellt och knappast rättvist för det är jag och sambon som måste lägga ner ett hårt arbete. Sen ska någon anonnym ta hälften tror inte det

Men ville bara veta hur det ligger till med skatter på sånt här inte att jag kommer betala i framtiden för avla brukar jag göra nu varannat år
Citera
2018-11-05, 11:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Ren rasad "Pitbull american terrier" den lilla bulliga varianten då den är inte större än en fransk bulldog. Jag importerade hit henne med stamtavla för ett par år sedan, därför kan man sälja 20K för även hanen har en någorlunda stamtavla därför ärver valparna det vidare i flera generationer tack vare att båda föräldrarna är ren rasiga och stamtavlan

Mina kunder är oftast av den unga sorten tyvärr, brukar ju vara dem med det här pengarna, tror inte någon bryr sig direkt var pengarna kommer ifrån. Varför blanda in skatteverket i något de inte har med att göra. Det är fint att betala skatt men det räcker på sitt vanliga arbete inte vad jag gör på min fritid då varför ska de stjäla hälften. Det är ju kriminellt och knappast rättvist för det är jag och sambon som måste lägga ner ett hårt arbete. Sen ska någon anonnym ta hälften tror inte det

Men ville bara veta hur det ligger till med skatter på sånt här inte att jag kommer betala i framtiden för avla brukar jag göra nu varannat år
Så du anser att bara vissa inkomster ska beskattas?
I dag, klockan 9.00så köpte jag en aktiepost för 100 000kr o klockan 9.05 sålde jag av samma aktiepost med en vinst på 20 000kr. Även jag har en inkomst jag betalar skatt på o mina aktieaffärer är en sidoinkomst jag betalar 30% av.
Kan inte du bli finansminister?
Självklart ska du betala skatt på de inkomster du har om du vill nyttja det som skattemedlen används till.

Nu har även jag varit uppfödare av hundar. Ett otacksamt jobb sett till inkomst.
Jag betalade inte ett öre i skatt beroende på två saker.
1. Skatteverket hörde aldrig av sig.
2. Jag kunde kvitta inkomsterna med utgifterna där jag kunde uppvisa ett minus om jag räknade in allt till laglig småaktighet.

Nu ser jag hur du väljer att använda summan 20 000kr/valp.
Men som fd uppfödare så vet jag även kostnaderna. Att du skrev som att du tjänar 20/valp uppnådde målet med att styra bort focus på själva frågan vilket gör att jag är osäker på om du är ett troll eller inte.
För det är vinsten o inte köpesumman som du skattar för o den är inte på långa vägar några 20 000kr om du är seriös i din uppfödning.
Citera
2018-11-05, 12:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Så du anser att bara vissa inkomster ska beskattas?
I dag, klockan 9.00så köpte jag en aktiepost för 100 000kr o klockan 9.05 sålde jag av samma aktiepost med en vinst på 20 000kr. Även jag har en inkomst jag betalar skatt på o mina aktieaffärer är en sidoinkomst jag betalar 30% av.
Kan inte du bli finansminister?
Självklart ska du betala skatt på de inkomster du har om du vill nyttja det som skattemedlen används till.

Nu har även jag varit uppfödare av hundar. Ett otacksamt jobb sett till inkomst.
Jag betalade inte ett öre i skatt beroende på två saker.
1. Skatteverket hörde aldrig av sig.
2. Jag kunde kvitta inkomsterna med utgifterna där jag kunde uppvisa ett minus om jag räknade in allt till laglig småaktighet.

Nu ser jag hur du väljer att använda summan 20 000kr/valp.
Men som fd uppfödare så vet jag även kostnaderna. Att du skrev som att du tjänar 20/valp uppnådde målet med att styra bort focus på själva frågan vilket gör att jag är osäker på om du är ett troll eller inte.
För det är vinsten o inte köpesumman som du skattar för o den är inte på långa vägar några 20 000kr om du är seriös i din uppfödning.

Ja på frågan för bara ditt vanliga 8-16 jobb ska beskattas annars har man blivit ett offer i samhället. Jag är inte så glad för skatt men jag betalar 32% ibland 50 beror hur mycket man jag drar in "eget företag" så betalar tillräckligt med skatt. Förvånar inte om jag betalar dubbelt än vissa här inne

Som sagt är ett riktigt skit jobb att torka bajs och kiss om dagarna sen allt som har med föda att göra. Hade man haft ett teoretiskt arbete så hade jag kunnat dela med mig mer men inte när det handlar om ett manuellt slitet jobb. Att vinna på aktier är ju ändå bara tur och där kan man dela med sig men inte hårt arbete

Vill inte bli finansminister för jag vill inte råna folks livs besparingar och sen leva upp det som våra kära politiker gör. Jag får inga gratis flygresor, ingen flaska vin för 500kr eller en middag i tusen kr klassen på skatte betalarna bekostnad. Bara blåögda och vänstervridet folk som går på den här propagandan

Är enkelt att skriva här på ett anonymt forum att hur fint det är att betala skatt men i verkligheten fungerar det helt annorlunda speciellt inom den här branschen på min egen fritid. Jag hinner inte med roliga saker var dag utan jobb efter jobb
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback