2018-11-04, 12:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ibland så är det djur som bidrar till att en mördare grips.

Som i t. ex. det här fallet: (FB) Papegojan som blev vittne till ett mord, Michigan, USA, 2015.

Fallet som denna tråd handlar om gäller en katt. Detta återfinns i tidskriften Mord och mysterier, 31 oktober - 18 november 2018, på sidan 45.

Citat rubriken:

"Tinkers päls fällde mördaren."

Vid Southsea beach gjorde några studenter en fruktansvärd upptäckt 2012. De hittade kroppsdelar flytande längs strandlinjen. Kvarlevorna visade sig tillhöra 30-årige David Guy som bodde i en husvagn i närheten. BOs torso var invirat i ett duschförhänge.

På detta hittades en antal katthår. Man fick ett DNA och kunde indentifiera dessa hår till katten Tinker. Katten tillhörde skrothandlaren 47-årige David Hilder. De båda männen kände varandra men det var en "vänskap" som ibland hade varit våldsam.

Hemma hos Hilder påträffades blod som hade tillhört BO. Enligt GM så hade han inget som helst minne av mordet.

Vad som var orsaken till mordet blev aldrig helt klarlagt men enligt rätten hade de ofta bråkat om just Tinker.

David Hilder dömdes till livstids fängelse för dråp. Tinker däremot gick en lysande framtid till mötes och fick ett nytt hem.

Någon som har hört talats om detta fall tidigare?
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-11-04 kl. 13:00.
Citera
2018-11-04, 13:18
Medlem
Nej dessa två fall kan jag inte minnas att jag har hört om förut alls, så tack för det.
Rent fascinerande att en papegoja vid namn Bud skulle fälla kvinnan som alltså annars förmodligen hade klarat sig undan rättvisans gång!
Samt i mordfallet David Guy, sedan, undrar man även om fallet hade kunnat lösas om katthåren ej hade påfunnits? Kanske hade man då istället gått "på omvägar" efter andra ledtrådar, men fanns sådana andra ledtrådar, tro?
Citera
2018-11-04, 14:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Djur inblandade i mordfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Nej dessa två fall kan jag inte minnas att jag har hört om förut alls, så tack för det.
Rent fascinerande att en papegoja vid namn Bud skulle fälla kvinnan som alltså annars förmodligen hade klarat sig undan rättvisans gång!
Samt i mordfallet David Guy, sedan, undrar man även om fallet hade kunnat lösas om katthåren ej hade påfunnits? Kanske hade man då istället gått "på omvägar" efter andra ledtrådar, men fanns sådana andra ledtrådar, tro?

Jag vet inte om det fanns andra ledtrådar förutom att det fanns blod efter BO hemma i GMs bostad..

David Hilder kan mycket väl ha åkt fast utan Tinkers "hjälp". De båda männens ibland våldsamma "vänskap" verkar ha varit känt sedan tidigare. Tack vare Tinker så gick fortare att gripa Hilder.

Här är ytterligare två fall med djur inblandade i mord från 1969 och 1981 - fast på ett annat och mindre trevligt sätt:

(FB) Blev den försvunna grisföda?: Muriel McKay, Hertfordshire, England, 1969.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-11-04 kl. 14:22.
Citera
2018-11-04, 17:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
En Collie som "GM".

Ytterligare ett djur, en Collie, "inblandad" vid ett brott men denna gång som "medhjälpare" vid ett rån.

(FB) Ovanlig "gärningsman", Stockholm, 2005.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in