Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-18, 11:27
  #325
Medlem
Thax21s avatar
Juniorerna. (edit: Se förra sidan för U23-åkarna, iaf för mig blev det två olika sidor).

Axel Aflodal: Stått stilla.
Förbättrade sig i sprinten på JVM, tog sig denna gång till final, och dessutom i sin aningen sämre stilart (tror jag). Det är dock allt jag ger honom som tyder på förbättring. Förra säsongen var han trots allt bäst tillsammans med Berglund i sprint bland juniorerna, är han lika bra som Berglund nu? Absolut inte på att kvala i alla fall. Sen var han också solklar tvåa i distans efter Johansson bland de som blev kvar i den äldre klassen, och klart bättre än alla utom möjligen Poromaa som kom underifrån. Är han nu näst bäst? Nej. Sen kan det förvisso ändå vara så att Aflodal har blivit bättre, det är bara det att många andra runtom har blivit ännu mer bättre. Säsongen inleddes annars bra, var knappt efter Johansson i säsongspremiären där de två var helt överlägsna, sedan vann han både distansloppen och sprintarna som var innan jul. På det följde en olycklig sjukdom och JVM-testhelgen fick ställas in. Efter det var det som att formen aldrig hämtade sig riktigt, åtminstone inte distansmässigt. Sprintarna fortsatte han förvisso vinna, och ett brons i intervallen på JSM blev det, men insatserna på JVM (utöver sprinten) var bedrövliga och inga distanslopp var i närheten av vad de var innan jul. Kvalade inte heller in i SM-sprinten, vilket är rätt dålig ärligt talat. Nästa säsong blir han senior och en helt ny situation, istället för att vara storfavorit inför varje sprinttävling kommer det handla om att klara kvalet och ta det därifrån.

Leo Johansson: Stått stilla.
Inledde bra. Sämre efter jul och på JVM gjorde han nu sämre ifrån sig i båda loppen än förra året, till och med sämre i något av loppen än det var för två år sedan. På hemmaplan har det också blivit tydligt att han inte längre är överlägsen i distans i sin årskull, åkare som Johan Herbert och Oskar Olsson har närmat sig mycket och också slagit Johansson vid tillfällen. Yngre åkare är också mycket närmre nu, även om det där är svårare att jämföra eftersom de befann sig i olika klasser ifjol. Likväl blev det ett guld (intervall) och ett brons på JSM samt en klar seger i juniorcupen så det är inget tvivel om att han fortfarande är en av de bästa, kanske bäst bland 99rna. Men trenden pekar precis som för Aflodal inte åt rätt håll. Blir intressant att se hur det går nästa säsong när det är dags för klivet upp bland seniorerna.

Jonathan Norder: Stått stilla (?).
Den som jag har svårast att bedöma. För ofta en ganska anonym tillvaro i resultatlistorna. Var lite liknande ifjol men där han genom ett starkt JSM förmodligen säkrade sin plats i det här laget, annars fanns det fler jämngamla som var lika bra (eller bättre) resten av säsongen. Hade en väldigt bra helg i Hudiksvall dock, där han blev fyra på 10 fritt och sedan vann 20 klassiskt (mst). Det är ungefär denna helg som gör att säsongen ändå varit ganska bra, en seger är alltid en seger och förutom Norder var det bara Åstot som vann något lopp i den äldre juniorklassen bland de som är kvar som juniorer nästa säsong. Förutom dessa två lopp blev det bara ett distanslopp till topp-10 på hela säsongen, lämpligt nog på JSM dock även om han var långt ifrån någon medaljstrid. Sprint är inte riktigt heller Norders tekopp även om han inte är helt värdelös när det är klassiskt, nådde ett par semifinaler. Nästa säsong är det väl ett lämpligt mål att ta sig till JVM, intervallen i klassiskt borde vara bästa loppet där.

William Poromaa: Framåt.
Från att inte ha platsat i JVM-laget till två stycken topp 10-placeringar där. Befriande med en svensk junior som inte har några problem med att det pratas om honom som en stor talang och sedan faktiskt går in och levererar resultat på säsongens viktigaste tävling. Annars har det varit få lopp på samma nivå under resten av säsongen, inga segrar bland juniorerna i Sverige, ja faktiskt bara två pallplatser på hela säsongen. Inga medaljer på JSM. Låt gå för att han kom igång lite sent pga handledsskadan han ådrog sig i Bruks, men han har ändå tävlat sedan mitten av december. Det ska dock återigen sägas att han verkar mer fokuserad när det väl gäller, också insatserna i Madona i skandinavisk cup var relativt bra, slog Johansson i det ena loppet där (enda gången på säsongen förutom JVM tror jag) och slog också finske talangen Koivisto (före Poromaa i ena loppet på JVM, precis efter i det andra) i totalen av minitouren där. Nästa säsong hoppas man på JVM-medalj, det skulle smaka mumma. Frågan är hur han ska göra med tävlandet fram tills dess? Kanske tjänar på att gå upp och köra med seniorerna i Sverige-cupen? Trots att han får stryk rätt ofta av jämnåriga i juniorcupen är känslan att han är i en helt egen klass bland de som blir kvar som juniorer nästa säsong.
Citera
2019-04-26, 11:46
  #326
Medlem
Thax21s avatar
Apropå ingenting... Någon som har koll på var Katrin Sjödén håller hus? Inga registrerade lopp på hela säsongen, var ju tidigare en av de bästa i sin årgång (-00) med bland annat seger i distansloppet på nordiska juniorlandskampen. Slutat eller skadad? Står som "Active" på fis-ski.com i alla fall och har tydligen bytt klubb till Mora.

Båda hennes äldre systrar slutade tidigt (och var väl ganska lovande i längd/skidskytte).
Citera
2019-04-29, 13:44
  #327
Medlem
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Apropå ingenting... Någon som har koll på var Katrin Sjödén håller hus?

Fin tjej. Har tyvärr inget svar nu men jag har skickat ett meddelande på Facebook till hennes så får se om hon svarar.
Citera
2019-07-04, 15:13
  #328
Medlem
bcdefgs avatar
Spännande att se vilken idrott Tilda Östberg kommer satsa på, nu är hon uttagen till JVM i orientering och JEM i friidrott.
Citera
2019-07-04, 15:36
  #329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Spännande att se vilken idrott Tilda Östberg kommer satsa på, nu är hon uttagen till JVM i orientering och JEM i friidrott.

Fantastisk bredd på idrotter bland många tjejer som kommer upp. Är det inte fotboll eller friidrott är det orientering. Och Norges främsta talang står i valet mellan längdskidor och mountainbike. Framgångsrecept!
Citera
2019-07-08, 21:22
  #330
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Fantastisk bredd på idrotter bland många tjejer som kommer upp. Är det inte fotboll eller friidrott är det orientering. Och Norges främsta talang står i valet mellan längdskidor och mountainbike. Framgångsrecept!
På tal om detta; Ida Haapala som gick bra i Otepää på längd NM tog JVM guld i orientering idag mot upp till två år äldre motståndare ( delat till slut efter diverse ryska rättshavererande).
Citera
2019-07-16, 21:16
  #331
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
På tal om detta; Ida Haapala som gick bra i Otepää på längd NM tog JVM guld i orientering idag mot upp till två år äldre motståndare ( delat till slut efter diverse ryska rättshavererande).
OT - men att kalla det för ryska rättshavererande är väl att ta i? Vad jag förstod så var det ju fel på tidtagningen för ryskan - man visste bara att hennes tid var nära segern och då gjorde man det logiska och delade segern. Eller har jag fått allt om bakfoten? (Inte alls omöjligt jag missförstått fullständigt, har inte superkoll på orientering (eller nån annan sport heller))
Citera
2019-07-16, 23:26
  #332
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
På tal om detta; Ida Haapala som gick bra i Otepää på längd NM tog JVM guld i orientering idag mot upp till två år äldre motståndare ( delat till slut efter diverse ryska rättshavererande).
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
OT - men att kalla det för ryska rättshavererande är väl att ta i? Vad jag förstod så var det ju fel på tidtagningen för ryskan - man visste bara att hennes tid var nära segern och då gjorde man det logiska och delade segern. Eller har jag fått allt om bakfoten? (Inte alls omöjligt jag missförstått fullständigt, har inte superkoll på orientering (eller nån annan sport heller))

Det borde väl handla om ett danskt haveri i så fall, då JVM arrangerades i Silkeborg?

https://eventor.orienteering.org/Eve...pBy=EventClass
Citera
2019-07-17, 09:41
  #333
Medlem
Alkibiadess avatar
Borde väl ändå nämnas att Tilda Östberg tog JVM-silver i sprint och blev nia i långdistansen nu när JVM i orientering diskuteras i denna tråd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback