Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-04, 04:32
  #1
Medlem
Kan en mardröm varit det värsta man varit med om?
Hade en sånn förra natten, det sitter i än.
Har aldrig kännt en sånn panik eller varit så ledsen någon gång irl.
Drömmer aldrig sånt annars, första gången.
Ser bilderna i huvudet och mår dårligt!
Vad gör man?
Tack och hej.
Citera
2018-11-04, 06:24
  #2
Medlem
fetagamlakommunists avatar
Du har uppenbarligen inte upplevt speciellt mycket lidande tidigare i ditt liv. Jag hoppas att du finner kraften att hålla ditt förnuft i fånga när Satan åter knackar på din dörr, ty hans ekande piskslag torde ej göra sig lika påtagligt ilande i sömnens vaggande dimma som i den grymma verklighetens klara närvaro.
Citera
2018-11-04, 08:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fetagamlakommunist
Du har uppenbarligen inte upplevt speciellt mycket lidande tidigare i ditt liv. Jag hoppas att du finner kraften att hålla ditt förnuft i fånga när Satan åter knackar på din dörr, ty hans ekande piskslag torde ej göra sig lika påtagligt ilande i sömnens vaggande dimma som i den grymma verklighetens klara närvaro.
Jag tycker du har rätt, men samtidigt fel.

Jag har funderat på varför man kan bli så lurad när man drömmer och tro att upplevelserna är verkliga, trots att de ofta går utanför ramarna för vad som är troligt eller möjligt.

Jag har landat i att man när man drömmer inte har tillgång till hela sitt intellekt och kritiska tänkande. Jag antar att det kan göra en mer förvirrad och upplevelserna blir mer verkliga och skrämmande. Kanske som i en psykos. I drömmen kommer ju inga intryck utifrån utan allt skapas inne i huvudet.

Tänk om man på riktigt var drabbad av krig. Då kan man ju i värsta fall dö. Men i en dröm kan man ju inte dö. Därför har du rätt.

Men det är alltså inte den faktiska händelsen som är farligare i drömmen, men känslan kan vara värre.
Citera
2018-11-04, 12:04
  #4
Medlem
Krusensnorres avatar
Du får börja att bearbeta dina tankar. Beskriv drömmen så gott det går. Vad var det som var så hemskt? Hur kändes det?
Citera
2018-11-04, 14:48
  #5
Medlem
Ja det kan det!
Citera
2018-11-13, 18:09
  #6
Medlem
nonameds avatar
Vaken drömmar är värre när man ligger i sängen och ska sova. Mardrömmar vaknar man bara av och svettas lite.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback