Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-26, 22:30
  #277
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Bodybuilding är ungefär lika mycket sport som det att vara fotomodell är en sport. Tror du att de får sitt utseende gratis? Inser du hur mycket tid, smink, skönhetsvård och dietande det innebär att vara en fotomodell i toppklass? Är det en sport då?

Nej just det. Bodybuilding på vilken nivå som helst är en hobby som KRÄVER anabola steroider för utövandet. Styrkelyft, tennis, längdskidåkning eller dart är exempel på sporter som kan utövas utan doping men där prestationen kan förbättras med droger.


Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Tja. Googla definitionen på sport: An activity involving physical exertion and skill in which an individual or team competes against another or others for entertainment.

Hittar du bara på, och hoppas att ingen ska syna dig? Funkar sådär va.

Fotomodeller kan se ut hur somhelst. Beror ju på vad dom modellerar för? Idag är dom ju rädda för visa upp för vackra modeller.

Inte utöva något som du samtidig försöker förminska... Jodå precis som andra sporter kan man utöva något och vara dålig men fortsätta med det. Man kan tävla eller inte precis som i andra sporter. Med eller utan steroider

Och texten du klistrade in? Svensk översättning: En aktivitet som involverar fysisk ansträngning och skicklighet där en individ eller ett team tävlar mot en annan eller andra för underhållning.

Alltså en aktivitet som är fysisk och kräver skicklighet. Står ju inget hur fysiskt det behöver vara, inte heller vilken skicklighet som krävs. Inte hur det ska utföras. Eller regler överhuvudtaget. Hur vinner man? Och varför vinner man?
Citera
2018-11-26, 22:50
  #278
Medlem
Att bänkpress var en bra sport för att mäta vem som är starkast.
Ett oändligt antal gånger har jag träffat folk som tycker att Maxa i Bänkpress är en bra teknik för att se vem som är starkast vilket gjorde att jag också tyckte det tills jag började tävla i styrkelyft och förstod hur otroligt mycket som handlar om bra teknik.

Kan ta mig själv som exempel eftersom jag fortfarande är i nybörjarstadiet
Om jag ligger platt på bänken på samma vis som jag gjorde innan jag började med styrkelyft har jag problem med att få upp 50KG men om jag ligger mer tävlingsinriktat (bryggar) så får jag lätt upp 80KG.
Citera
2018-11-26, 23:08
  #279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av George-Washingturd
Att bänkpress var en bra sport för att mäta vem som är starkast.
Ett oändligt antal gånger har jag träffat folk som tycker att Maxa i Bänkpress är en bra teknik för att se vem som är starkast vilket gjorde att jag också tyckte det tills jag började tävla i styrkelyft och förstod hur otroligt mycket som handlar om bra teknik.

Kan ta mig själv som exempel eftersom jag fortfarande är i nybörjarstadiet
Om jag ligger platt på bänken på samma vis som jag gjorde innan jag började med styrkelyft har jag problem med att få upp 50KG men om jag ligger mer tävlingsinriktat (bryggar) så får jag lätt upp 80KG.

Håller med om att bänkpress är rätt kass att jämföra, då det finns så olika tekniker, och hur man är byggd påverkar också.

Jag kan tex i princip inte brygga. Kan max lyfta röven 1-2 cm, så har ingen hjälp att hämta där.
Och väldigt långa armar hjälper inte heller direkt.
Citera
2018-11-26, 23:19
  #280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Håller med om att bänkpress är rätt kass att jämföra, då det finns så olika tekniker, och hur man är byggd påverkar också.

Jag kan tex i princip inte brygga. Kan max lyfta röven 1-2 cm, så har ingen hjälp att hämta där.
Och väldigt långa armar hjälper inte heller direkt.

Med tävlingsgodkänd brygga så är min lyftväg ungefär 50% av vad den är om jag ligger platt. från knappt 60 cm till drygt 30cm.
Några personer på min klubb har en lyftväg på under 15cm när dom bryggar.
Vi snackar om personer som på tävling dubblar kroppsvikten men om dom kör platt bänk på träning så tar dom bara lite drygt kroppsvikten x 1
Citera
2018-11-27, 06:01
  #281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Fotomodeller kan se ut hur somhelst. Beror ju på vad dom modellerar för? Idag är dom ju rädda för visa upp för vackra modeller.

Inte utöva något som du samtidig försöker förminska... Jodå precis som andra sporter kan man utöva något och vara dålig men fortsätta med det. Man kan tävla eller inte precis som i andra sporter. Med eller utan steroider

Och texten du klistrade in? Svensk översättning: En aktivitet som involverar fysisk ansträngning och skicklighet där en individ eller ett team tävlar mot en annan eller andra för underhållning.

Alltså en aktivitet som är fysisk och kräver skicklighet. Står ju inget hur fysiskt det behöver vara, inte heller vilken skicklighet som krävs. Inte hur det ska utföras. Eller regler överhuvudtaget. Hur vinner man? Och varför vinner man?

Du kan ju börja med att svara på varför bodybuilding aldrig blivit upptaget i riksidrottförbundet, trots upprepade försök. Deras bedömning är att det är en slags skönhetstävling, snarare än en sport.
Citera
2018-11-27, 12:07
  #282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av George-Washingturd
Med tävlingsgodkänd brygga så är min lyftväg ungefär 50% av vad den är om jag ligger platt. från knappt 60 cm till drygt 30cm.
Några personer på min klubb har en lyftväg på under 15cm när dom bryggar.
Vi snackar om personer som på tävling dubblar kroppsvikten men om dom kör platt bänk på träning så tar dom bara lite drygt kroppsvikten x 1

Får väl vara rätt nöjd med 1,4 ggr kroppsvikten platt då, kan som sagt inte brygga nånting.
Citera
2018-11-27, 12:16
  #283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Håller med om att bänkpress är rätt kass att jämföra, då det finns så olika tekniker, och hur man är byggd påverkar också.

Jag kan tex i princip inte brygga. Kan max lyfta röven 1-2 cm, så har ingen hjälp att hämta där.
Och väldigt långa armar hjälper inte heller direkt.
Så kan man väl säga om alla tre styrkelyftsgrenar. själv ökade jag ca 30% i benböjen av att bara slipa tekniken två pass. Marklyften kan du också tjäna mycket av att bara byta mellan klassisk mark och sumo.
Citera
2018-11-27, 13:22
  #284
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Du kan ju börja med att svara på varför bodybuilding aldrig blivit upptaget i riksidrottförbundet, trots upprepade försök. Deras bedömning är att det är en slags skönhetstävling, snarare än en sport.

Att du fortfarande tjatar om ordet sport. Sport är en aktivitet där en eller fler tävlar mot en eller flera motståndare. Därför även frågesport och E sport räknas till sporter.

Behöver inte vara med i riksidrottsförbundet för att vare en sport eller idrott. Bodybuilding kan sägas vara en idrott med. Då man använder sig av redskap för att bli så bra som möjligt i sin idrott/sport.

Idrott innefattar även fysiska aktiviteter som saknar tävlingsmoment, inklusive motionsidrotter som joggning, stavgång och aerobics.

Det snarlika begreppet sport är ofta mer inriktat på tävlingsmomentet, alternativt med relation till redskap; i modern svenska betyder ofta orden nästan samma sak. Andra relaterade ord är lek och spel.

Så ja frågan är ju egentligen bra ställd. Varför riksidrottsförbundet inte godkänner bodybuilding som idrott?

Fråga dom?
__________________
Senast redigerad av PingPongZong 2018-11-27 kl. 13:30.
Citera
2018-11-28, 14:47
  #285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beefcake93
Så kan man väl säga om alla tre styrkelyftsgrenar. själv ökade jag ca 30% i benböjen av att bara slipa tekniken två pass. Marklyften kan du också tjäna mycket av att bara byta mellan klassisk mark och sumo.

Absolut är det så, att lyfta tungt är en kombination av styrka och teknik
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback