Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-11-06, 18:09
  #37
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975
Därför att Svensson inte är beredd att betala vettiga priser för viltkött, allt under 1000 kr/kg oavsett styckdetalj är ett hån mot jägare.

Det man glömmer bort är att det kostar att jaga högvilt och det tillkommer mer utgifter än det som beskrivs här, hörde nånstans att det kostar minst 3000 kr pr jägare att delta i jakten pr år inkl dela köttet? Därav priset ochså för köttet för vanlig konsument

https://www.expressen.se/nyheter/alg...ns-stora-jakt/
Citera
2018-11-06, 18:29
  #38
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Inget svar till någon särskild....
Men sjukt förvånad över detta motstånd mot viltkött.

Mycket förvånad över detta.


´

Är det nåt djur vi inhängnar som är vilt förutom på zoo? Det finns älgfarmar men väldigt få som i Bjurholm tex men men. Och deras naturliga föda kan ju iofs ersättas av toppskott mm mumsiga små träd eller ungskog men det blir inte samma smak som vid vilt springande djur som äter och dricker det som de naturligt råkar på i sitt revir och aktionsområde.

Skulle man alltså inhägna älgen i skogen i gigantiska arealer så att den kan skövla skogen ren på föda som i en avgränsad skyttebana i naturlig uppfödning eller vill du att man ska avskuta mer älg i allmänhet där tilldelningen ska utökas ordentligt. Tilldelningen är ju svag pr jaktlag till hur många älgar man får skuta i laget på jaktvårdsområdet relativt en massavskutning för pressade priser. Det grundar sig i att behålla en livskraftig bra och tillräcklig stam att inte utrota dem. Har inte riktigt uppfattat vad du vill faktiskt ?
Hur många älgar tror du varje jaktlag får skuta enligt myndighetsreglerna och varför tror du dom har utformat dom reglerna tex ?

Jag jagar inte själv men gillar att skuta
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2018-11-06 kl. 18:33.
Citera
2018-11-06, 19:21
  #39
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Kika på näringsvärdet här: http://matkalkyl.se/se-rostbiffnot.php

Sen kan du jämföra det med kyckling här: http://matkalkyl.se/se-kycklingbrost...nugnsstekt.php

Du kanske även anser att kyckling är onyttigt?

Fakta, inte värderingar och åsikter.

Citat:
Ursprungligen postat av IronSpartan
Nyttigare, mindre skadligt för miljön lägre fetthalt.

Fakta. I mån av djur, vilket naturligtvis skall kontrolleras som allt annat här i Sverige.
Oftast gott om djur. Nyttigt och väldigt gott. Som passar köttätaren mycket väl.
Och med detta köttindustrin och vår fauna.

Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Vad är det som inte smakar gott? Förstår inte er skeptiker i tråden. Älgköttbullar är gott, renskav är gott, rekorv är gudomligt och rådjurssadel och hjortstek bland det bästa jag ätit. Viltsvin var inte så gott som jag förväntade mig och kanin tänker jag inte prova.

Björn har jag ännu inte testat.


Jag håller naturligtvis med.
Detta är en församling analfabeter som TYCKER och inte vet vad som är rätt och fel.

Viltsvin och Björn är två exempel som kan vara fel.
Viltsvin kan i undantagsfall, men ändå upplevas ibland av härsket. Otäckt.
Vaksamhet över det köttet.

Björn har jag aldrig ätit. Men trovärdiga källor som jobbar i kök har sagt mig att björn inte var gott.
Och självklart, om så är fallet skall det inte ätas som människoföda.
Jag är inte fanatisk.
Tvärtom.


´
Citera
2018-11-07, 00:56
  #40
Medlem
elektronikfreaks avatar
Tja, när grisköttet ex filé kostar runt 50 kronor kilot och nöt kostar det dubbla så har kanske viltet svårt att matcha de priserna. Skulle mer än gärna köpa både älg, rådjur och hjort och kanske tom vildsvin om priserna vore lägre. Nu har jag iof sig vissa kontakter så jag brukar få lite av ovanstående av kompisar som är jägare som "gentjänster".
Citera
2018-11-07, 18:59
  #41
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Tja, när grisköttet ex filé kostar runt 50 kronor kilot och nöt kostar det dubbla så har kanske viltet svårt att matcha de priserna. Skulle mer än gärna köpa både älg, rådjur och hjort och kanske tom vildsvin om priserna vore lägre. Nu har jag iof sig vissa kontakter så jag brukar få lite av ovanstående av kompisar som är jägare som "gentjänster".


Ok din för dagens domedagsprofetia behöver inte betyda att saker förändras.
Allt är i rörelse. Men visst mat är dyrt nu.
Just nu är, för mig, oväntat, blomkål den dyraste grönsaken.
Det är inte historiskt och kommer icke framöver vara en sanning.
Det är ett tillfälle.

Som mycket annat är saker i rörelse. Pris och tillgång.
Likväl som viltkött kommer finnas, förhoppningsvis eftertraktas, men iaf behövas.

Akta er för att luta er i fåtöljen för fläskytterfilén, färsen eller annat godis.
Allt är i rörelse. Kom ihåg det.

´
Citera
2018-11-09, 06:30
  #42
Medlem
Bbobis avatar
Vilt smakar skit?

Aldrig upplevt att det min far fick med sig hem från skogen när jag var liten smakade dåligt eller speciellt öht.

Problemet kanske är att det är svårt att ge en riktig produkt till någon som levt hela sitt liv på snabbproducerad skit i butikerna som vant sig med att allt ska vara smak och luktfritt.
Citera
2018-11-10, 10:14
  #43
Medlem
TraXzmans avatar
I övrigt : Alexander Gustavsson promotar verkligen vilt som naturlig föda, och det är en kille som tränar hårt i UFC som specifikt är i behov av rätt näring och kost. Dialogen var med Joe Rogans experience intervju med The Mauler. Så nog är det extremt nyttigt kött och gott om man tillagar det rätt, inga tvivel om det

http://thegreatwild.com/nyheter/2017...ler-gustafsson
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback