Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-03, 17:36
  #1
Medlem
Har gjort två kullar på min pitbull och det brukar gå hyfsat bra att sälja då jag kräver en hel del vilka jag säljer till men nu har jag gått på niten med en riktigt urusel ägare

Sålde pitbull hane till en 68åring och trodde allt var bra men nu 9mån senare är den återigen hemma hos mig. En bekant hade sett hur vanvårdad den var "undernärd" helt konstig, rädd och absolut inte som när jag sålde. Jag och bekanten gick dit och väl där fick jag höra att hunden hade varit inlåst i ett total mörkt rum utan mat och vatten. Även fast kedjad så den inte skulle ta sig ut. Ägaren erkände alltihopa och jag lovade att inte polis anmäla eller ta lagen i egna händer om han gav tillbaka hunden och det gjorde han. Fick inga problem på den fronten. Har hänt mycket som jag inte tar upp här

Jag är ledsen och är i chock hur hunden ser ut. Hunden är helt fördärvad och nu vet jag inte hur jag ska sälja den vidare eller ge bort den i det här skicket. Det är svårt att sälja den här typen av ras Pitbull, Amstaff då ägarna som köper dessa är botten skrapet av människor, inte alla men många.

I min situation hur hade ni gått till väga
Citera
2018-11-03, 17:46
  #2
Medlem
Buskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Har gjort två kullar på min pitbull och det brukar gå hyfsat bra att sälja då jag kräver en hel del vilka jag säljer till men nu har jag gått på niten med en riktigt urusel ägare

Sålde pitbull hane till en 68åring och trodde allt var bra men nu 9mån senare är den återigen hemma hos mig. En bekant hade sett hur vanvårdad den var "undernärd" helt konstig, rädd och absolut inte som när jag sålde. Jag och bekanten gick dit och väl där fick jag höra att hunden hade varit inlåst i ett total mörkt rum utan mat och vatten. Även fast kedjad så den inte skulle ta sig ut. Ägaren erkände alltihopa och jag lovade att inte polis anmäla eller ta lagen i egna händer om han gav tillbaka hunden och det gjorde han. Fick inga problem på den fronten. Har hänt mycket som jag inte tar upp här

Jag är ledsen och är i chock hur hunden ser ut. Hunden är helt fördärvad och nu vet jag inte hur jag ska sälja den vidare eller ge bort den i det här skicket. Det är svårt att sälja den här typen av ras Pitbull, Amstaff då ägarna som köper dessa är botten skrapet av människor, inte alla men många.

I min situation hur hade ni gått till väga
Finns bara en sak att göra avliva hunden och gå vidare
Citera
2018-11-03, 18:01
  #3
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
ägarna som köper dessa är botten skrapet av människor

I stort sätt ja, självklart finns det enstaka individer som både kan sköta och hantera en sådan hund men majoriteten av köparna är precis som du beskriver bottenskrapet av människor.
Marknaden för dessa hundraser har varit mättad i 20 år nu och jag kan inte förstå varför folk envisas med att föda upp dem.
Citera
2018-11-03, 18:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
I min situation hur hade ni gått till väga
Behåll hunden och fixa till den, det är ditt ansvar som sålde den till ett kräk så det är det minsta du är skyldig hundstackaren! Se till att ge den ett fint liv nu.
Och sluta tjäna pengar på att föda upp och sälja djur! Skulle du vilja att nån tar och säljer dina barn?
Citera
2018-11-03, 18:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
I stort sätt ja, självklart finns det enstaka individer som både kan sköta och hantera en sådan hund men majoriteten av köparna är precis som du beskriver bottenskrapet av människor.
Marknaden för dessa hundraser har varit mättad i 20 år nu och jag kan inte förstå varför folk envisas med att föda upp dem.

Tycker du att det är mitt fel då det är jag som gjort två kullar och inte kollat upp köparna tillräckligt. Jag gjorde det inte för pengarna utan andra saker. Dök oftast upp i par både tjej och kille som köpte hundarna. Alltid yngre än 35år. Var ett par som var riktigt mysko som fan, missbrukare då det märktes från långt håll. Blev inget där och det är typ såna här människor som kommit till mig. Arbetslösa, ingen fungerande ekonomi, ingen kunskap om rasen mer än att de tror att det är en kamphund och att alla har respekt för pitbull men mer än så vet de ju inte om

Jag vet faktiskt inte om jag ska göra fler kullar, kanske räcker med två gånger men först måste jag bli av med den här men det kommer blir svårt i det här skicket. Jag kommer ge bort den utan att jag tar något men får lägga upp en blocket annons på nytt och hoppas på det bästa
Citera
2018-11-03, 18:53
  #6
Medlem
56ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Tycker du att det är mitt fel då det är jag som gjort två kullar och inte kollat upp köparna tillräckligt. Jag gjorde det inte för pengarna utan andra saker. Dök oftast upp i par både tjej och kille som köpte hundarna. Alltid yngre än 35år. Var ett par som var riktigt mysko som fan, missbrukare då det märktes från långt håll. Blev inget där och det är typ såna här människor som kommit till mig. Arbetslösa, ingen fungerande ekonomi, ingen kunskap om rasen mer än att de tror att det är en kamphund och att alla har respekt för pitbull men mer än så vet de ju inte om

Jag vet faktiskt inte om jag ska göra fler kullar, kanske räcker med två gånger men först måste jag bli av med den här men det kommer blir svårt i det här skicket. Jag kommer ge bort den utan att jag tar något men får lägga upp en blocket annons på nytt och hoppas på det bästa

Det är inte bara svartingar från orten eller pundare det är även svenssons som inte har en aning om hur man ska hantera en sådan hund vilket resulterar i en förstörd och sönderstressad hund som avlivas för att den är jobbig och inte är lämplig i ett familjehem.

I min mening har du redan själv lagt fram alla argument varför du inte ska fortsätta föda upp rasen.
Citera
2018-11-03, 20:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Det är inte bara svartingar från orten eller pundare det är även svenssons som inte har en aning om hur man ska hantera en sådan hund vilket resulterar i en förstörd och sönderstressad hund som avlivas för att den är jobbig och inte är lämplig i ett familjehem.

I min mening har du redan själv lagt fram alla argument varför du inte ska fortsätta föda upp rasen.

Hade inte den blekaste aningen att en 68 årig herre "svensk dessutom" vara en sån här dålig ägare av pitbull. Det är skandal. Första svensken "hög ålder" jag stött på som gör så här då de brukar oftast vara invandrare av yngre ålder oftast i par då även kvinnor har noll bakom pannbenet, för det tror man inte.

Som du säger så är det inga småbarns familjer som köper det här hundarna utan botten skrapet men hur ska jag välja mellan en idiot och en efterbliven. Vem ska man välja för tiden tickar i väg då jag måste bli av med valparna. Jag vill ju även ha tbx pengarna jag investerat på varje valp så nej det här är inget enkelt jobb

Tror jag skiter i fler kullar i framtiden om det inte dyker upp en lika snygg hane på nytt för min flicka för det är svårt att hålla emot
Citera
2018-11-03, 21:29
  #8
Medlem
Som seriös kennel där man har koll bakåt på folk som köpt hundar kan man försöka ringa runt bland tidigare köpare, gärna sådan vars förra hund gått bort, förklara situationen och se om de vill ta över hunden för en symbolisk summa. Som privat källaruppfödare blir det svårt att hitta rätt person som man litar på kan ta hand om en sådan här hund som kan få både hälso- och beteendeproblem.
Citera
2018-11-03, 23:04
  #9
Medlem
snivlems avatar
Pitbull, amstaff och den typen av hundraser är trend hos patrask, wt-avfall och wannabe-gangsters... Säger väl allt..

Håll dig undan från allt ovanstående så kommer du må bra på alla sätt
Citera
2018-11-04, 00:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Hade inte den blekaste aningen att en 68 årig herre "svensk dessutom" vara en sån här dålig ägare av pitbull. Det är skandal. Första svensken "hög ålder" jag stött på som gör så här då de brukar oftast vara invandrare av yngre ålder oftast i par då även kvinnor har noll bakom pannbenet, för det tror man inte.

Som du säger så är det inga småbarns familjer som köper det här hundarna utan botten skrapet men hur ska jag välja mellan en idiot och en efterbliven. Vem ska man välja för tiden tickar i väg då jag måste bli av med valparna. Jag vill ju även ha tbx pengarna jag investerat på varje valp så nej det här är inget enkelt jobb

Tror jag skiter i fler kullar i framtiden om det inte dyker upp en lika snygg hane på nytt för min flicka för det är svårt att hålla emot


Om du själv vet att det är "bottenskrapet" som köper dessa hundar så är ju den stora frågan varför du föder upp denna ras?
Ta ditt ansvar och behåll denna stackars hunden. Sälj den inte vidare.
Citera
2018-11-07, 20:42
  #11
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Har gjort två kullar på min pitbull och det brukar gå hyfsat bra att sälja då jag kräver en hel del vilka jag säljer till men nu har jag gått på niten med en riktigt urusel ägare

Sålde pitbull hane till en 68åring och trodde allt var bra men nu 9mån senare är den återigen hemma hos mig. En bekant hade sett hur vanvårdad den var "undernärd" helt konstig, rädd och absolut inte som när jag sålde. Jag och bekanten gick dit och väl där fick jag höra att hunden hade varit inlåst i ett total mörkt rum utan mat och vatten. Även fast kedjad så den inte skulle ta sig ut. Ägaren erkände alltihopa och jag lovade att inte polis anmäla eller ta lagen i egna händer om han gav tillbaka hunden och det gjorde han. Fick inga problem på den fronten. Har hänt mycket som jag inte tar upp här

Jag är ledsen och är i chock hur hunden ser ut. Hunden är helt fördärvad och nu vet jag inte hur jag ska sälja den vidare eller ge bort den i det här skicket. Det är svårt att sälja den här typen av ras Pitbull, Amstaff då ägarna som köper dessa är botten skrapet av människor, inte alla men många.

I min situation hur hade ni gått till väga

För det första luktar det troll om din trådstart. Men om det du skriver stämmer så kan man ju undra varför du föder upp en massa valpar i ett samhälle där det redan finns ett överflöd av hundar i akut behov av ett nytt, seriöst hem. Pga folk som dig så har vi ett överflöd av shitbulls ute i samhället som byter ägare hur många gånger som helst under sin levnadstid. Sedan sker det en incident, obildade idioter i media som inte förstår skillnad på blandras och hundras skriver amstaff o pitbull i sina rubriker (vilket det extremt sällan rör sig om) och så vips så får hundraser problem pga vad blandrashundar ställer till med. Inte för att det är något fel på hundarna, utan det är lite av samhällets bottenskrap som köper dom. Om nu ska kalla människor med problem för bottenskrap, jag har väl inte riktigt den synen på människor. Däremot är deras kunskap om hundar oftast ganska begränsad och människor som inte är kapabla att ta hand om sig själva är knappast kapabla att ta hand om en hund. Att problemet handlar om den som håller, inte går, i kopplet är uppenbar.
Citera
2018-11-07, 21:12
  #12
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Det är inte bara svartingar från orten eller pundare det är även svenssons som inte har en aning om hur man ska hantera en sådan hund vilket resulterar i en förstörd och sönderstressad hund som avlivas för att den är jobbig och inte är lämplig i ett familjehem.

I min mening har du redan själv lagt fram alla argument varför du inte ska fortsätta föda upp rasen.

Jag skulle vilja hävda motsatsen. I dagens samhälle så tränar vi sönder våra hundar istället. Alla verkar tro sig vara nån jävla hundexpert som läst, sett eller hört talas om en metod som hunden skall tränas på. Eftersom människor av denna sort oftast inte kan eller förstår något om hundar eller ens kan läsa av sin hund så går denna lydnadsträning fullständigt åt helvete och man stressar hunden som inte alls förstår vad ägaren vill att den ska göra. På köpet får man i värsta fall en osäker hund.

Mitt råd är följande - ska du träna lydnad med din hund så gör då det inom en klubb/förening med gott omdöme där du kan få goda råd och tips.

Men mitt allra godaste råd är, framförallt annat, att etablera en god relation med din hund byggd på kärlek och tillit. En hund som trivs ihop med sin ägare är en lycklig hund förutsatt att du också tillgodoser hundens alla behov.

Dessa hundar är i övrigt, nu talar jag om hundraser och inte blandraser, ytterst lämpliga i familjehem med god hundvana, mycket kärlek och humor och stort tålamod. Finns få sällskapshundar som är så förbannat trevliga som en amerikansk staffordshire terrier. Dock ingenting för en lat soffpotatis. Eller nån hårdhänt, brutal person. Dom älskar att röra på sig. Blir åtminstone 2-3 timmars promenad om dagen här varvat med andra aktiviteter. I gengäld har jag fått en hund som motsvarar mina drömmars hund på alla plan. Då blir man så klart besviken över inlägg som dina som beskriver alla oss ägare som avskum när det också finns seriösa, engagerade ägare som mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback